hvordan kan jeg identificere racen?
Fra : Brodlos

Dato : 18-12-04 08:24

Hej ng.
Jeg har købt en "norsk skovkat" oppe i Nordjylland, jeg er imidlertid blevet
i tvivl om jeg er blevet snydt, og at det i stedet drejer sig om en
almindelig gårdkat som jeg har kørt 250 km efter.

Katten har tydelige tommeltotter på begge forpoter og en ekstra klo mellem
tommeltotten og de fire andre poter. Den har også lidt hår der stritter ud
af ørene, men det har alle katte vel.

Jeg har fået at vide at katten er lige knap 10 uger gammel, og at dens
forældre er semilanghårede, jeg så dog kun moderen, som var en gråspraglet
norsk skovkat som i mine uerfarne øjen så ud til at have lidt længere pels
end almindelige gårdkatte, faderen skulle efter sigende være en
semilanghåret sort norsk skovkat.

Der er billeder af katten at se på følgende adresser:
www.xn--brdls-wuac.dk/kat1.jpg
www.xn--brdls-wuac.dk/kat2.jpg

Jeg har yderligere 15 billeder fra forskellige vinkler. Håber at en venlig
person kan hjælpe mig med at identificere racen.

mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 09:05

Brodlos wrote:
> [...]
>

> Jeg har yderligere 15 billeder fra forskellige vinkler. Håber at en
> venlig person kan hjælpe mig med at identificere racen.

Hej Martin

Normalt er det Maine Coons, der har disse ekstra kløer på forpoterne.
Det er meget svært at se, hvad din lille sorte mis - som også er taget for
tidligt fra dens mor, den skulle være blevet hjemme, til den var 12 uger -
er for en størrelse, men det kunne godt tyde på, at der er noget MC i den.
Har du nogle billeder i profil ????

Og så spørger jeg lige, er det et sted, der hedder noget med Gar****, du har
købt katten ????

Mvh
Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Nina Sørensen

Dato : 18-12-04 09:37

> [...]
>

> Jeg har yderligere 15 billeder fra forskellige vinkler. Håber at en venlig
> person kan hjælpe mig med at identificere racen.

Beklager, men tror du er blevet snydt. Jeg har aldrig hørt om en Norsk
med polytæer. Det ligger mere til MCO. Synes ikke den ligner hverken
Norsk eller Maine Coon i typen og jeg har svært ved at vurdere om den
bliver semilanghåret eller korthåret. Men en racekat er det altså ikk...

Når du skriver at du har købt den i Nordjylland og den kun er 10 uger
gammel, så er jeg RET sikker på at du er blevet snydt, for det lyder
desværre som en af de kendte BYB'er (baggårdsopdrættere)......

Må jeg spørge af ren nysgerrighed hvad sådan en koster for tiden?
En ægte med stamtavle kan man få fra 2500 til 4000 for kælekat.

Mht ormekur fra din anden post. Nej, du kan ikke se om den har fået
ormekur, så giv den hellere en. Ormekur er ikke forebyggende, men blot
helbredende. Og den tager ikke skade af en ekstra gang.

Husk også at den skal have 2 vacciner med 4 ugers mellemrum.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Nielsen

Dato : 18-12-04 09:41

"Brodlos" <software@hardware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg har yderligere 15 billeder fra forskellige vinkler. Håber at en venlig
> person kan hjælpe mig med at identificere racen.

hej Martin

hmm jeg har set en del killinger af både Maine-coon og norsk skovkatte
og den lille killing ligner ikke nogen af dem jeg plejer at se men nærmer en
rottekat/huskat
norsk skovkatte og maine-coon katte når de er killinger er små bitte
uldtotter og det er din jo lige frem ikke
er der stamtavle på den ?
hvad fik du med til den ?
hvad har du givet for den ?
var det ved en opdrætter du har købt den ? og hvis ja hvor henne ?

knus lene

Fra : Hanne Dahl

Dato : 18-12-04 10:02

hejsa.
En lille rettelse.

Der findes linier inde for skovkattene som har meget fint pels som også er
kort i stråene. Jeg har tilfældigvis sådan en linie i min opdræt. ) Som
gør at katten er længere om at få en Semilangt hår. Så din kan såmen godt
være en skovkat. Da din killing er sort er det svært at se profilen, men
ellers skal næse benet været snorlige for at være en skovkat . Men pelsen
kan snyde sålænge den er killing om den er en huskat (læs korthåret) eller
skovkat.
Har killingne meget lange ørehår stikkende ud ??
Lang pels mellem poterne ??
Det kan godt sladre lidt om at der kan være skovkat i din dejlige sorte
skønhed. Til Lykke med den.

Hilsen Hanne Dahl

Martin... Skovkatte og MainCoons har semi -pels hvor Perser er langhåret.
Man lærer noget nyt hver dag.

Fra : tofle

Dato : 18-12-04 09:39

Din killing ER polydactyl ( Tommeltotterne) Men ligner hverken maine
coon eller skovkat.
Almindelige katte kan også være polydactyle. Den kunne måske være en
blanding af en huskat og en skovkat?
Det kunne forklare den korte pels.
Men sød er den da!

http://www.kandu.dk/

Fra : Brodlos

Dato : 18-12-04 15:00

Tak for alle svarene, jeg kan se at jeg bliver nødt til at komme med lidt
flere oplysninger om katten.

Katten er ikke købt hos en opdrætter, men hos en privatperson i Løgstør, og
den har kostet kr. 500,- og jeg var godt klar over at skulle man have en kat
med stamtavle og sikkerhed for at den er ægte så er prisen mindst det 4
eller 5 dobbelte.

Desværre har jeg ikke nogle rigtigt gode billeder i profil, da den er næsten
umulig at fotografere, da den bevæger sig stort set konstant, og i en
temmelig høj hastighed, man kan dog fange dens opmærksomhed hvis den får
noget at lege med.
Jeg har lagt alle gode billeder af katten på følgende adresse (klik på
billedet for at gå videre til næste billede) :

http://www.xn--brdls-wuac.dk/kat.htm

mvh. Martin

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-12-04 15:04

"Brodlos" <software@hardware.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Jeg har lagt alle gode billeder af katten på følgende adresse (klik på
> billedet for at gå videre til næste billede) :
>
> http://www.brødløs.dk/kat.htm

Hvor er den dejlig, uanset hvad den så er. Hvad hedder den?

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Brodlos

Dato : 18-12-04 17:08

> Hvor er den dejlig, uanset hvad den så er. Hvad hedder den?
>
> Venlig hilsen Dikte
> ---
> www.dikte.dk

tja.....vi er ikke blevet helt enige endnu, vi har kun haft den i få dage,
og indtil videre hedder den Figaro, Svante, Luffe, Gaffel, Vante, Figelo,
Garfield og Sorte Per. :)

mvh. Martin

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-12-04 17:25

> tja.....vi er ikke blevet helt enige endnu, vi har kun haft den i få dage,
> og indtil videre hedder den Figaro, Svante, Luffe, Gaffel, Vante, Figelo,
> Garfield og Sorte Per. :)

Vil du gerne har flere forslag? For jeg synes, den kunne ligne en Fætter.
Wallah, ja!

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 09:51

"Brodlos" <software@hardware.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt alle gode billeder af katten på følgende adresse (klik på
> billedet for at gå videre til næste billede) :

Sød og køn lille kat

Vi har selv 2 hunkatte, der efter sigende skulle være 1/4 NFO. Deres bror
var korthåret.
De havde lidt a`la samme pels som din kat, i den alder.
De er 8 mdr. i dag og ligner faktisk skovkatten meget. Dvs. stor busket hale
og en stor "krans" omkring halsen. Jeg vil gætte på, at deres pels er ca.
4-6 cm. lang over det hele. Mon ikke at det er det, der kaldes semilanghår,
for jeg tror nok, at ægte NFO har en noget længere pels ?
Vores kattes pels laver ikke knuder, men er meget fin i det. De bliver
alligevel børstet med en blød babybørste af og til.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ida

Dato : 18-12-04 15:30

--

> [...]
> tommeltotten og de fire andre poter. Den har også lidt hår der stritter ud
---klip---

Hej Martin

Din killing er intet mindre end underskøn og jeg synes ikke du er blevet
snydt der Jo, måske hvis du forventede en 'ægte' norsk skovkat, men ikke
hvis du ønskede en skøn lækker killing
Jeg tror ikke den bliver helt semilanghåret, men det kan godt se ud som om
den får en kraftig og lidt længere pels.

Jeg har en svaghed for polyer, da vi altid havde katte af den slags, da jeg
var barn. Rottekatte hedder de i Vendsyssel, hvor jeg oprindeligt er fra, og
de var alle huskatte.
Derfor ved jeg også, at du skal være meget opmærksom på den extra klo - den
bliver oftet ikke slidt på samme måde som resten og kan derfor vokse sig så
lang, at den går ind i benet. Husk at holde øje med den og klip den jævnligt
*s*

Held og lykke med skønheden

Ida

www.maine-coons.dk