Råd om socket A-bundkort
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 18-12-04 15:35

Jeg påtænker at opgradere. Har fået fat i en overclockvenlig AMD XP
2600+ Thoroughbred og skal nu finde et ATX-bundkort, helst Asus, der:

- Tager SD-RAM PC 133 O G DDR-RAM, når jeg får råd til det
- Kan tage alle nuværende socket A-processorer
- AGP-slot med mulighed for at isætte et AGP2-kort ELLER en god
integreret grafikchip
- USB2
- Integreret netkort
- Gerne interegreret 5-1-lyd, men ikke noget decideret krav
- Nem BIOS-opgradering, gerne fra Windows
- Overclocking via BIOS

Hit med de gode råd og erfaringer!

VH
Finn A. Hansen

Fra : JK

Dato : 18-12-04 17:19

On Sat, 18 Dec 2004 15:35:02 +0100, Hansen & Bennetsen
<villalulla@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg påtænker at opgradere. Har fået fat i en overclockvenlig AMD XP
>2600+ Thoroughbred og skal nu finde et ATX-bundkort, helst Asus, der:

Gad vide om den T-bred er fra før uge 39, 2003, hvor de kunne stille
multiplier, - eller efter hvor de er superlåst på multiplier.
Den er en såkaldt fsb266 cpu, antager jeg. Altså fsb133 på bundkortet.
16x133=2133. Går ud fra at det er denne. Der er flere versioner.
Fsb333, hvor man kører fsb166 på bundkortet.

>- Tager SD-RAM PC 133 O G DDR-RAM, når jeg får råd til det

der findes mig bekendt ikke socketA bundkort til sdram mere.

Nåjo, der findes ECS K7S5A Pro Ver. 5.0

Bum-bum, jeg har set det køre nominelt ved 2.0 GHz. Det er altså ikke
noget OC-kort. Men man kan snyde det lidt med pin-mods. Dog kan det
ikke køre over fsb160 på bundkortet.
Sis chipset siges at være alletiders til Linux. Men til windows XP og
spil, - jeg tvivler på at spil-producenterne er så gode til lave
drivere til sis.

>- Kan tage alle nuværende socket A-processorer
>- AGP-slot med mulighed for at isætte et AGP2-kort ELLER en god
>integreret grafikchip

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale et bundkort med nforce2 400
chipset. Det er ligesom spil-standarden for socketA. Da Nvidia har
lavet det chipset.

Det findes som micro-atx med integreret grafik og agp-port. Hvis man
har 2 ram stænger (dual ram band), så arter integreret grafik sig
faktisk nogenlunde. 3D benchmarks vil ligge på omtrent 1/4 til 1/5 af
benchmark med de bedste grafikkort (3D benchmarks 2001 se).

Der kan jeg anbefale Biostar M7CNG 400

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=141467

Grin bare, men det er altså det eneste micro-atx med fuld OC i bios.
Med onboard grafik skal man ikke over fsb180 på bundkortet, men med et
agp kort kan man godt tangere fsb 200.

> [...]
>- Integreret netkort
>- Gerne interegreret 5-1-lyd, men ikke noget decideret krav
>- Nem BIOS-opgradering, gerne fra Windows

Som fuldt ATX kort vil jeg anbefale Abit NF7-S ver. 2.0.

Køb ikke NF7-S2 eller SG, de har ikke OC i bios !

Eventuelt NF7 eller AN7. Jeg har selv NF7 og Biostar M7CNG 400.

Men NF7-S v. 2.0 har den fremragende soundstorm lyddel, selv om du nok
ikke vil bruge sata.

Kombiner med 2 gode ram klodser. F.eks. Adata pc3200, 2x 256 Mb, eller
2x512. Så klarer du 200 MHz fsb på bundkortet.
Jeg kører fsb 221 på mit NF7, med noget pc3700 ram.

mvh

John

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 18-12-04 18:31

Tak for de gode råd.

Jeg er faktisk også klar til at købe brugt... men kan godt se, det nok
ender med køb af DDR-RAM.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 19:25

JK wrote:

> spil, - jeg tvivler på at spil-producenterne er så gode til lave
> drivere til sis.

Spilproducenterne lavet ikke noget til chipset'et. De laver spil til
_maskinen_ og lader OS'et om resten.

> Under alle omstændigheder vil jeg anbefale et bundkort med nforce2 400
> chipset. Det er ligesom spil-standarden for socketA. Da Nvidia har

Fis i en hornlygte.

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 18-12-04 18:30

"Hansen & Bennetsen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg påtænker at opgradere. Har fået fat i en overclockvenlig AMD XP
> 2600+ Thoroughbred og skal nu finde et ATX-bundkort, helst Asus, der:
>
> - Tager SD-RAM PC 133 O G DDR-RAM, når jeg får råd til det

Sælg dine SD-RAM og køb nogle DDR istedet, det kan bedre betale sig når du
vil OC.

> [...]
> - Integreret netkort
> - Gerne interegreret 5-1-lyd, men ikke noget decideret krav
> - Nem BIOS-opgradering, gerne fra Windows

Jeg sidder selv inde med et Abit AN7 bundkort der overclocker gennem BIOS.
Alle andre features du nævner har det også (undtaget integreret grafik).
Abit har også lavet et godt kort der hedder NF7-S v2.0 (samme features som
AN7 pånær microGuru*) der overclocker rigtigt godt, faktisk er det et af de
mest populære kort til overclocking når vi taler Socket A.
Så Abit har min anbefaling helt og aldeles, jeg har selv været Asus-fan, men
er det ikke længere.

Min anbefaling er at du ligeså godt kan købe noget ordenligt hvis du vil OC,
og køb det på en gang hvis du finder råd til det.
Alt det der med at små-købe hist og her og vente længe på at få tingene til
at køre ordenligt kan simpelthen ikke betale sig, og da slet ikke med Socket
A da de er ved at blive udsluset ligeså stille.

Mvh
Benjamin

* microGuru: En ekstra chip på bundkortet der gør det (i teorien) muligt at
overclocke gennem Windows, samt system overvågning og andre småting.