hvilke dyregrupper har tænder og tunge?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-12-04 14:03

Hvilke dyregrupper har tænder og tunge?

Måske et banalt spørgsmål, som jeg selv kunne granske et
svar frem på. Men har reptiler en tunge? Har fugle tænder?
osv.

Et par grimme tegneseriemåger, Kaj & Bøje, har yderst
veludviklede tandsæt. En kendt and fra Andeby har lige
pludselig tænder, når han bliver meget vred.

Men i *virkelighedens* verden kan jeg for eksempel ikke
forstå, hvordan en hund kan slippe afsted med at gnave
kødben (eller bare at lukke munden), uden at bide sig i
sin lange tunge.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-12-04 15:28

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hvilke dyregrupper har tænder og tunge?
>
> Måske et banalt spørgsmål, som jeg selv kunne granske et
> svar frem på. Men har reptiler en tunge? Har fugle tænder?
> osv.

Reptiler har tunger. Tænk på slangers og varaners tvedelte tunge, der hos
nogle er særdeles lang! For ikke at tale om kamæleoners endnu længere
specialtunge. De har også tænder, dog med undtagelse af skildpadderne, som
har hornkæber der minder mere om et næb. Og så lige ægslangen, der jo helst
ikke skal punktere ægget før den har slugt det.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jacob Andersen

Dato : 19-12-04 15:43

> Hvilke dyregrupper har tænder og tunge?

> Måske et banalt spørgsmål, som jeg selv kunne granske et
> svar frem på. Men har reptiler en tunge? Har fugle tænder?

Både fisk og padder har tunger og (mere eller mindre veludviklede) tænder.
Fugle har tunger, men ingen tænder (da næbbet vel ikke er et tandsæt i gængs
forstand).
Reptiler har tænder og tunger.
Pattedyr, naturligvis, har ligeledes både og.

Der er dog (som med alt indenfor naturen) store variationer over temaet også
her. Frøers tænder er f.eks. nærmest bare et par hårde plader. Og visse
hvalers tænder er jo omdannet til barder.

Desuden kan man også finde dyr uden for vertebraterne med tænder og tunger.
Mange rundorme og ledorme har tand-lignende strukturer omkring deres
mundåbning. Snegle (der jo er bløddyr) har ingen tænder, men optager føden
med deres 'raspetunge' (radula). Hvis du vil mere i dybden med spørgsmålet,
må du således præcisere det en anelse. "Dyregruppe" et et fantastisk bredt
ord at bruge.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-12-04 17:48

Jacob Andersen skrev:

> [...] Hvis du vil mere i dybden med spørgsmålet, må du således
> præcisere det en anelse. "Dyregruppe" et et fantastisk bredt
> ord at bruge.

Jo, men jeg spurgte netop "bredt" i håb om at få den slags svar
frem som I allerede er kommet med. Jeg er bare fascineret
over de mange måder naturen har tilpasset dyrs tænder og tunger.

Fx flagspættens tunge, myreslugerens tunge, havpattedyrenes tænder,
sabelkattens tænder, ... ...

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : kvaerulant

Dato : 21-12-04 15:46

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Har fugle tænder?

Næbet er små sammen voksede tænder.

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 22-12-04 11:15

> Næbet er små sammen voksede tænder.

Nej.
Den yderste del af næbbet består af horn, og er altså en huddannelse. Det
indre af næbbet er kæbeben. Tænderne er reduceret væk, formodentlig på grund
af vægten.

Hilsen Bjørli

Fra : kvaerulant

Dato : 30-12-04 16:50

Bjørli Lehrmann wrote:

> [...]
>indre af næbbet er kæbeben. Tænderne er reduceret væk, formodentlig på grund

Er et næb hårder end horn. Farven er også lysere.