Hvilken type RAM skal jeg købe? Kan jeg kø~
Fra : Sørensen

Dato : 19-12-04 12:08

Jeg har et bundkort, der fra Intel Corporation med betegnelsen D845GEBV2.
Jeg vil gerne have opgraderet fra 512 MB til 1024 MB RAM - altså en ekstra
512-klods ud over den eksisterende.

SisSoftware siger flg. om mit eksisterende RAM: 511 MB DDR-SDRAM, Memory Bus
Speed: 2x166MHz (332Mhz data rate)

Men der er jo uendelige mængder af RAM-typer..
- Hvilken type skal jeg købe? (Kriterier?)
- Vil jeg få noget ud af at købe RAM, der er hurtigere end det eksisterende
(hvis det findes) - selvom det skal køre side-om-side?
- Kan jeg køre dual-channel? Hvordan?
- Er der nogen fordel i at købe en klods magen til den eksisterende?

Tusind tak for hjælpen på forhånd!

P.s:
På Intels hjemmeside står der flg. om mit bundkort:
Two 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets
Support for single-sided or double-sided DIMMs (DDR 333/266)
Support for up to 2 GB? system memory

VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"Fast, Cheap or Good -- Pick any two"

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-12-04 18:00

Sørensen wrote:
> SisSoftware siger flg. om mit eksisterende RAM: 511 MB DDR-SDRAM,
> Memory Bus Speed: 2x166MHz (332Mhz data rate)

PC2700 = DDR333

> - Vil jeg få noget ud af at købe RAM, der er hurtigere end det
> eksisterende (hvis det findes)

Næh - du kan sagtens bruge hurtigere ram fx. DDR400 (PC3200) eller
hurtigere - men den vil så køre 333 mhz sammen med den anden.

> Support for single-sided or double-sided DIMMs (DDR 333/266)
> Support for up to 2 GB? system memory

Hvilket vil sige, at du ikke kan udnytte mere end 333 mhz - så selvom
klodserne er hurtigere, så vil de "kun" køre 333 mhz.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Sørensen

Dato : 19-12-04 21:15

> PC2700 = DDR333

> Næh - du kan sagtens bruge hurtigere ram fx. DDR400 (PC3200) eller
> hurtigere - men den vil så køre 333 mhz sammen med den anden.

Tak for svaret!
Så vil jeg se efter en PC2700 DDR 333 ram-klods. jeg kan dog se, at det
måske bliver en DDR400, fordi de faktisk er billigere end de andre p.t..

Det lyder til, at du har en del forstand på RAM.. Måske kan du også hjælpe
mig med svar på, om jeg kan forvente at køre dualchannel - og om der nogle
forudsætninger for det - fx at RAM-klodserne i så fald skal være ens (altså
DDR333 begge to fremfor en af hver)? Er det en speciel feature på bundkortet
eller hvad kærves der ellers for at køre det? Og er det noget, som man
sætter op i BIOS eller hvordan?

Og måske et lille købstip, når vi er i gang: Min nuværende RAM er Eliksir..
Vil der være nogle fordele i at ofre en 50'er ekstra og ta' fx Kingston RAM
som den næste chip?

Tak forhjælpen igen og på forhånd!
MVH Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-12-04 21:26

Sørensen wrote:
> [...]
> speciel feature på bundkortet eller hvad kærves der ellers for at
> køre det? Og er det noget, som man sætter op i BIOS eller hvordan?

Det kan jeg desværre ikke svare på - jeg har aldrig kørt dual channel.

Men jeg MENER at have læst at de skal være ens.

> Og måske et lille købstip, når vi er i gang: Min nuværende RAM er
> Eliksir.. Vil der være nogle fordele i at ofre en 50'er ekstra og ta'
> fx Kingston RAM som den næste chip?

Der er næppe større forskel - måske den lidt dyrere har en tilsvarende
mindre fejlprocent ?

Jeg har Kingston i begge mine to stationære PC'er - og de kører problemfrit
og var ret billig, da jeg købte ram sidste gang.