Printer deling på Debian
Fra : Carsten

Dato : 17-12-04 19:43

Hej

jeg har planer om at flytte min printer over på min Debian server, da den
alligevel er tændt 24.7.356
men hvad skal installeres for at få det til at virke ?

/Carsten

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-12-04 19:50

On 2004-12-17, Carsten <spam@spam.dk> wrote:
> Hej
>
> jeg har planer om at flytte min printer over på min Debian server, da den
> alligevel er tændt 24.7.356
> men hvad skal installeres for at få det til at virke ?

Det hemmelige ord i printersammenhæng og linux er:
cups

kig evt. på http://www.linuxbog.dk og læs om hvordan man sætter cups op.

--
Sune

Fra : Carsten

Dato : 18-12-04 00:30

Sune Vuorela wrote:

> Det hemmelige ord i printersammenhæng og linux er:
> cups

hvor for skal det være så besværlig at få l..... til at virke
cups altså
det er lykkedes at få adgang til den grafiske web brugerflade
men hvad med en driver der passer til Brother HL 1430
og hvad skal der til for at den bliver synlig for de andre maskiner på
nettet
/Carsten

Fra : brian

Dato : 18-12-04 02:03

> det er lykkedes at få adgang til den grafiske web brugerflade men hvad
> med en driver der passer til Brother HL 1430 og hvad skal der til for at
> den bliver synlig for de andre maskiner på nettet
Mener at hl1430 forstår plc5
Hvad de andre maskiner på nettet angår, er det så windows maskinr ?
Så skal du lige kigge kort på samba. Det kan du også læse mere om på
linuxbog.dk

/brian

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-12-04 17:45

brian wrote:

> Mener at hl1430 forstår plc5
> Hvad de andre maskiner på nettet angår, er det så windows maskinr ?
> Så skal du lige kigge kort på samba. Det kan du også læse mere om på
> linuxbog.dk

Faktisk forstår de nyeste Windows-versioner (i hvert fald i teorien) IPP, så
man kan (stadig i teorien) forbinde dem direkte til en CUPS-server.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 18-12-04 12:38

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> hvor for skal det være så besværlig at få l..... til at virke
> cups altså

Det er ikke saa svaert som det ser ud til :)

> det er lykkedes at få adgang til den grafiske web brugerflade
> men hvad med en driver der passer til Brother HL 1430

http://linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Brother-HL-1430

Der staar endda at den virker perfekt. Du henter bare PPD'en og laegger
den ind i CUPS' driver-katalog. Paa Debian er det:

/usr/share/cups/model/

> og hvad skal der til for at den bliver synlig for de andre maskiner på
> nettet

CUPS kan lave noget IPP, hvis dine klienter, kan forstaa det? Ellers
kan du altid dele den gennem Samba.

--
Christian Jørgensen | It's always a long day
http://www.razor.dk | - 86400 doesn't fit into a short.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-12-04 19:53

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten:
> Hej
>
> jeg har planer om at flytte min printer over på min Debian server, da den
> alligevel er tændt 24.7.356

Jeg syntes det er fair at du giver din server 9 dages "søvn", specielt
hvis det er omkring jul/nytår hvor vi andre også nyder at have lidt fri.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : claus

Dato : 18-12-04 12:05

Carsten wrote:
> Hej
>
> jeg har planer om at flytte min printer over på min Debian server,

Der er guides på nettet f.eks her:

http://mumford1.dyndns.org/~bs7452/linuxhelp/cups.html

Hilsen Claus