HJÆLP: ny amd64 vil ikke starte f
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-12-04 16:46

Hej NG.

Min pc er nu blevet samlet, og så snart jeg tænder for knappen bagpå
psu'en starter alle blæsere (uden at jeg først trykker på tænd-knappen
foran). Normalt er jeg vant til at man først tænder psu'en bagpå og
derefter tænder foran... Så det forstår jeg ikke rigtigt. Underligt?

Nå, men derefter blinker de 3 lysdioder på tastaturet kortvarigt, som
jeg er vant til. CD-ROM drevet kan ejecte når jeg trykker på
eject-knappen og køre ind igen. Men der kommer intet skærmbillede. Alle
blæserne kører, dvs. på psu'en, på cpu'en, på gpu'en, foran og bagved i
kabinettet...

Der kommer ingen bip-lyde eller noget som jeg er vant til... Lysdioderne
på tastaturet virker ikke, bortset fra det halve sekund hvor de lyser
lige når man tænder for strømmen. De plejer at kunne tænde/slukke hvis
jeg f.eks. trykker "caps-lock" eller "numlock", men de reagerer ikke.

Delete virker selvfølgeligt heller ikke, så jeg kan ikke komme ind i
bios'en (godt det samme, for skærmen er sort). Min skærm siger "Going to
off-mode", ligesom når den ikke får et signals. Så grafikkortet giver
åbenbart ikke noget signal af en eller anden grund. Harddisk'en er tom -
har prøvet at indsætte en win xp boot cd-rom, men intet sker (måske skal
den først instilles i bios til at boote fra cd-rom-drevet).

Jeg har prøvet at fjerne alle unødvendige ledninger (kabinetledninger,
højtaler, audio, cdrom og harddisc, både IDE-kabler og strømkabler) og
får samme resultat.

Hvad er der galt?

Jeg har flg. hardware (RAM'en passer forhåbentligt til motherboardet??? ):

Mobo:
ASUS K8V SE Deluxe, (K8V/SE Deluxe, Athlon64, K8T800, Socket 754, GLAN,
SATA, Firewire, DDR333/400),
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310568

CPU:
Athlon64, 3200+, 2.2 GHz, 512kb cache, Newcastle, BOX,
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320678

RAM:
Corsair Value Select, 1 x 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL2.5
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350347

PSU:
(Chill Innovation CP-400P, ATX-Power Supply 400Watt,
Harddisc (Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 200 GB

GPU:
Creative GeForce4 Ti4200 / 64 MB / TV-Out / DVI

Skærmen virker godt på min macintosh...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 16:52

On Sat, 18 Dec 2004 16:45:58 +0100, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Hvad er der galt?

Start med at tjekke at bundkortet er monteret korrekt på pladen i
kabinettet, altså at der er det korrekte antal messing afstandsstykker
og at de sidder rigtigt, uden at kortslutte bundkortet.

mvh Jan

Fra : Martin Sschoedt

Dato : 18-12-04 18:00

"Jan Dam" <q88@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabinettet, altså at der er det korrekte antal messing afstandsstykker
> og at de sidder rigtigt, uden at kortslutte bundkortet.

Sidder ram+grafikkort korrekt dvs. presset helt ned i porten. Ide-portene
kan også lave dette hvis de er vendt forkert, men de kan jo nærmest kun
vende en vej.

Mvh Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-12-04 18:55

Martin Sschoedt wrote:

> [...]
>

> Sidder ram+grafikkort korrekt dvs. presset helt ned i porten. Ide-portene
> kan også lave dette hvis de er vendt forkert, men de kan jo nærmest kun

Nu virker det... Skulle fjerne batteriet og resette bios'en eller hvad
det nu er. Og derudover tog jeg rammen op og tilbage igen. Ved ikke hvad
der gjorde det, men tak for hjælpen...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 20:51

Martin Jørgensen wrote:

> Nu virker det... Skulle fjerne batteriet og resette bios'en eller

Der sidder en "Clear CMOS" jumper på bundkortet. Det er nemmere for
fremtiden

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-12-04 08:49

> Der sidder en "Clear CMOS" jumper på bundkortet. Det er nemmere for
> fremtiden
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

På mit knap 2 år gamle Gigabyte bundkort er der ikke en Clear CMOS jumper -
der skal batteriet også op hver gang.

Nu var det også mest i starten, da jeg skulle have den OC'et at det var et
problem

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-04 10:28

Jan Vennike wrote:

> På mit knap 2 år gamle Gigabyte bundkort er der ikke en Clear CMOS
> jumper - der skal batteriet også op hver gang.

??

Jesper G. Poulsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-12-04 11:04

Jan Vennike wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> På mit knap 2 år gamle Gigabyte bundkort er der ikke en Clear CMOS jumper -
> der skal batteriet også op hver gang.

Mon ikke der bare ikke er monteret en jumperheader?
Hvis det er tilfældet, er der som regel to loddeøer, der blot kan
kortsluttes med spidsen af en skruetrækker.

--
Steen Suder

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-12-04 11:25

Jan Vennike wrote:

> På mit knap 2 år gamle Gigabyte bundkort er der ikke en Clear CMOS jumper -
> der skal batteriet også op hver gang.

Ok, modelnummer? evt. pcb rev. nr også?

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-12-04 13:52

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, modelnummer? evt. pcb rev. nr også?

Det er et GA-8SQ800 Ultra med et SIS 655 chipset til P4

På daværende tidspunkt kunne Intel ikke levere et chipset, som kunne
håndtere dual Channel DDR ram på mere end PC2100, hvorimod SIS 655 kunne
håndtere Dual PC3200.

At der så siden er kommet 865/875 fra Intel er en anden historie

Men med hensyn til reset: Kig i manualen her:
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/Manual/Manual_GA-8SQ800%20Ultra.htm
og se om I kan finde en reset jumper - for jeg kan ikke og der er fysisk
ikke nogen på bundkortt.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-12-04 13:57

Jesper G. Poulsen wrote:

> Der sidder en "Clear CMOS" jumper på bundkortet. Det er nemmere for
> fremtiden

Nej, for i instruktionerne til manualen står der at man *både* skal
fjerne batteriet og flytte jumperen i 5-10 sekunder. Derefter sættes
batteriet på plads igen.

Men det er sgu' underligt at den ikke fra starten af, er nulstillet...

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 19-12-04 21:05

> Men det er sgu' underligt at den ikke fra starten af, er nulstillet...

Nej vær dog glad ved det, det er da bare et sundhedstegn der fortæller noget
om at producenten har udført en kvalitetskontrol på dit bundkort før det
forlod fabrikken bare med en anden størelse CPU . Hvis kassen hvori du
fik bundkortet leveret bar præg af at den havde været åben, kan det tænkes
at din forhandler har haft bundkortet i brug andet steds med mindre
åbningen blot skyldtes at han gemte dine ram med ned i kassen til bundkortet

mvh
Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-04 00:05

Kurt Pedersen wrote:

> . Hvis kassen hvori du fik bundkortet leveret bar præg af at den
> havde været åben, kan det tænkes at din forhandler har haft
> bundkortet i brug andet steds med mindre åbningen blot

Bundkortet ligger i en forseglet ESD-pose.

Jesper G. Poulsen