MS Windows
briani 27239
Ny 80 GB harddisk: hvordan install. XP?
Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 19:42

Min venindes 40 GB harddisk stod af og en splinterny 80 GB blev monteret.

Når jeg booter på XP for at installere går alt fint indtil jeg trykker
"Enter" for "at installere Windows XP på den markerede enhed" (C: Partion1
[NTFS] 78152 MB (77609 MB ledig):

Jeg får at vide at jeg har valgt at "installere Windows XP på en partion,
som indeholder et andet operativsystem." (Jeg har ikke lagt andet ind)

Hvis jeg vil fortsætte skal jeg trykke "T", hvorefter drevet formatteres -
dernæst kan jeg starte forfra igen med hele proceduren

Jeg har flere gange lagt XP ind på div. pcer og det plejer at køre
gnidningsfrit - er der specielle regler for 80 GB (not) eller kan én eller
anden hjælpe mig med dette hér?

På forhånd tak!

PS: Hvis jeg ved "Installation"prøver at trykke "O" "...for at oprette en
partion i det ledige område" sker der intet (ved ikke om dét ellers havde
været en mulighed - har ikke brugt funktionen før)
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-04 20:44

Hans Paulin skriver:

> Når jeg booter på XP for at installere går alt fint indtil jeg trykker
> "Enter" for "at installere Windows XP på den markerede enhed" (C: Partion1
> [NTFS] 78152 MB (77609 MB ledig):

Gør dig selv den tjeneste at slette den partition der er der i forvejen
og lav 2 eller 3 nye.

20 GB til operativsystemet, 50 GB til hendes data og 10 GB til at
placere originalfilerne fra diverse programmer der kan/skal installeres.
Så har du en OS partition du let kan slette uden at der sker noget, en
datapartition, hvor alt privat ligger der ikke må slettes i tilfælde af
systmnedbrud/opryning og en partition, hvor alle prpgrammer kan
reinstalleres fra.

> Jeg får at vide at jeg har valgt at "installere Windows XP på en partion,
> som indeholder et andet operativsystem." (Jeg har ikke lagt andet ind)

Men har du prøvet at boote på disken ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 20:54

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hans Paulin skriver:

> Gør dig selv den tjeneste at slette den partition der er der i
> forvejen

Dét har jeg prøvet et par gange (Jeg får i dén forbindelse at vide at "Den
partion, du har prøvet at slette, er en systempartion")

> og lav 2 eller 3 nye.

Hvis det er ved at trykke "O" (for at oprette en partion i det ledige
område) så virker funktionen ikke.

> [...]
> sker noget, en datapartition, hvor alt privat ligger der ikke må
> slettes i tilfælde af systmnedbrud/opryning og en partition, hvor

Fint - jeg kan bare ikke installere noget som helst.

> Men har du prøvet at boote på disken ?

Ja - der ligger ikke noget - jeg kommer kun til et "billede" af pc'ens
konfiguration, hvor den viser hvad den indeholder: Processor, A-drev osv.
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-04 20:55

Hans Paulin skriver:
> Dét har jeg prøvet et par gange (Jeg får i dén forbindelse at vide at "Den
> partion, du har prøvet at slette, er en systempartion")

Slet den

> Hvis det er ved at trykke "O" (for at oprette en partion i det ledige
> område) så virker funktionen ikke.

Nej, for der er ikke et ledigt område

> Ja - der ligger ikke noget - jeg kommer kun til et "billede" af pc'ens
> konfiguration, hvor den viser hvad den indeholder: Processor, A-drev osv.

BIOS ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 21:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hans Paulin skriver:
>
> Slet den

Har jeg gjort 2 gange.

> Nej, for der er ikke et ledigt område

Okay

> BIOS ?

Hvad med dén?
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-04 22:01

Hans Paulin skriver:

> Hvad med dén?

Er det BIOS den viser ?

Du skriver at den viser er "billede" af computeren.

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 22:08

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Er det BIOS den viser ?

Nej, dét er det ikke.

> Du skriver at den viser er "billede" af computeren.

Ja, den viser bare en oversigt over Mhz, antallet af A-drev m.m.

Jeg er nået et skridt videre i installationen - jeg blev bedt om at angive
hvor stor min partion skulle være

Foreløbelig er jeg dog stadig ved at formattere (for 4. gang) - mangler 16%.
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 22:25

Hans Paulin skrev:

> Jeg er nået et skridt videre i installationen - jeg blev bedt om at
> angive hvor stor min partion skulle være
>
> Foreløbelig er jeg dog stadig ved at formattere (for 4. gang) -
> mangler 16%.

Nå, den kører stadig i ring - efter en genstart er jeg - igen - tilbage ved
"Windows XP Home Edition Installation"
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-04 22:44

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote:

>Hvis jeg vil fortsætte skal jeg trykke "T", hvorefter drevet formatteres -
>dernæst kan jeg starte forfra igen med hele proceduren

Der er mange muligheder, og du er sparsom med oplysninger så det er lidt
svært at gennemskue...

Check lige at disken optræder korrekt i BIOS - Den skal gerne sidde som
master på første IDE-controller. Og BIOS skal kunne 'se' alle 80 GB.

Det er formentlig en ældre maskine. Det er derfor muligt den ikke kan
boot'e fra så stor en partition...

Foreslår du starter helt forfra, dvs sletter alt på disken, enten med
FDISK eller XP installationsporgrammet.

Derefter installerer du XP på en mindre primær partition (6 - 8 GB burde
række) som skal ligge først på disken. Resten af disken kan du
efterfølgende lægge ud til en data partition når XP er oppe at køre.

<mlr>

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-12-04 23:15

Michael Rasmussen skrev:

> Der er mange muligheder, og du er sparsom med oplysninger så det er
> lidt svært at gennemskue...

Okay - jeg ved ikke ret meget om pc'er, men jeg har bare flere gange
installeret XP og 98 helt uden disse problemer.

> Check lige at disken optræder korrekt i BIOS - Den skal gerne sidde
> som master på første IDE-controller.

Hmnnn - har som sagt ik så meget forstand på det - jeg har bare sat den til
at boote som det 1. på cd-rom-drevet - og nu 2. boot på IDE-1, hed den vist

> Og BIOS skal kunne 'se' alle 80
> GB.

Hvordan tjekker jeg om den kan dé`?

> Det er formentlig en ældre maskine.

Jeps - den er måske 4 år - "gammel" ram.

> Det er derfor muligt den ikke kan
> boot'e fra så stor en partition...

Okay - måske skulle jeg bytte harddisken med min egen (min pc er i det
mindste nyere)

> Foreslår du starter helt forfra, dvs sletter alt på disken, enten med
> FDISK

Så skal jeg til at grave i Google

> eller XP installationsporgrammet.

Been there.

> Derefter installerer du XP på en mindre primær partition (6 - 8 GB
> burde række)

Har lige prøvet med 20 GB som Klaus foreslog - ingen ændring.

> som skal ligge først på disken. Resten af disken kan du
> efterfølgende lægge ud til en data partition når XP er oppe at køre.

Tjow...

Tak for hjælp
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-04 23:34

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote:

>Hmnnn - har som sagt ik så meget forstand på det - jeg har bare sat den til
>at boote som det 1. på cd-rom-drevet - og nu 2. boot på IDE-1, hed den vist

Under opstarten i BIOS leder maskinen efter 4 IDE-drev...

Den skulle meget gerne finde harddisken som det allerførste, derefter
en-eller-flere tomme pladser og endelig CD-drevet.

Hvis ikke, har du kablet harddisken forkert..

Og boot indstillingen i BIOS bør pege på IDE-0 hvor harddisken sidder -
ikke IDE-1 som er tom.

<mlr>

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-12-04 09:18

Michael Rasmussen skrev:

> Den skulle meget gerne finde harddisken som det allerførste, derefter
> en-eller-flere tomme pladser og endelig CD-drevet.
>
> Hvis ikke, har du kablet harddisken forkert..

Der er ikke de mange muligheder - mærkede kablerne med en speedmarker inden
adskillelse.

> Og boot indstillingen i BIOS bør pege på IDE-0 hvor harddisken sidder
> - ikke IDE-1 som er tom.

Jeg har nu sat 1. boot device til IDE-0 og 2. til CDROM - men efter opstart
i forb. med install. starter den forfra igen med install.
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-12-04 19:07

Michael Rasmussen skrev:

> Og BIOS skal kunne 'se' alle 80
> GB.

Det var tilsyneladende hér kæden hoppede af:

Efter at have trykket "Enter" til samtlige 14 linier i BIOS var der "noget"
der hoppede på plads omkring linie 12 (er lige ved at installere, så jeg kan
ikke se hvad den hedder) - og ved genstart skulle man derefter trykke på en
tilfældig tast for at starte fra cd-rommen; læs: så bootede den fra disken.

Hans