Begrænsning af valg for bruger
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-12-04 08:48

Jeg har en side, som jeg skal have lavet med to drop-down bokse.
Brugerne har indtil nu kunne indtaste to slags oplysninger i to
tekstbokse. Men - da brugere jo staver forkert har vi behov for at
kunne begrænse deres indtastninger i feltet. Vi vil derfor gerne kunne
lave et par dropdown-bokse, hvor indholdet af den første er fast - og
indholdet af den anden varierer alt efter valg i den første.

De data jeg har er fx

| Klassifikation | Element |
----------------------------
Indkomst Skattepligtig indkomst
Fradrag Fagligt kontingent
Fradrag Kaffeklub
Indkomst Timeløn

I første dropdown skal man så kunne vælge

Indkomst
Fradrag

(det er en mulighed at værdierne til første box kan leveres som et
særskilt udtræk fra db, hvis det er nødvendigt).

Hvordan griber jeg det an? Det drejer sig om ret mange data
(2*1800*20 bytes), så jeg vil gerne kunne forespørge vores db én (max
to) gang(e) - og så lave resten med javascript på klienten.

Kan i hjælpe mig med det?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-12-04 12:30

Jesper Stocholm has brought this to us :
> [...]
> (2*1800*20 bytes), så jeg vil gerne kunne forespørge vores db én (max
> to) gang(e) - og så lave resten med javascript på klienten.

Det ville jeg nu vælge at lave serverside.

Det du sparer ved kun at kalde databasen én gang bruger du meget let
ved at sende ALLE data med ned til klienten, hvor det jo slet ikke er
dem alle der skal bruges eller bliver vist.

Hent data fra database til 1. felt
Vis 1. felt
Submit formen og send data med som POST
Hent data fra database baseret på POST-data fra 1. felt
Vis 2. felt med de relevante data

--
Benny

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 29-12-04 15:09

Jeg ville nu lave det (delvist) clientside som du foreslår.

Fremgangmåden er at du har et "onchange" event på din første dropdown. Denne
kalder en funktion. Denne funktion sætter nyt indhold ind i den anden
dropdown afhænigt af den valgte værdi. Du ændrer værdien i en select med:

minForm.minSelcet.options[0].value = "Skattepligtig indkomst";

Indholdet har du lagt ind i et javascript array. Dette array kan du lave ved
lidt Response.Write() ud fra et database udtræk.

/Marten