Udekatte
Fra : Tomas Skott

Dato : 19-12-04 21:46

Hejsa dejlige kattemennesker!

Min kæreste og jeg er naboer til en ung mand, som til tider desværre lider
af depressioner, hvilket betyder, at han ikke kan tage sig sammen til noget,
men bliver træt og passiv. I sommers fik han uheldigvis den idé at anskaffe
sig to killinger, som han dog aldrig formåede at gøre stuerene (fordi han
ikke får taget sig sammen til at tage kattebakken.) Resultatet er, at de nu
bor på hans teresse og egentlig kun ser ham, når han giver dem mad.

Min kæreste og jeg holder normalt et lille vågent øje med killingerne, og
her til aften tog jeg dem ind i vores gang, da jeg synes, det var alt for
koldt til, at de skulle sove ude. Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt
jeg gør det rigtige. Gør jeg dem mon en bjørnetjeneste ved at tage dem ind i
varmen? Og tager udekatte egentlig skade af at sove udenfor i frost? Der er
ingen problemer ved, at de overnatter her sammen med vores to katte, men jeg
er bange for om de evt. kommer til at fryse, når jeg lukker dem ud igen.

Er der nogle som kender noget til emnet? I så fald modtages svar med
kyshånd!

Med venlige hilsener
Mariann

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 19-12-04 23:20

> [...]

jeg
> er bange for om de evt. kommer til at fryse, når jeg lukker dem ud igen.

Først: hatten af for, at I hjælper misserne. Det er al ære værd, og
meget sødt af jer. Dernæst kom jeg til at tænke på, om naboen er klar
over, at I assisterer ham lidt? Ellers ville jeg simpelt hen gå over og
banke på, og så tage en snak med ham. Sådan i al venskabelighed,
selvfølgelig. Jeg ville spørge ham, om han har svært ved at overskue
det, og om han gerne vil have jeres hjælp? Og om han har lyst til at
beholde kattene? Er I først begyndt at hjælpe, så forpligter det jo. I
"risikerer" også, at misserne simpelt hen vælger at flytte ind hos jer,
fordi I jo yder en bedre service Hvis I er interesseret i misserne,
så er det jo ikke noget problem Men I er nødt til at fortsætte
nødhjælpen.

Udekatte kan sagtens klares sig i et vejr som i aften. De to misser har
givetvis allerede tillagt sig en tyk vinterpels. Men de har brug for læ
og søger selv hen, hvor der er lunest (som f.eks. i en staldbygning).

Selvom I lader de to misser være inde hos jer om natten, så kan de godt
klare at være ude om dagen, hvis de kan finde læ, f.eks i et isoleret
skur, hvis I har sådan et? Selv katte, som aldrig nogensinde kommer ind,
har jo brug for en base med mere varme, end de kan finde I det åbne
landskab (og en sne-storm kan være barsk for enhver kat). Til gengæld
tror jeg da, at misserne kan få lidt svært ved at forstå, hvorfor de kun
må komme ind til jer engang imellem. De kan nok finde på at sætte sig
udenfor, kigge ind og med den sødeste stemme sige: "Heeeej. Kan du
hjælpe mig?"

Held og lykke med det.

De venligste hilsner fra Betina
Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 19-12-04 23:38

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en

> [...]
> fordi I jo yder en bedre service Hvis I er interesseret i misserne,
> så er det jo ikke noget problem Men I er nødt til at fortsætte

klip

Jeg synes, det er en rigtigt god idé at spørge ham. På den måde kan det jo
være at han kan få lidt glæde af misserne, uden at de lider overlast - eller
at han kan komme af med dem på en ordentlig måde.
Det der depression er altså noget skidt - man kan mene det nok så godt, og
så falder det hele bare fra hinanden, fordi man ikke orker. Og når man ikke
orker, så slår man ikke til, og det bliver en depression ikke mindre af

mvh. tina

Fra : fam. Ager

Dato : 20-12-04 07:33

> [...]
> ikke
> orker, så slår man ikke til, og det bliver en depression ikke mindre af

Helt sikkert....

Men vælg jeres ord med omtanke, en depressiv person kan væltes helt omkuld
for "ingenting", det er en forfærdelig tilstand at være i!
læg evt. ud med at fortælle, at de små pus har overnattet hos jer, og spørg
om det er ok for ham, lad være med at få det til at lyde som om, at han er
uansvarlig.
men måske vil det være ham en hjælp..
held og lykke!

mvh. marie

Fra : Tomas Skott

Dato : 20-12-04 14:16

Tak for jeres svar!

Til Betina: Jeg blev meget glad for at høre, at misserne godt kan klare at
sove udendørs om natten. De har ganske rigtig en solid vinterpels, samt en
overdækket teresse, hvor der ihvertfald er læ for blæsten. Så mon ikke det
er bedst at lade være med at tage dem ind om natten igen medmindre der
virkelig kommer en regulær (sne)storm? Det er jo ganske rigtig synd for
vores nabo, hvis misserne 'flytter hjemmefra', men jeg vil bestemt fortsætte
med at holde øje med, om de har det godt.

Både min kærste og jeg har flere gange forsøgt at snakke med vores nabo om
kattepleje. Jeg passede killingerne for ham flere gange i sommers, mens han
var på ferie, og kunne ikke undgå at se, at de manglede en del ting bl.a. en
ormekur. Men vores nabo lukkede fuldstændig af, da vi forsøgte at tale med
ham om det. Han er fra landet, og har en helt anden indstilling til katte,
end vi har. Det som ikke kan stå må falde, og et begreb som ormekur, mener
han er noget pjat. Hvis de ikke kan klare mosten er det bare ærgerligt. I
øvrigt mente han ikke, at det gjorde så meget, hvis en af dem døde...der var
jo to at tage af! Der er ingen tvivl om, at han synes min kæreste og jeg er
alt for pjattede og overbeskyttende. Så han vil ikke høre på gode råd. For
ham er det 'kun' dyr. Men jeg vil godt understrege, at han ikke er ond ved
dem, de får bare ikke den omsorg og opmærksomhed, jeg synes, de har
fortjent. Desuden er der det problem med hans tilbagevendende depressioner.
Han får lykkepiller, og som både Tina og Marie er inde på, gør det ham meget
sårbar og svær at snakke med, samtidig at han altså har et helt andet syn på
katte, end vi har. Så jeg tror, at jeg vil fortsætte med at give misserne en
hjælpende hånd fra kulissen, når jeg kan se, at det går skidt for ham.

Tak for jeres hjælp!

Mange venlige hilsener
Mariann

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-12-04 14:38

> [...]
> vores nabo, hvis misserne 'flytter hjemmefra', men jeg vil bestemt
fortsætte
> med at holde øje med, om de har det godt.

Jeg mener nu ikke, at en overdækket terrasse helt er nok, hvis vinteren
bliver streng. Har de set de huse, som Kattens Værn opstiller til
vildkatte? Det er sådan nogle små isolerede nogle med gulvtæpper i. Jeg
har set, at vildkattene også bruger dem. Så det var nu et sted med mere
luning, jeg tænkte på

Ude hos min søster kommer der mange tilløberkatte. Og hun kan jo ikke
tage dem allesammen ind. Men de går over i stalden og ligger sig ved
fyret, hvor der er go' varme. Det fortæller jeg for at vise dig, hvad
katten selv vælger, hvis den får lov I et vejr som i dag (med sne, i
hvert fald hvor jeg bor), vil min mors inde-/udekatte slet ikke ud. De
ligger og feder den på sengen

Så det jeg mente var, at selvom I tager dem ind om natten, fordi I synes
det er synd (det ville jeg også synes!), så kan de stadig godt holde til
at være ude om dagen *hvis* de har et andet godt lunt sted at gå hen.

> [...]
> ham er det 'kun' dyr. Men jeg vil godt understrege, at han ikke er ond ved
> dem, de får bare ikke den omsorg og opmærksomhed, jeg synes, de har

Øøøhh, så lyder det jo slet ikke til, at det kun er depressionen, der er
problemet? Det er hele naboens indstilling til dyrene, der er gal. Også
selvom han ikke direkte er ond.

I den situation ville jeg altså være ligeglad med, om misserne flyttede
ind hos mig i stedet for. Så ville jeg sætte dyrenes ve og vel højt. Jeg
synes ikke, at det liv, som naboen tilbyder dem, er værdigt. De lever jo
stort set, som mange vildkatte gør. Det er meget synd for dem!

Jovist er det også en meget trist situation for naboen. Men når han ikke
er i stand til at tage sig af dyrene, så kunne jeg godt forsvare at
træde til.

Fra : Tomas Skott

Dato : 20-12-04 21:17

Hejsa Betina

Jamen jeg er helt enig med dig. Vores nabo burde ikke have de katte. Han har
ikke fortjent dem, og han har ikke det psykiske overskud til at tage sig af
dem. Men lige nu er det håbløst at snakke med ham. Han er inde i en skidt
periode.

Jeg kender ikke de huse du nævner fra Kattens Værn, da jeg ikke har nogen
erfaring med vildkatte. Jeg har selv et par luksuskatte, som er glade for at
'fede den' i dobbeltsengen, når det er lidt for koldt til at sætte en pote
udenfor døren De plejer gerne at komme ind ved 18-tiden og hygger sig
derefter indendørs resten af aftenen/natten. Så jeg er slet ikke vant til at
se, at katte ikke får lov til at komme ind. Derfor blev jeg selvfølgelig
også bekymret for om killingerne kunne tåle det.

Min kæreste og jeg har snakket tingene igennem og er blevet enige om, at
kattene vinteren igennem får mulighed for at sove i vores gang. Og de har
også altid adgang til vand hos os. Vi fodrer dem normalt kun, hvis vi ikke
har set naboen hele dagen. I så fald sker det nemlig, at han overnatter hos
sine forældre og så får misserne jo, efter hvad vi kan bedømme, slet ikke
noget at spise. På et tidspunkt, når vores nabo er inde i en god periode,
vil vi prøve at tage en seriøs snak med ham, og se om vi ikke kan overtage
kattene eller finde et nyt hjem til dem et andet sted. Lige nu undgår han
os, temmelig sikkert, fordi han godt ved, hvad vi mener om behandlingen af
kattene.

Heldigvis ser killingerne nu glade og sunde ud. Jeg har faktisk lige siddet
med den ene spindende nullergøj på skødet i et kvarters tid. De får vand,
varme, kærlighed og, når det er nødvendigt, mad her. Vi skal nok holde øje
med dem, og trænger vi ikke igennem til vores nabo efter en snak, vil jeg
forsøge at henvende mig til Kattens Værn for at høre, om de kan gøre noget.

Venlige hilsener
Mariann

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 20-12-04 21:33

"Tomas Skott" <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med dem, og trænger vi ikke igennem til vores nabo efter en snak, vil jeg
> forsøge at henvende mig til Kattens Værn for at høre, om de kan gøre

Jeg synes bare, det lyder som om, I har den helt rigtige tilgang til både
misser, deprimeret og for gammeldags nabo og... nåja, sådan det hele
faktisk. Jeg kan ikke komme på bedre forslag, end I er i gang med.

Jeg tvivler blot på, at Kattens Værn kan gøre ret meget - det er i Danmark
kun politiet, der kan fjerne dyr fra ejerne, og det skal se ret slemt ud for
at de gør det. Jeg har mine personlige meget store tvivl om, at misserne ser
slemme nok ud - og det gør de da i hvert fald ikke, når I først er begyndt
at tage jer lidt af dem :-/

Ville I selv være interesserede i at overtage misserne? Der er nok ikke
nogen lov der giver ret til at komme og samle dem op og køre dem et andet
sted hen, men hvis de selv beslutter sig for at skifte bopæl, så er det
meget svært at se noget ulovligt i det...

God vind fra tina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-12-04 21:38

Hej igen Mariann,

Åååh hvor er det dejligt at høre, at I har så godt styr på det. Det er
nemt at høre, at I nok skal finde ud af det på en god måde.

Jeg sad faktisk lige og ledte ledt efter oplysninger om emnet på nettet.
Dyrenes Beskyttelse mener, at en udekat vil kunne klare sig med en
flamingo-kasse, der står i læ op ad en husmur eller i et skur, vil være
hjælp nok. Og når de siger det, så...

Jamen, jeg blabrer jo bare løs. Bla, bla, bla.... I har jo allerede
fundet så fin en løsning. Meget bedre end en flamingo-kasse.

Og når ikke naboen vil takke jer, så vil jeg: Tusind tak fordi I hjælper
de små pelskugler!

Spandevis af kærlige hilsner fra Betina (som også er den lykkelige ejer
af et par luksusdyr).

Fra : Tomas Skott

Dato : 21-12-04 14:13

Hejsa Tina og Betina

Tak for de rosende ord! Det lunede at høre! Jeg kunne bestemt godt
forestille mig, at min kæreste og jeg ville overtage misserne. Det står og
falder nok lidt med, hvor nænsomt vi kan snakke med vores nabo om emnet.
Hvis han bliver stødt, tror jeg ikke, der er en chance. Så vi tager tingene
stille og roligt og 'slår til', når lejligheden er rigtig dvs., når han er i
en periode, hvor psyken har det lidt bedre. Indtil da fortsætter vi som
hidtil, samt lader misserne sove i vores gang.

Tak for jeres hjælp og venlighed!

Mange venlige hilsener
Mariann

Fra : CC

Dato : 20-12-04 21:29

Depression eller ej - han bør efter min mening ikke have lov til at holde
dyr, hvis man ikke ønsker eller vil tilbyde dem andet end en kold terasse
uden mulighed for i det mindste komme ind i et isoleret "kattehus". Jeg
tænker også på, hvor tit mon han glemmer at give dem mad og vand med den
indstilling. Reelt er kattene ikke andet end tamme "vildkatte" når de lever
på den måde.
Desuden er hans indstilling til dyrlægebehandling jo helt hen i skoven.

Han bør ikke have dyr.

hilsen
Claus