OT: Bøger om sejlads
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 19-12-04 20:09

Hej

Til de mørke kolde vinterdage mens oliefyret køre sagte i baggrunden for
at hold kahytten varm skal der noget læsestof til.

Jeg har være igennem en del bøger om enlige og famillier der sejler
jorden helt eller halvt rundt, men det lokale bibliotek er løbet tør for
den slags bøger og jeg skal til at bestille hjem fra andre biblioteker,
men hvilke ? Nogle gode forslag (titler)?

/Hans-Henrik

Fra : Finn

Dato : 19-12-04 21:38

Her er nogle bud:

En klassiker, krimi med masse af sejlads:
Erskine Childers
Gådefuld sejlads

Virkelig god:
Jane Nielsen
Jorden rundt med Cassiopeia

Så kan man det hele:
Ivar Dedekam
Illustreret sejl- & rigtrim

Ikke læst den endnu men har fået den anbefalet og jeg har lånt den her til
julen:
Björn Larsson,
Fra Vredens Kap til Jordens Ende

Ikke læst den endnu men har fået den anbefalet og jeg har lånt den her til
julen:
Svend Billesbølle,
Stormy
(har skrevet flere bøger om jordomsejlinger i forsk. både)
--
Mvh. Finn

Fra : Hanne og Hans

Dato : 19-12-04 22:44

Gå igang med Gøran Schildt, han har skrevet nogle pragtfulde bøger.
Hans.

Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-12-04 22:47

> [...]
> Svend Billesbølle,
> Stormy
> (har skrevet flere bøger om jordomsejlinger i forsk. både)

Billesbølle har også skrevet:
Stormy II på forlaget Cervus
Den sidste jordomsejling på forlaget Wisby og Wilkens
Claus Bjerre

Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-12-04 22:37

? Nogle gode forslag (titler)?

> /Hans-Henrik

Du har selvfølgelig læst Joshua Slocum's bog om hans tur ene rundt med Spray
"ene mand ombord"

Claus Bjerre

Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-12-04 22:48

"? Nogle gode forslag (titler)?

> /Hans-Henrik

Hvis du kan holde Tage Voss ud så er der hans
"Glæden ved at sejle", på forlaget Cervus 1987

Claus Bjerre

Fra : Egon

Dato : 19-12-04 22:54

"Hans-Henrik Andresen" <hhandresen@_REMOVETHIS_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cq4jna$c0v$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> den slags bøger og jeg skal til at bestille hjem fra andre biblioteker,
> men hvilke ? Nogle gode forslag (titler)?

Gå på bibliotek.dk og søg på emnet.
Du får rigtig mange hits.

MVH
Egon

Fra : Lars Holst

Dato : 19-12-04 23:37

Hans-Henrik Andresen <hhandresen@_REMOVETHIS_hotmail.com> said in

> [...]
> den slags bøger og jeg skal til at bestille hjem fra andre biblioteker,
> men hvilke ? Nogle gode forslag (titler)?

Moitessier, Bernard
Den lange vej

Find den på biblioteket: http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2
=titel&term2=den+lange+vej&term7[]=sp%3Ddan&term8=ma%3Db%E5&start=26
&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Eller lidt kortere: http://makeashorterlink.com/?K1CA2201A

Det er den bedste af alle bøger om langturssejlads.
Poetisk i sin fortællestil og ekstremt medrivende.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-04 05:22

Lars Holst skriblede og skrablede følgende:

> Det er den bedste af alle bøger om langturssejlads.
> Poetisk i sin fortællestil og ekstremt medrivende.

Det synes jeg nu ikke

"18000 sømil midt i verden" af Jan Eske Bertelsen er i mine øjne den bedste
bog af dem alle.

Dernæst er der "På valsen med Krakka" af Lars Åby Jensen og så er der også
Robin Lee Graham, The Journey of Dove. Jeg kan ikke huske den danske titel,
men det er også en pragtfuld bog.

Carl Nielsen har også skrevet en bog om Nordkaperen. Jeg mener, at den
hedder "På rejse med Nordkaperen" men er ikke helt sikker.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 11:18

> Carl Nielsen har også skrevet en bog om Nordkaperen. Jeg mener, at den
> hedder "På rejse med Nordkaperen" men er ikke helt sikker.

Kan heller ikke huske præcis hvad den hedder, men den er skrevet i to
udgaver.

En skrev han umiddelbart efter de kom hjem (i 1947 eller 48), og den nye
udgave blev skrevet en gang i 90'erne. Prøv at læse dem begge - der er
markant forskel på skildringeren - som Carl Nielsen selv sagde ved anden
udgivelse, så var tiden nu en anden, og sandheden (om pigerne etc.) kunne nu
komme frem.

John

Fra : AFN

Dato : 20-12-04 11:43

> [...]
> udgivelse, så var tiden nu en anden, og sandheden (om pigerne etc.) kunne

- Så kan jeg lige give en hånd!
Den hedder "Jorden Rundt med Nordkaperen" / af Carl Nielsen.
Tredje udgave er udgivet i 1995. ISBN 8774662694 / Bogens Forlag.
..... Og den er kanon!!!
Virkelig en langturssejlerbog fra "pionertiden".

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 15:34

"AFN" <ftlf.bornholmtagbort@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> .... Og den er kanon!!!
> Virkelig en langturssejlerbog fra "pionertiden".

Hej Anders

Tak - jeg tror skisme jeg vil bestille den på biblioteket og give den en tur
igen i julen.

Det er nemlig en kanon god bog, og med nogle oplevelser fra dengang hvor
langturssejlere blev modtaget med nysgerrighed og glæde rigtig mange
steder - før der gik penge i det.

Hilsen john

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-04 00:40

john skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> der er markant forskel på skildringeren - som Carl Nielsen selv sagde
> ved anden udgivelse, så var tiden nu en anden, og sandheden (om

Og ikke mindst moralen angående den måde, han fik alle de stjålne stålplader
ud fra B&W

Claus

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 20-12-04 21:18

Hejsa

Takker for alle forslag, mange er desværre allerede læst, men der var
nogle nye titler også - glæder mig til at komme igang :)

(Og Claus T har ret - 18000 sømil..... er virkelig en kanon bog.)

God jul alle sammnen.

/Hans-Henrik

Fra : MAXI-87

Dato : 20-12-04 21:41

hey
Skulle du helt udgå for læsestof, ja så
start fra en ende her:
http://www.corsaren.dk/b43404.html

Hans Olsen

Fra : Claus Vitting

Dato : 21-12-04 18:01

Hej Hans-Henrik,

er lige ved at færdiggøre en RIGTIG velskrevet og spændende bog fra 1951.
Carl Nielsen "Jorden Rundt Med Nordkaperen"

Det er et godt bud fra min side...

Held og lykke.

Mvh.

Claus

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 23-12-04 12:12

> [...]

> helt eller halvt rundt, men det lokale bibliotek er løbet tør for den
> slags bøger og jeg skal til at bestille hjem fra andre biblioteker, men

Hvis du, eller andre, vil læse en totalt vanvittig beretning, så prøv at få
fat i
"En desperat Stillehavsfærd" af John Caldwell.

Den er skrevet af en amerikaner, som efter afslutningen på 2. verdenskrig
ikke kunne komme hjem til sin kone, som han var blevet gift med 1 år
forinden, og ikke havde set siden.

I sin desperation ender han med at købe en sejlbåd (heldigvis en god en) og
begiver sig ud på en 14.000 km lang rejse, trods det at han er opvokset i
Texas, og som følge deraf _intet_ kender til sejlads og sejlbåde, heller
ikke navigation..

Det går dog godt for ham, indtil han ryger ind i en orkan..

Jeg kan godt fortælle, at jeg har aldrig læst noget lignende.

Jeg ved ikke om den kan fås på biblioteket, den jeg har, har jeg "arvet" af
min far.
(som heldigvis lever endnu )

Ellers kan jeg også anbefale "Den sidste viking" af Johan Bojer.
Den har de i hvert fald i Helsingør.

Den handler om hvordan det var at tage ud på vinterfiskeri på Lofoten, i
åbne både med råsejl. Den beskriver bl.a. hvordan er dreng ror skindet af
hænderne, får tjære på og ror videre.. Det var seje folk dengang :-/

Den er god at sidde indenfor i varmen og læse

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Troels Hansen

Dato : 23-12-04 13:16

Henrik Stavnshøj wrote:
> Hvis du, eller andre, vil læse en totalt vanvittig beretning, så prøv at få
> fat i
> "En desperat Stillehavsfærd" af John Caldwell.

Den forefindes på bibliotek.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 23-12-04 13:27

"Troels Hansen" <nouser@ffelsaa.dk> skrev i en meddelelse