backup af windows-(primær) partition fr
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-12-04 18:52

Hej NG.

Jeg kører linux/win dualboot og har netop installeret win xp. Det er
ikke noget jeg gider at gøre særligt ofte fordi det tager en helvedes
tid at få alle opdateringer med. Så derfor vil jeg gerne have en backup
som kan installeres UDEN at skulle installere windows xp forfra.

Dvs. man booter fra en cd. f.eks. Linux, forestillede jeg mig (har
knoppix på en cd).

Så taster man et eller andet ind, måske fdisk og kopierer noget fra en
dvd og så ligger programmet mbr + bootsectoren. Når jeg så genstarter
computeren er alt som nyt og kun de allersidste opdateringer skal
installeres.

Kan det ikke lade sig gøre? Det ville spare en helvedes tid.

Mit c-drev fylder nu 7,10 gb. Det må kunne ligge på en 2-3 dvd'ere?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : L[x]

Dato : 19-12-04 20:00

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Kan det ikke lade sig gøre? Det ville spare en helvedes tid.
>
> Mit c-drev fylder nu 7,10 gb. Det må kunne ligge på en 2-3 dvd'ere?

Tag evt. et kig på SystemRescueCd som du kan finde her:

http://www.sysresccd.org/

Partimage ligger på skiven sammen med en hel del andre nyttige
værktøjer. Om partimage tager mbr/bootsector med ved jeg ikke. Jeg må
ærligt indrømme at jeg endnu ikke har brugt partimage, så jeg kan ikke
fortælle dig om det er meget værd. Alternativt kan du smide partimage
eller et tilsvarende program på en knoppix skive. (ligger der ikke nogle
systemværktøjer af denne type derpå i forvejen?)

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 20-12-04 07:36

On Sun, 19 Dec 2004 18:52:06 +0100
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

--SNIP--
> [...]
> forfra.
>
> Dvs. man booter fra en cd. f.eks. Linux, forestillede jeg mig (har

Mine foretrukne alternativer til knoppix (i system-repair sammenhæng) er
:

Timos's rescue cd set (på sf.net svjh.)
SystemRecueCD (vist også på sf.net)
RIP (Recovery is Possible) (husker ikke hvor den er, men tag
google-jernet frem)

--SNIP--

Ghost for Unices
<http://www.feyrer.de/g4u/>
ka lave de systembackups du efterspørger, og restore dem
--SNIP--

partimage, der er med på SystemRescueCD kan vist også sådan noget
lignende

QTParted (også med på SystemRescueCD), der er en gui til parted kan
visse af de ting man vil kende fra PartitionMagic

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-12-04 20:58

Jacob Gaarde wrote:
> [...]
>
> --SNIP--

> Mine foretrukne alternativer til knoppix (i system-repair sammenhæng) er

ok.

> [...]
>
> Ghost for Unices
> <http://www.feyrer.de/g4u/>
> ka lave de systembackups du efterspørger, og restore dem

Øøh, så det vil sige at ovenstående ikke kan? Er g4u det eneste jeg
behøver at kigge på?

> [...]
>
> QTParted (også med på SystemRescueCD), der er en gui til parted kan
> visse af de ting man vil kende fra PartitionMagic

Det har jeg kigget lidt på. Er på knoppix-cd'en.