ny harddisk som /home
Fra : John Wegge

Dato : 20-12-04 09:00

Jeg har købt en ny harddisk som jeg havde regnet med skulle laves til /home

Men hvordan gør jeg det??

Jeg vil så flytte det gamle home til eks. /homeold og så mounte den nye
disk som /home

jeg bruger fedora core 3..

/John

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-12-04 11:29

John Wegge wrote:
> [...]
> Men hvordan gør jeg det??
> Jeg vil så flytte det gamle home til eks. /homeold og så mounte den nye

Noget i stil med:
mv -i /home /homeold
mkdir /home
mount /dev/hdb /home

og skrive sidstnævnte ind i /etc/fstab

--
Lars Kongshøj

Fra : John Wegge

Dato : 20-12-04 11:39

> Noget i stil med:
> mv -i /home /homeold
> mkdir /home
> mount /dev/hdb /home

det har jeg også prøvet, men den siger, at /home er optaget... skal man
umounte /home først... den er lavet på sin egen partition...

/John

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-12-04 15:33

John Wegge wrote:

> det har jeg også prøvet, men den siger, at /home er optaget... skal man
> umounte /home først... den er lavet på sin egen partition...

Jeg vil foreslå den her fremgangsmåde:

1. Sørg for at ingen andre end root er logget ind.
2. Om nødvendigt dræb efterladte brugerprocesser.
3. Sørg for at både det nye og det gamle /home er
mountet, det er på nuværende tidspunkt ikke så
vigtigt hvor. Det kunne f.eks. være /home og
/mnt/newhome
4. Kopier filerne over med dit foretrukne værktøj.
(Personligt ville jeg bruge "cp -a" så længe
begge diske sidder i samme maskine).
5. Opdater /etc/fstab, så den nye disk står til at
blive mountet på /home
6. umount /home
7. mount /home

Det er i øvrigt en god idé at være helt sikker på,
hvad det er man gør, på hvert eneste skridt.

--
Kasper Dupont

Fra : Peter Volsted

Dato : 20-12-04 12:09

hi

> [...]
>
> Men hvordan gør jeg det??
>
> Jeg vil så flytte det gamle home til eks. /homeold og så mounte den nye

tar -cvpPzf /homeold/home_dd /home/
ref: man tar

> jeg bruger fedora core 3..

godt system