minimumskrav til linux/unix
Fra : Thorbjørn Asmussen

Dato : 21-12-04 22:38

Hejsa

Jeg er temmeligt ny inden for linux/unix, det eneste sted jeg bruger det er
på mit studie. Desværre er jeg ofte nødt til at logge på en windowsserver
for at få adgang til de funktionaliteter jeg har brug for. Ganske simpelt
fordi jeg ikke ved hvor og/eller hvordan det gøres med linux/unix. Det kunne
jeg godt tænke mig at lave om på, og efter min mening er den bedste måde at
lære på, learning-by-doing. Jeg vil altså gerne prøve at have installeret
linux på en maskine, formentlig SuSE 9.1, da jeg kan få det gennem mit
studie. Problemet er bare at jeg på min windowsmaskine ikke har plads til at
lave dual boot. I stedet har jeg overvejet at investere i en prisbillig
bærbar (jo billigere, desto bedre! Jeg er jo fattig studerende...) og så
installere linux på den.

Mit spørgsmål er nu, hvor "langsom" en computer jeg kan tillade mig at
investere i. Jeg tænker også på driver-kompabilitet. Jeg har overvejet en
brugt en, da man ikke kan få en ny til de ca. 3000,- kr jeg har råd til for
tiden. Den skal udelukkende bruges til at skrive opgaver og lave hjemmesider
på. Ikke til at spille!

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig!

På forhånd tak og god Jul

Thorbjørn Asmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-12-04 22:41

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjørn Asmussen:
> [...]
> tiden. Den skal udelukkende bruges til at skrive opgaver og lave hjemmesider

Jeg har en P3 mobile 800 mhz. og det er alt rigeligt til ovenstående
brug, men slidtage på den gør at den snart står til udskiftning. Vær
opmærksom på dette hvis du køber en brugt.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-04 23:08

On Tue, 21 Dec 2004 22:38:12 +0100, Thorbjørn Asmussen wrote:

> [...]
> tiden. Den skal udelukkende bruges til at skrive opgaver og lave hjemmesider

Min tommelfingerregel er, hvis du ikke har behov for spil og video, skal
du købe den billigste (nye), du kan få fat i. Gælder alle stationære.
For bærbare forholder det sig lidt anderledes, da dine chancer for
driverunderstøttelse er størst, hvis du køber en mærkevare. Her dog
igen den billigste. De ovennævnte maskiner vil glimrende kunne anvendes
med linux. En anden tommelfingerregel er også, at mængden af ram har
større indflydelse end hastigheden på cpu'en.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 22-12-04 00:08

Når nu økonomien er vigtig, så overvej at købe en ny harddisk til ~500,- og
lav dual boot på din nuværende pc.

Sekundært, køb/skaf en gammel stationær og sæt den i kosteskabet og tilgå
den fra din win-box. Regn med mindst 6-800 MHz og så meget RAM du kan rage
til dig. Mindst 128 MB hvis du vil køre kontorprogrammer o.lign.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-12-04 06:10

"Thorbjørn Asmussen" <thorbjoern@itasca.dk> writes:

> [...]
> lave dual boot. I stedet har jeg overvejet at investere i en prisbillig
> bærbar (jo billigere, desto bedre! Jeg er jo fattig studerende...) og så

Hvis maskinen har et bootbar DVD-drev, så kan du jo kigge på

http://www.linuxshoppen.dk/livedvd.php

Den fungerer fint på en Pentium III-maskine, og koster ikke noget.
Alternativt så køb en billig harddisk og installer på dén.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-12-04 01:42

"Thorbjørn Asmussen" wrote:

> Mit spørgsmål er nu, hvor "langsom" en computer jeg kan tillade mig at
> investere i.

Det er aldrig lykkedes mig at købe en computer, hvor CPUen
var for langsom til dagligdags brug. Og det endda på trods
af, at jeg plejer at gå efter de billige CPUer. En 568MHz
Celeron er såmænd hurtig nok til det meste.

Jeg ved ikke lige hvor gamle CPUer SuSE understøtter. Jeg
har med FC1 oplevet dårlig understøttelse af i586, derfor
kan det muligvis være en god idé at vælge en i686 eller
bedre. Men jeg tror næsten ikke man kan købe en ny CPU, som
ikke lever op til det krav.

Det er langt vigtigere, at have RAM nok i maskinen. Jeg vil
anbefale mindst 256MB helst 512MB. Behovet kommer selvølgelig
an på anvendelsen. Min første Linux maskine havde den
svimlende mængde af 64MB RAM, og der gik flere år før jeg
overvejede, at jeg kunne have glæde af mere.

> Jeg tænker også på driver-kompabilitet.

Det største problem er vist 3D grafik. Desuden kan der være
problemer med ACPI, trådløst netværk, billige modems.

> da man ikke kan få en ny til de ca. 3000,- kr jeg har råd til for
> tiden.

Det tror jeg nu godt kan lade sig gøre. Jeg købte for godt
2 år siden en computer uden skærm til 2000kr. Jeg var godt
nok nødt til at bruge yderligere 400kr på ekstra RAM for at
få mig en brugbar maskine. Jeg vil tro noget tilsvarende
kan bygges billigere i dag.

> Den skal udelukkende bruges til at skrive opgaver og lave hjemmesider
> på.

Hvilken software vil du bruge til det? Det gør altså en stor
forskel om man har tænkt sig at skrive sine opgaver med LaTeX
eller OOo.

--
Kasper Dupont