SummaSummarum, ordrebekræftelse, indsætte ~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-04 20:16

Når jeg i SS opretter en salgsordre (Ny ordre / salgsfaktura) Vil jeg
gerne have knyttet en ordrebekræftelse til denne, således at jeg kan
mokke en fax igennem til kunden, og bekræfte at jeg har modtaget hans
ordre, samt og næsten vigtigst, fortælle hvilken dato jeg har tænkt mig
at afsende de vare han ordre.

Men jeg kan ikke finde et sted i SS, hvor jeg har mulighed for at sætte
en dato ind, som afsendelses / leveringsdato, how to do?

Jeg har prøvet at fremdatere ordren, men den dato der står på
ordrebekræftelsen, er stadig udskriftsdatoen :-/

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-12-04 21:29

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41c87656$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Men jeg kan ikke finde et sted i SS, hvor jeg har mulighed for at sætte
> en dato ind, som afsendelses / leveringsdato, how to do?

Det kan du heller ikke umidelbart.
Prøv at kikke på de 2 brugerdefinerbare felter "Faktura brugerfelt 1" og
"Faktura brugerfelt 1" (søg efter "Brugerfelter" i hjælp).
Hvis du bruger et af dem på din ordrebekræftelse kan du indtaste en
leveringsdato i dette felt når du opretter ordren.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-04 21:57

In news:41c8878f$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
> Hvis du bruger et af dem på din ordrebekræftelse kan du indtaste en
> leveringsdato i dette felt når du opretter ordren.

Det lyder rigtigt

Lige nu kan jeg ikke finde det rigtige sted at udskrive en
ordrebekræftelse fra :-/

Faktura, følgeseddel [1], og rykkere er ikke noget problem (Jeg kan
finde det rigtige sted at eksekvere udskrifterne)

[1] følgeseddel er et problem, da nogle af mine kunder har hhv. en
faktura og en leveringsadresse, hvorfor jeg har et felt der hedder
"Leveringsadresse" som er den eneste adresse, der trykkes på
følgesedlen.. Men når der så er en kunde, der kun har en og samme
adresse, vises der ingen adresse på følgesedlen :-/
Jeg ser ikke anden løsning, end at oprette både faktura og
leveringsadresse på samtlige mine kunder, også selv om adresserne er
identiske?

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 23:34

> Lige nu kan jeg ikke finde det rigtige sted at udskrive en
> ordrebekræftelse fra :-/

Ordrebekræftelsen udskrives fra en ikke bogført faktura (= en ordre)

> [...]
> Jeg ser ikke anden løsning, end at oprette både faktura og
> leveringsadresse på samtlige mine kunder, også selv om adresserne er

En følgeseddel er i princippet en faktura uden priser.
Du kan tage udgangspunkt i din fakturaformular og fjernepriserne i
vareliste-feltet.

Leveringsadressen er et separat felt i formulardesigneren, som du kunne
tilføje til din følgeseddel/faktura, du kan evt. fjerne feltetiketten
"Leveringsadresse" i formuladesignerens "Rediger/Feltetiketter"

mvh
Karsten Madsen
Certificeret SummaSummaforhandler
ALS IT

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-04 17:29

In news:41c8a4ef$0$12032$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> En følgeseddel er i princippet en faktura uden priser.

Enig.

> Du kan tage udgangspunkt i din fakturaformular og fjernepriserne i
> vareliste-feltet.

Jeps.

> Leveringsadressen er et separat felt i formulardesigneren, som du
> kunne tilføje til din følgeseddel/faktura, du kan evt. fjerne
> feltetiketten "Leveringsadresse" i formuladesignerens
> "Rediger/Feltetiketter"

Jeg har nok gjort det lidt vanskeligt for mig selv..

På mine faktura, står fakturaadressen, så det passer med adresse feltet
i en rudekuvert, endvidere står leveringsadressen, et andet sted på
fakturaen, for at kundens bogholderi, kan holde styr på hvilken filial
der har modtaget varen.

På mine følgesedler, har jeg ikke brug for fakturaadressen (logisk nok)
Og leveringsadressen står derfor så det passer med tekstfeltet i en
rudekuvert.

Men når en kunde så kun har een og samme adresse, kommer der et blankt
felt på følgesedlen..

Jeg kan ikke lige overskue, hvorledes jeg får en adresse på følgesedlen,
som er den rigtige adresse, uanset om kunden har en leveringsadresse
forskellig fra fakturaadressen, eller ej. Med mindre jeg konsekvent
opretter 2 adresser for samtlige kunder i kartoteket.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 17:39

> [...]
> forskellig fra fakturaadressen, eller ej. Med mindre jeg konsekvent
> opretter 2 adresser for samtlige kunder i kartoteket.

Enten det eller også lave to (næsten) ens formularer, hvor du på ene bruger
fakturaadressen og den anden bruger levringsadressen

/karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-12-04 18:27

On Tue, 21 Dec 2004 23:34:21 +0100, "Karsten Madsen" <km hos alsit i dk>
wrote:

>En følgeseddel er i princippet en faktura uden priser.

Der er nu ikke noget værre end følgesedler uden priser på. Så står man
der med nogle varer som man ikke helt sikkert ved hvad har kostet, før
fakturaen dukker op om nogle dage/uger/måneder. Det er drønirriterende
når det er varer man skal sælge videre.

Gartneriet - nu i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 07:34

> [...]
> der med nogle varer som man ikke helt sikkert ved hvad har kostet, før
> fakturaen dukker op om nogle dage/uger/måneder. Det er drønirriterende

Jamen, det er netop ideen med følgesedler. Så man kan sende varen til en
kundes kunde, uden han kan se indkøbsprisen.

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 08:20

In news:41ca66cc$0$59176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> Jamen, det er netop ideen med følgesedler. Så man kan sende varen til
> en kundes kunde, uden han kan se indkøbsprisen.

ØØhh nå ?!? Så ser kundens kunde jo, hvem kunden køber hos, og vælger
måske at handle direkte næste gang.. Således at kunden springes over i
forhandlerledet, men at forhandleren og kundens kunde (slutbrugeren),
bliver vindere uanset..
(På følgesedler står der jo stadig hvilket firma der har sendt varen)

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 08:39

> [...]
> bliver vindere uanset..
> (På følgesedler står der jo stadig hvilket firma der har sendt varen)

Jeg bruger det i vid udstrækning og har (endnu) ikke mistet kunder på det

Det hænger måske sammen med andre ting. Min distributører sælger kun til
registrerede forhandlere eller jeg kan yde en service som mine distributører
ikke kan/vil.

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 08:55

In news:41ca75fa$0$59149$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> Jeg bruger det i vid udstrækning og har (endnu) ikke mistet kunder på
> det

Nej, du skulle jo gerne få nogle flere, ved at score slutbrugeren

> Det hænger måske sammen med andre ting. Min distributører sælger kun
> til registrerede forhandlere eller jeg kan yde en service som mine
> distributører ikke kan/vil.

Ok, men jeg har også en opfattelse af at du først og fremmest sælger
ydelser (konsulent virksomhed) og ikke i så høj grad fysiske vare?

Personligt har jeg aftale med enkelte virksomheder om at sende til deres
kunder, emballeret anonymt, så ingen afsender adresse / alternativt min
kundes adresse benyttet som afsender adresse, ingen emballage med logo,
eller lign. og ingen følgeseddel med mit firmanavn på.

Men sådan angriber vi jo tingene forskelligt, og det er måske også
branche specifikt?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 12:00

> Nej, du skulle jo gerne få nogle flere, ved at score slutbrugeren

Det er jo det

> Ok, men jeg har også en opfattelse af at du først og fremmest sælger
> ydelser (konsulent virksomhed) og ikke i så høj grad fysiske vare?

Mjah, det er vel som sådan 50/50. Men du har ret - det sælges sjældent en
vare uden at der følger en eller anden ydelse med - der er jo ikke alverden
af avance på edb-udstyr, som er min primære område. Faktisk så lidt at jeg
ikke gider bruge ret meget over et kvarter på hardware uden at det også
inkluderer serviceydelser.

> [...]
> kundes adresse benyttet som afsender adresse, ingen emballage med logo,
> eller lign. og ingen følgeseddel med mit firmanavn på.

Så kan jeg godt forstå problemmatiken og så kan jeg slet ikke se hvori Mads
Lie Jensens problem ligger. Jeg kan ikke mindes jeg har modtaget en
følgeseddel med priser

> Men sådan angriber vi jo tingene forskelligt, og det er måske også
> branche specifikt?

Tja'eh min branche er nu meget normal med jeg køber lidt ind og sælger det
igen til en lidt højere pris

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 13:23

In news:41caa516$0$59170$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:
> Tja'eh min branche er nu meget normal med jeg køber lidt ind og
> sælger det igen til en lidt højere pris

Nå, er det sådan man driver forretning *GG*

God jul til dig, og alle andre i denne NG

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 13:29

In news:41caa516$0$59170$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> Så kan jeg godt forstå problemmatiken og så kan jeg slet ikke se
> hvori Mads Lie Jensens problem ligger.

Mads´s Problem, er at han benytter leverandører, der er for længe om at
sende en faktura (og det er der nogle firmaer der er længe om) Andre kan
se det smarte i at skrive følgeseddel og faktura ud i en varme, og få
begge dele postet med det samme, skulle fakturaen så ankomme før varen,
så ved kunden i det mindste at der er en leverandør der formodes at
fremsende nogle vare.

> Jeg kan ikke mindes jeg har
> modtaget en følgeseddel med priser

Heller ikke her, det hører lis´som ikke til, det angår jo heller ikke
lagerfolkene der pakker ud, hvad varen har kostet de skal bare vinge af,
at der er det der skal være..

BTW: Der er ikke umiddelbart mulighed for at skrive pos. nr. i SS altså:

pos. 1 lampe 3 stk. a´ flere tusinde mange hundrede.
pos. 2 fragt 65,00 Kr.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-04 14:51

On Thu, 23 Dec 2004 13:28:40 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Mads´s Problem, er at han benytter leverandører, der er for længe om at
>sende en faktura (og det er der nogle firmaer der er længe om) Andre kan

Ikke helt korrekt.
Mit problem ligger i at jeg til daglig er ansat i et firma, hvor jeg
ikke nødvendigvis har noget med bestillingen af varer at gøre, og aldrig
har at gøre med regnskabet, dvs. faktura osv.
Til gengæld er det mig som skal regne ud hvad de hjemkomne ting skal
prismærkes med inden de stilles på plads i butikken. Der du'r det bare
ikke hvis der ikke er priser på følgesedlen. Om så fakturaen kommer
dagen efter varerne (hvilket vel er det tidligste den normalt kommer) så
er det en dag for sent.

Det gør så igen at jeg skal enten finde min chef, som ikke nødvendigvis
selv ved hvad varen har kostet, eller ringe til leverandøren for at få
det at vide.

> [...]
>begge dele postet med det samme, skulle fakturaen så ankomme før varen,
>så ved kunden i det mindste at der er en leverandør der formodes at

Det er så heldigvis uhørt i min branche at sende følgesedler uden priser
på - det er så vidt jeg husker kun en enkelt leverandør på arbejdet som
gør det, og ingen af dem jeg handler med i mit eget firma gør den slags.

>Heller ikke her, det hører lis´som ikke til, det angår jo heller ikke
>lagerfolkene der pakker ud, hvad varen har kostet de skal bare vinge af,
>at der er det der skal være..

Det kommer da svært an på hvilken slags forretning man er i.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-04 16:25

> [...]
> ikke hvis der ikke er priser på følgesedlen. Om så fakturaen kommer
> dagen efter varerne (hvilket vel er det tidligste den normalt kommer) så

Hold da op
I beregner vel ikke først salgsprisen når i modtager varen fra leverandøren.
Mon ikke indkøberen forud har efterlyst en pris, om ikke andet så for at
finde ud af om han skulle vælge en billigere leverandør

Jeg kan også tilslutte mig den gruppe, som endnu ikke har set en følgeseddel
med priser og det er der heller ikke på min egen følgeseddel, får det kommer
ikke lageremedarbejderen ved hvor meget varen koster.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-04 18:26

On Thu, 23 Dec 2004 16:24:38 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Hold da op
>I beregner vel ikke først salgsprisen når i modtager varen fra leverandøren.

Jo det gør vi da.

>Mon ikke indkøberen forud har efterlyst en pris, om ikke andet så for at
>finde ud af om han skulle vælge en billigere leverandør

Selvfølgelig hører man da til prisen inden varen bliver købt hjem, men
den endelige pris fastsættes først når varen kommer hjem. Vi kan f.eks
godt komme ud for at varen er betydeligt pænere end det som er bestilt -
og vi kan også komme ud for at den godt nok overholder kravene som den
er bestilt efter (størrelse osv) uden dog at være speciel pæn - den
slags kan vi ikke vide før vi får varen hjem, så en endelig pris bliver
først sat når den kommer.

>Jeg kan også tilslutte mig den gruppe, som endnu ikke har set en følgeseddel
>med priser og det er der heller ikke på min egen følgeseddel, får det kommer
>ikke lageremedarbejderen ved hvor meget varen koster.

Når man har lagermedarbejdere, så er man i min bog et stort firma. Vi er
tre fastansatte der hvor jeg arbejder. Bortset fra om vinteren hvor vi
alle går hjemme

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-04 16:59

In news:n0jls0dtq3grq2tf2bi3uop8ua1fbfmu5l@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Ikke helt korrekt.

Jeg beklager at jeg mistolkede dit indlæg.

> Om så fakturaen kommer
> dagen efter varerne (hvilket vel er det tidligste den normalt kommer)
> så er det en dag for sent.

Jeg oplever af og til at fakturaen kommer før varen, og tidligere blev
jeg lidt fornærmet over det forhold, men med årene er jeg blevet mere
tolerant.

> [...]
> priser på - det er så vidt jeg husker kun en enkelt leverandør på
> arbejdet som gør det, og ingen af dem jeg handler med i mit eget

Ok, vil du fortælle hvilken branche der er tale om?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-04 18:29

On Thu, 23 Dec 2004 16:59:15 +0100, "Petersen_Michael"

>Jeg beklager at jeg mistolkede dit indlæg.

Nåja, den slags sker jo

>Jeg oplever af og til at fakturaen kommer før varen, og tidligere blev
>jeg lidt fornærmet over det forhold, men med årene er jeg blevet mere
>tolerant.

Det er jeg også ude for ind imellem. Men det skyldes altid af
fragtfolkene har særdeles svært ved at finde ned hvor jeg bor - hvorfor
ved jeg ikke, jeg er ikke langt ude på landet og jeg kan nemt findes via
kraks kort hvis det skulle være.

>Ok, vil du fortælle hvilken branche der er tale om?

Planteskole/havecenter - hvor de fleste formentlig stadig er så små at
de ikke bruger stregkoder eller edb i ekspeditionen af kunder - hvor jeg
er bruger vi i hvert fald "gammeldags" prismærker og kasseapparat.