MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ghost program til XP...?
Fra : Magnus

Dato : 21-12-04 14:15

Til Win 98 havde jeg et program som hed noget med Ghost og det kunne tage et
nøjagtigt billed af hele den HD med windows og gemme den i en fil som let
via en boot diskette kunne genskabe hele maskinen.

Findes der et program som kan det samme med win XP så man let kan tage et
aftryk af maskinen for senere at ligge det på igen via en boot cd/dvd som
med windows selv?

/Magnus

Fra : Zup Zuip

Dato : 21-12-04 14:38

Magnus wrote:
> Findes der et program som kan det samme med win XP så man let kan
> tage et aftryk af maskinen for senere at ligge det på igen via en
> boot cd/dvd som med windows selv?

Ghost 2003 er super til det, men husk at opdatere INDEN du bruger det.

Fra : Torbenth

Dato : 21-12-04 14:39

"Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der et program som kan det samme med win XP så man let kan tage et
> aftryk af maskinen for senere at ligge det på igen via en boot cd/dvd som
> med windows selv?

Ja, f.eks. Norton Ghost som jeg selv bruger.
Man laver en ghost af partitionen, dvs. af ens data, ikke af disken.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-12-04 17:26

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> "Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Ja, f.eks. Norton Ghost som jeg selv bruger.
> Man laver en ghost af partitionen, dvs. af ens data, ikke af disken.
>
> Mvh.
> Torben
++++++++++++++++++++++++

Hej.

Kan man ikke selv bestemme det, om det skal være af hele disken heller kun
af partitionen? Det mener jeg.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Zup Zuip

Dato : 21-12-04 18:20

Jørgen Nielsen wrote:

> Kan man ikke selv bestemme det, om det skal være af hele disken
> heller kun af partitionen? Det mener jeg.

Jo.

Mit system er sat op at jeg har en C: partition til XP og programmer. En D:
partition til alle mine data.
Alle programmer er sat op til at vælge D drevet som standard. (d:\data\xxx)
Fidusen er at hvis mit system fucker op, så spoler jeg bare et image på min
C: partition, genstarter og alt er som før og ingen data er tabt.
Mine data laver jeg backup af uden at bruge ghost, til en extra hd som jeg
har kaldt X:. Så har jeg mine data liggende 2 steder, så hvis den ene hd
står af, så har jeg alle data og images liggende på den anden hd.
Hver uge lave jeg så backup af X: til en extern USB hd, som bliver opbevaret
i mit pengeskab.

Fra : Magnus

Dato : 22-12-04 11:03

> [...]
> står af, så har jeg alle data og images liggende på den anden hd.
> Hver uge lave jeg så backup af X: til en extern USB hd, som bliver

Jeg har Ghost 2005 på en cd som jeg kan boote op på men er hvor er det jeg
tager et backup af min windows partition?
Skal jeg installere Ghost 2005 under windows og gøre det derfra... jeg
troede at det skulle gøres uden at windows kørte da der ellers ville komme
mange midlertidige filer med når windows er startet.

Hvor tager man en backup?

/Magnus

Fra : Zup Zuip

Dato : 22-12-04 15:03

Magnus wrote:

> Jeg har Ghost 2005 på en cd som jeg kan boote op på men er hvor er
> det jeg tager et backup af min windows partition?
> Skal jeg installere Ghost 2005 under windows og gøre det derfra

Jep.

.... jeg
> troede at det skulle gøres uden at windows kørte da der ellers ville
> komme mange midlertidige filer med når windows er startet.

Tja, jeg ved ikke om 2005 springer dem over, men mon ikke.

> Hvor tager man en backup?

Installer programmet. så fremgår det af sig selv.

Fra : Torbenth

Dato : 21-12-04 18:37

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41c84e6f$0$2038$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan man ikke selv bestemme det, om det skal være af hele disken heller kun
> af partitionen? Det mener jeg.

Jo det kan man.
Men hvis du ghoster disken (f.eks. c:\), får du en ghost som vil lægge hele
c-drevet over på den disk du vil bruge. Altså størrelsen af dit fysiske
c-drev
Det er ikke smart. Ghost af partition ghoster kun data.

Mvh.
Torben

Fra : Jakob M

Dato : 21-12-04 19:00

Jeg har prøvet både både Norton Ghost og Driveimage, men jeg foretrækker
Acronis Trueimage.

Mvh
Jakob

Fra : Palle

Dato : 22-12-04 17:19

> [...]
> aftryk af maskinen for senere at ligge det på igen via en boot cd/dvd som

Ja.