Ny skraldeafgift
Fra : Rene

Dato : 22-12-04 08:44

Hej jeg er momsregistreret. Har et lille hyggefirma med svingende indtægt
ved siden af mit lønmodtagerjob. Jeg sad i toget og overhørte to tale om at
nu ville de ikke være momsregistrerede og bla bla. Grunden var noget med
noget skraldeafgift som skulle træde i kraft til 2005. Er der nogen der ved
hvad det er? om det rammer lille mig.

Best Regards

Rene

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-04 09:44

"Rene" <renefraaarhus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu ville de ikke være momsregistrerede og bla bla. Grunden var noget med
> noget skraldeafgift som skulle træde i kraft til 2005. Er der nogen der

Jeg har også læst lidt om det.
Det er noget med at Århus kommune vil indføre en skraldeafgift for
virksomheder med over 4 ansatte (sådan som jeg forstod artiklen).
Der er voldsom modstand mod det, bl.a. fordi det rammer de små virksomheder
hårdt idet beløbet er det samme for alle virksomheder med over 4 ansatte, så
lad os nu se om det bliver til noget.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 23-12-04 20:48

Det brev jeg har fået fra Århus kommune siger at det gælder ALLE
erhvervsdrivende, dvs. også enkeltmandsfirmaet der drives som
bibeskæftigelse uanset omsætning!

Dvs. man afhængigt af sin virksomhedstype skal betale minimum 700 kr om året
for at have *muligheden* for at komme af med farligt affald og for at have
adgang til en affaldskonsulent... wouv

.... også selvom man ikke har affald og man har sin virksomhed i privaten,
hvor man i forvejen betaler rigeligt i renovationsafgift.

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-12-04 16:37

"Hans Jakobsen" <hans1NO@SPAMearmaster.com> skrev i en meddelelse
> Det brev jeg har fået fra Århus kommune siger at det gælder ALLE
> erhvervsdrivende, dvs. også enkeltmandsfirmaet der drives som
> bibeskæftigelse uanset omsætning!

Jeg bor ikke selv i Århus kommune, men faldt tilfældigt over et eksemplar af
en af jeres lokale aviser.
I den artikkel var det "kun" virksomheder med over 4 ansatte, men derimod
var beløbet væsentligt mere end 700 Kr. årligt (jeg mener det var over
10.000 Kr.).

Fra : Søren Rohde

Dato : 25-12-04 12:42

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I den artikkel var det "kun" virksomheder med over 4 ansatte, men derimod
> var beløbet væsentligt mere end 700 Kr. årligt (jeg mener det var over

Den er desværre god nok, som Hans Jakobsen skriver, at det gælder alle
virksomheder. Jeg har selv et enmandsfirma, og har fået information om at
jeg i januar vil modtage en opkrævning på ca. 700 kroner for brug af
ordningen, da virksomheder fremover også kan benytte de kommunale
affaldsstationer. Det må jo være noget med at alle skal bidrage, frem for at
der er brugerbetaling som vil være langt sværere at administrere. Jeg
bidrager med en smule affald så jeg lærer nok at leve med det. Men jeg kan
sagtens forestille mig at erhvervsdrivende der ikke har den store omsætning,
og ikke bidrager med affald bliver ramt forholdsvis kraftigt af ordningen.
Men for en normal virksomhed bør udgiften ikke flytte alverden.

Mvh. Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-12-04 01:21

"Søren Rohde" <fam_rohde@stofanetVÆK.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg i januar vil modtage en opkrævning på ca. 700 kroner for brug af
> ordningen, da virksomheder fremover også kan benytte de kommunale

Du har helt sikkert ret, idet du selv bor i Århus kommune og dermed er ramt
af ordningen.
Jeg prøvede for sjovt lige at kikke i JP´s arkiv for at se om jeg kunne
finde den artikkel jeg havde læst, for at se om jeg huske helt forkert.
Den er her http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=2779362/

<SNIP>
Kr. 13.190,00 er et urimeligt højt gebyr for firmaer med over fire ansatte.
</SNIP>

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-12-04 12:39

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> <SNIP>
> Kr. 13.190,00 er et urimeligt højt gebyr for firmaer med over fire ansatte.

Ja, kommunen forstår at malke virksomhederne her i byen... (Jeg slipper
selv med 705+moms da jeg intet affald producerer.. (Føler mig sku lidt
snydt alligevel)

Men som det oprindelige spørgsmål gik på, så kan man slippe for gebyret
hvis man har en omsætning under 50.000 kr om året.
Læs mere på
<http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/erhvervsaffald/erhvervsaffald_priser_betaling/priser_2005/affaldsgebyr/spoergsmaal_svar>
--
Mvh Anders Christensen

Fra : KHJ

Dato : 27-12-04 21:29

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> <SNIP>
> Kr. 13.190,00 er et urimeligt højt gebyr for firmaer med over fire

Vi har lige fået en folder ind ad døren, der oplyser, at nu kan erhverv o
g s å aflevere gratis til næmeste genbrugsstation, blot man ikke ligefrem
kommer med et overskudslager, man vil af med i stedet for at køre til
KommuneKemi. Mængden må heller ikke overskride en vis mængde om ugen - og i
øvrigt fuldstændig som private, hvor man må komme med en trailer eller en
lille lastvogn max. 3500 kg (lille kørekort tilstrækkeligt) med have-
bygningsaffald, udtjente, hårde hvidevarer, udtjent og kasseret elektronik
etc. etc. etc.

Helt klart, jeg bor i et område, hvor alle har jydekrog på bilen, og fra
fredag eftermiddag efter fyraften kan man dårligt se bagsmækken af de fleste
biler for bare trailere.. Men det er jo en dejlig ordning.
KHJ

Stadig med hang til det analoge

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-12-04 19:04

Søren Rohde wrote:

> [...]
> og ikke bidrager med affald bliver ramt forholdsvis kraftigt af ordningen.
> Men for en normal virksomhed bør udgiften ikke flytte alverden.

Sakset fra
<http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/erhvervsaffald/erhvervsaffald_priser_betaling/priser_2005/affaldsgebyr/spoergsmaal_svar>

Kan jeg søge dispensation for gebyret ?
Virksomheden kan ikke få dispensation såfremt den opfylder en række
objektive kriterier:

* Er registreret i CVR
* Har en omsætning på over 50.000 kr/år
* Tilhører en branche, der vurderes at være affaldsproducerende

Der er følgende undtagelser:

* Ingen aktivitet i virksomheden. Virksomheden skal skriftligt
dokumentere over for Århus Kommunale Værker, ved at indsende regnskaber,
som viser, at der ingen udgifter/indtægter er i virksomheden.
* Virksomhed ophører inden regning udsendes, men udtræk fra CVR er
sket:
Virksomheden skal skriftligt melde til CVR/Danmarks Statistik,
så data rettes i CVR. Dokumentation skal tilsendes Århus Kommunale Værker.

Dispensationsansøgning sendes til:

Århus Kommunale Værker
Affaldskontoret
Bautavej 1
Postboks 1323
8100 Århus V

Mail: akv@aarhus.dk

Da jeg havde en omsætning under 50.000 i 2004 kunne jeg dermed slippe
for gebyret i 2005.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-05 15:53

Rene wrote:

> [...]
> noget skraldeafgift som skulle træde i kraft til 2005. Er der nogen der ved

Så meget for regeringens lettelser for erhvervslivet. For slet ikke
snakke om "skattestop" (man kalder det bare gebyrer i stedet).....

tsk tsk tsk

mvh

Carsten Riis