Tekst i procesbaren
Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 20-12-04 12:37

Hvordan laver man et link, så der vises min tekst i procesbaren
når musen er over linket, og ingen tekst når musen er væk?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-12-04 12:56

Kristian Kjærgaard skrev:

>Hvordan laver man et link, så der vises min tekst i procesbaren
>når musen er over linket, og ingen tekst når musen er væk?

Det gør (bør) man ikke.

Der er ikke noget, der er mere irriterende end man ikke kan se,
hvor et link fører hen, om det er et internt eller eksternt link
eller man lige pludselig får en downloadboks.

Men ellers

return true" onmouseout="window.status=''; return
true">linktekst</a>
--
Knud

Fra : Denn!s H

Dato : 20-12-04 13:29

> Det gør (bør) man ikke.
>
> Der er ikke noget, der er mere irriterende end man ikke kan se,
> hvor et link fører hen, om det er et internt eller eksternt link
> eller man lige pludselig får en downloadboks.

Jo der findes ting der er mere irriterende :)
Teksten kunne være mere informativ en et link.

--
vh
Denn!s

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-04 15:19

Denn!s H skrev:

> Jo der findes ting der er mere irriterende :)
> Teksten kunne være mere informativ en et link.

Hvis du gerne vil give flere informationer til et link, kan (og
bør) du benytte title-attributten:

Det vil vises som en lille pop op-tekst i alle nyere browsere -
helt uafhængigt af javascript.

I nogle browsere - fx Firefox - er det i øvrigt muligt at blokere
for at javascript må ændre statuslinjeteksten. Derfor bør man ikke
(kun) bruge window.status til vigtige beskeder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Denn!s H

Dato : 20-12-04 16:52

> [...]
> for at javascript må ændre statuslinjeteksten. Derfor bør man ikke
> (kun) bruge window.status til vigtige beskeder.

Kristians spørgsmål drejer sig om muligheden for en tekst i statuslinien
(han kalder det procesbar), ikke om brugeren kan deaktivere JavaScript eller
om title-attributten.
Måske der var en grund til at spørgsmålet var stillet i denne her gruppe -
clientside.

Hvad mon jeg dog mente med sætningen "Jo der findes ting der er mere
irriterende :)"?

--
vh
Denn!s

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-04 17:19

Denn!s H wrote:

> Kristians spørgsmål drejer sig om muligheden for en tekst i
> statuslinien (han kalder det procesbar),

Og han fik også et svar - plus en forklaring om, hvorfor man bør undgå den
slags og hvad man i stedet bør gøre.

Læs eventuelt Knuds indlæg igen - i hele sin længde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Denn!s H

Dato : 20-12-04 19:11

> Og han fik også et svar - plus en forklaring om, hvorfor man bør undgå den
> slags og hvad man i stedet bør gøre.
>
> Læs eventuelt Knuds indlæg igen - i hele sin længde.

Har jeg skam gjort og forstod spørgsmålet, og henviste til svar på dette.

Bruger selv news grupperne meget og er glad for den information jeg får.
Men det virker irriterende og nedladende når, der er en lille håndfuld der
altid svarer med samme holdning på spørgsmål.
Ex. om man bør benytte JavaScript, frames, css ...
Spørges om en JavaScript funktion i en clientside gruppe, har vedkommende
nok tænkt sig at bruge JavaScript.
Alle websider behøves ikke være kommercielle, eller benytte ubegrænset
båndbredde, derfor kan specifikke ønsker være at foretrække.

Men underholdningsværdien er i top

--
vh
Denn!s H

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-04 19:34

Denn!s H skrev:

> Men det virker irriterende og nedladende når, der er en lille
> håndfuld der altid svarer med samme holdning på spørgsmål.

Det er din holdning. Det er ikke min.

> Spørges om en JavaScript funktion i en clientside gruppe, har
> vedkommende nok tænkt sig at bruge JavaScript.

Korrekt, men måske er spørgeren ikke klar over at der er
alternativer eller at den metode han/hun har tænkt sig at benytte
indebærer forskellige problemer.

Et godt svar er ikke nødvendigvis kun et svar på det der spørges
konkret om.

Noget helt andet er at usenet er en fritidsbeskæftigelse for langt
de fleste. Jeg kender fx ikke nogen der får penge for at skrive
indlæg på usenet. Det betyder blandt andet er det er begrænset hvad
man kan tillade sig at stille af krav til svar i en gruppe. Man kan
ikke kræve at få et svar, og man kan heller ikke forbyde at et svar
kommenterer andet end det konkrete spørgsmål.

Man kan (bør kunne) forvente at andre i gruppen overholder
netiketten og at svar følger gruppens fundats - men ikke meget
mere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-12-04 20:19

Knud Gert Ellentoft brought next idea :
> return true" onmouseout="window.status=''; return
> true">linktekst</a>

Hvorfor bør man ikke ?
Eks.: <a href="pornoside_med_backdoor_trojan.com"
onmouseover="window.status='Få'>http://freemillion.com'">Få en $million -
klik her</a>

--
Benny

Fra : Denn!s H

Dato : 20-12-04 13:32

"Kristian Kjærgaard" <overgodt@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver man et link, så der vises min tekst i procesbaren
> når musen er over linket, og ingen tekst når musen er væk?

Hej Kristian

Vær opmærksom på, at ikke alle har aktiveret deres statuslinie i browseren.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=statusbar+tekst&meta=

--
vh
Denn!s

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 21-12-04 07:59

Kristian Kjærgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Hvordan laver man et link, så der vises min tekst i procesbaren
> når musen er over linket, og ingen tekst når musen er væk?

Formålet med dette spørgsmål var ikke at snyde brugeren for
informative oplysninger, men at forbedre brugervenligheden ved
f.eks. at tilføje kommentarer og benvisninger SAMT hele stien til
linket i statusbaren...

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-12-04 09:33

Kristian Kjærgaard expressed precisely :

> [...]
> informative oplysninger, men at forbedre brugervenligheden ved
> f.eks. at tilføje kommentarer og benvisninger SAMT hele stien til

Hvorfor vil du bruge process-baren til det ?
Der findes det udemærkede title-tag, som netop er beregnet til at give
yderligere informationer til brugeren.

--
Benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-04 10:37

Kristian Kjærgaard skrev:

> [...]
> informative oplysninger, men at forbedre brugervenligheden ved
> f.eks. at tilføje kommentarer og benvisninger SAMT hele stien til

Det tror jeg gerne. Det er bare umuligt for et program at afgøre om
brugen af window.status er god eller dårlig - og da erfaringen så
viser at i langt de fleste tilfælde er brugen til skade for
brugeren, kan (og vil) mange udviklere af browserteknologi finde på
at blokere for adgangen til statuslinjen.

Det er på samme måde med ikke-requestede pop op-vinduer. De _kan_
godt bruges fornuftigt, men da en pop op-blokker ikke har nogen
mulighed for at skelne mellem fornuft og ufornuft, så blokerer den
bare dem alle

I tilfældet med ekstraoplysninger på links findes der som nævnt i
tråden også andre og bedre metoder. Dels den simple title-attribut
og dels javascript-løsninger som overlib
(<http://www.bosrup.com/web/overlib/>).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Denn!s H

Dato : 21-12-04 12:04

> I tilfældet med ekstraoplysninger på links findes der som nævnt i
> tråden også andre og bedre metoder. Dels den simple title-attribut

Det er ikke korretk, der kan afvikle kode i windows.status men ikke i
title-attributten.

[snip]

Dem der deaktivere JavaScript.
Godbye overløb....

--
vh
Denn!s H

| Nu vil jeg også have mig en ekstra signatur, det er jo jul gratis gaver
luner *< |
| Svarer du på andet end det oprindelige spørgsmål eller tilkendegiver du
din ure-|
| levante personlig holdning - taber du i pakkeleg og din røv vil klø resten
af året |

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 21-12-04 12:18

Der er åbenbart ingen af jeg der kan lide andet i statusbaren end
standarten... Hvordan kan det være at det er sådan en dårlig ide? Jeg
kan nemlig ikke se det - kun, som en af jer sagde, hvis man gjorde det
for at skjule noget for brugeren, men det var ikke hensigten.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 21-12-04 12:37

Kristian Kjærgaard skrev:

> [...]
> kan nemlig ikke se det - kun, som en af jer sagde, hvis man gjorde det
> for at skjule noget for brugeren, men det var ikke hensigten.

Fordi det rent faktisk er den eneste mulighed for brugeren at se hvor
man går hen! når du kører musen henover et link, kommer der som regel
til at stå hvor det faktisk fører hen, medmindre linket er et
javascript-link, så kan vi ikke se noget. og så er det komplet
ligegyldigt hvilken hensigt man som designer har! ødelæg nogle af de få
muligheder vi har for at kontrollere hvad det er vi gør (og hvor vi
vil/kommer hen, og man får ret hurtigt lavere besøgstal!)

Claus

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-12-04 12:50

Claus Jacobsen has brought this to us :

> Fordi det rent faktisk er den eneste mulighed for brugeren at se hvor
> man går hen!

Desuden er det da ikke brugervenligt at skulle flytte øjnene hed til
statuslinien for at se informationer, som kunne placeres ved
musemarkøren (eller det valgte link med tastaturet) med et simpelt
title-tag.

--
Benny

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-04 12:33

Den 21-12-04 12.18 skrev Kristian Kjærgaard følgende:
> [...]
> kan nemlig ikke se det - kun, som en af jer sagde, hvis man gjorde det
> for at skjule noget for brugeren, men det var ikke hensigten.

Problemet er, at nogen bruger det for at skjule noget for brugeren.
Derfor er der nogen, der slår muligheden for at ændre på statusbaren
fra. Det er ret nemt at slå fra i Firefox, og jeg anbefaler det for
eksempel på mine sider om browsweren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-04 13:46

Denn!s H skrev:

> Det er ikke korretk, der kan afvikle kode i windows.status men
> ikke i title-attributten.

Hvad mener du? Title kan sættes med javascript, window.status kan
sættes med javascript.

> Dem der deaktivere JavaScript.
> Godbye overløb....

Tja - men de vil så heller ikke have glæde af window.status.
--
Jens Gyldenkærne Clausen