Kaffemaskine
Fra : Basil

Dato : 20-12-04 20:59

Om dette er videnskab, det er jeg selv i tvivl om, men here goes:
Jeg ved at en kaffemaskine virker ved at vandet varmes op og udvider sig i
varmelegemet, og en ventil sørger for at det kommer den rigtige vej ud af
varmelegemet.
Hvis vi nu tager en maskine i prisklassen 300-500 kr., altså lidt over de
billigste Aldi/Netto-maskiner, hvordan virker resten så ?
Bruger den fuld styrke al den tid den er tændt, eller sidder der en
temperaturstyring, der holder strømforbruget nede ?
Kai

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-12-04 21:18

Basil wrote:
> [...]

> Bruger den fuld styrke al den tid den er tændt, eller sidder der en
> temperaturstyring, der holder strømforbruget nede ?

Det nemmeste er vel at lave et eksperiment.

Lav en kande kaffe.
Når kaffen er løbet igennem vent et kvarters tid.
Hæld nu koldt vand ned i vandbeholderen.

Hvis der kommer damp op, betyder det, at varmelegemet stadig
er varmt (og at kaffemaskinen stadig bruger fuld strøm).

Min egen Braun, som er af den næstbilligste type har en lille
temparaturføler under kanden, som efter sigende skulle regulere
temperaturen i varmelegemet under kanden.

[Det mest skudsikre forsøg vil selvfølgelig være at skaffe
en måler fra elselskabet - er der ikke noget med, at man
kan låne dem gratis?]

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-04 23:40

Jens Axel Søgaard skrev:

>[Det mest skudsikre forsøg vil selvfølgelig være at skaffe
>en måler fra elselskabet - er der ikke noget med, at man
>kan låne dem gratis?]

Der er også noget med at de måler ret meget forkert ved små
strømstyrker (plus ikke tager højde for noget faseforskydning).

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-12-04 00:05

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Der er også noget med at de måler ret meget forkert ved små
> strømstyrker (plus ikke tager højde for noget faseforskydning).

Jeg lånte engang en sådan måler - mit indtryk var, at der er tale om en
(bærbar) kopi af dén, der sidder i huset!(?)
Så hvis den 'måler forkert', gør den dette på samme vis som den, man
betaler el efter! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-04 00:07

Hans Henrik Hansen skrev:

>Jeg lånte engang en sådan måler - mit indtryk var, at der er tale om en
>(bærbar) kopi af dén, der sidder i huset!(?)

Den måler jeg lånte, lignede en lille strømforsyning med et
display.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-04 21:20

Basil skrev:

>Om dette er videnskab, det er jeg selv i tvivl om, men here goes:
>Jeg ved at en kaffemaskine virker ved at vandet varmes op og udvider sig i
>varmelegemet

"Udvider sig" = "bliver til damp". Damp fylder mange gange mere
end vand. Derfor trykkes det ud den vej der har mindst modstand.

>Hvis vi nu tager en maskine i prisklassen 300-500 kr., altså lidt over de
>billigste Aldi/Netto-maskiner, hvordan virker resten så ?

Resten?

Kogedelen og varmepladen er begge termostatstyrede (uafhængigt af
hinanden) så de ikke bliver for varme. Muligvis bliver kogedelen
endda slukket når vandet er løbet ud (det ved jeg ikke).

>Bruger den fuld styrke al den tid den er tændt, eller sidder der en
>temperaturstyring, der holder strømforbruget nede ?

Det sidste.

--
Bertel

Fra : Basil

Dato : 20-12-04 21:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hinanden) så de ikke bliver for varme. Muligvis bliver kogedelen
> endda slukket når vandet er løbet ud (det ved jeg ikke).

Takker.
Kai

Fra : Ivar

Dato : 20-12-04 22:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kogedelen og varmepladen er begge termostatstyrede (uafhængigt af
> hinanden)

Mange kaffemaskiner har kun et varmeelement. Det er en del af varmepladen.
Under varmepladen og tæt på varmelegemet er et rør (typisk af aluminium)
der med en slange er tilsluttet vandbeholderen. I slangen er der indskudt en
kontraventil, så vandet kun kan løbe fra beholderen og ned til varmelegemet,
men ikke tilbage. Når vandet løber ned til varmelegemet vil det efter kort
tid begynde at koge. Boblerne vil presse vandet ud af varmelegemet og op
i gennem tuden over bønnerne. Kontraventilen vil forhindre, at det løber
tilbage i vandbeholderen. Når trykket er forsvundet, vil nyt vand løbe
i gennem kontraventilen og ned i varmelegemet.
Når der ikke løber mere vand ned i varmelegemet, vil temperaturen
stige lige omkring varmelegemet. Her er der monteret en termostat, der
afbryder for varmelegemet. Når termostaten afbryder kan man på
de fleste kaffemaskiner høre et tydeligt klik. Når varmelegemet temperatur
er faldet nok, vil termostaten slå til igen. Termostaten vil herefter slå til
og fra med mellemrum, og søger derved at tilføre tilpas energi til at holde
kaffen varm.

FOR øvrigt kan man meget simpelt lave sig en kaffen-er-klar-indikator.
Hvis man tilslutter en 230V pære med ikke for mange watt (fx 15W)
tværs hen over termostaten, vil den lyse når kaffen er brygget færdig.
Man kan placere lampen i sin stue, hvis man har lyst.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-12-04 00:05

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> og fra med mellemrum, og søger derved at tilføre tilpas energi til at holde

Jo, men det er vel ikke *samme* varmelegeme, der varmer 'kogevandet' og
'bundpladen'?
Jeg har i tidernes morgen ladet mig fortælle, at det skulle være en s.k.
'pressure switch', der afbryder 'kogelelementet', når der ikke er mere
vand tilbage i reservoiret!(?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ivar

Dato : 21-12-04 19:48

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jo, men det er vel ikke *samme* varmelegeme, der varmer 'kogevandet' og
> 'bundpladen'?

Jo, det er normalt det samme.

> Jeg har i tidernes morgen ladet mig fortælle, at det skulle være en s.k.
> 'pressure switch', der afbryder 'kogelelementet', når der ikke er mere
> vand tilbage i reservoiret!(?)

Det bruger man i elkedler, men normalt ikke i kaffemaskiner.

Jeg fandt følgende link, der sammen ned de følgende sider, fint viser en
kaffemaskine af den type jeg forklarede om:
http://home.howstuffworks.com/coffee-maker1.htm

Ivar Magnusson

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-04 00:05

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Bruger den fuld styrke al den tid den er tændt, eller sidder der en
> temperaturstyring, der holder strømforbruget nede ?

Termostat (bi-metal) gør den billig i drift

Ved nogen hvor man kan købe den ny Senseo maskine?

Fra : Søren Kongstad

Dato : 21-12-04 14:55

> "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Ved nogen hvor man kan købe den ny Senseo maskine?

Føtex, Kvickly, Imerco....

Sikkert også mange andre steder!

7Søren