Overloading af << i klasser
Fra : Jesper Gødvad

Dato : 20-05-01 03:35

Hej Alle.

Hvordan kan det være at jeg ikke kan finde ud af at overloade << operatoren
i klasser? Jeg kan godt finde ud af en overloading uden for klassen, men så
kan jeg tilgengæld ikke få adgang til private data.

ostream& operator <<(ostream& outs, MinKlasse& source) {
outs << source.NogetDerErPublic;
return outs;
}

Håber nogen kan hjælpe.

mvh. jesper

Fra : Lau Sennels

Dato : 20-05-01 10:21

"Jesper Gødvad" wrote:

> Hej Alle.

Hej Jesper.

> [...]
> kan jeg tilgengæld ikke få adgang til private data.
>
> ostream& operator <<(ostream& outs, MinKlasse& source) {

Problemet er at compileren kun kalder et overloaded
operator-klassemedlem
hvis første argument (og venstresiden af kaldet) er et objekt af klasse-
typen. I dit tilfælde er det et ikke-medlem, et ostream-objekt. For løse
dit problem er du nødt til at lade din overloading-funktion være ikke-
medlem og erklære den friend til din klasse,

// Frit efter C++ Primer

#include<iostream>

class DinKlasse
{
friend ostream& operator <<(ostream&, const DinKlasse&);
};

ostream& operator <<(ostream& outs, const DinKlasse& source)
{
..
outs << source;
return outs;
}

Bemærk iøvrigt const erklæringen.

Lau Sennels

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 20-05-01 16:08

> [...]
> dit problem er du nødt til at lade din overloading-funktion være ikke-
> medlem og erklære den friend til din klasse,

Herligt, det virker nu, tak for hjælpen.

mvh. jesper