MS Windows
briani 27239
subst problem?
Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 17-12-04 14:06

subst s: c:\server\share

Jeg vil gerne kunne rykke rundt på server mappen, og stadigvæk kunne lave
det samme virtuelle drev uden besvær via en bat fil (som skulle placeres i
server mappen).

Nogle gode ideer?

Fra : Anders Lund

Dato : 17-12-04 17:51

Freddie Rasmussen wrote:
> [...]
> det samme virtuelle drev uden besvær via en bat fil (som skulle placeres i

Hvad er problemet?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 17-12-04 20:06

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er problemet?

Bat'en skal virke ligegyldigt hvor den bliver kørt.

subst s: c:\server\share

Det er et statisk dir. Hvis jeg rykker server mappen, så virker det ikke
mere. Jeg skal have en miljøvariabel %disk eller noget. Jeg ved bare ikke
hvordan jeg får det til at virke.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 17-12-04 20:47

"Freddie Rasmussen" <freddie@brnet.dk> wrote in message

> [...]
> mere. Jeg skal have en miljøvariabel %disk eller noget. Jeg ved bare ikke

Tror du bliver nødt til at forklare det helt tydeligt hvis du vil have et
eksakt svar :)

Hvad forstår du ved "statisk dir" og hvor rykker du fx server mappen hen?

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-12-04 22:02

Freddie Rasmussen wrote:
> Bat'en skal virke ligegyldigt hvor den bliver kørt.

Det gør det da også?

> subst s: c:\server\share
>
> Det er et statisk dir. Hvis jeg rykker server mappen, så virker det ikke
> mere.

Selvfølgelig ikke.

> Jeg skal have en miljøvariabel %disk eller noget. Jeg ved bare ikke
> hvordan jeg får det til at virke.

Jeg tror ikke at du kan få det til at virke - i hvert fald ikke med den
indbyggede subst kommando. Men flytter du virkelig så meget rundt på
dine data?

Om ikke andet kunne du lave en bat fil som tog agumenter:

opretsubst.bat c:\nymappe\share

og indholdet skulle så være:

subst s: %1

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 18-12-04 01:25

> Jeg tror ikke at du kan få det til at virke - i hvert fald ikke med den
> indbyggede subst kommando. Men flytter du virkelig så meget rundt på dine
> data?

Jeg bryder mig ikke om at ting skal være afhængige af hinanden. Jeg skal
også bruge det på arbejde, så det skal helst virke ordentligt.

Jeg fik lidt hjælp til de her miljøvariabler...

set drive=%1
set drive=s
subst %drive%: "share"

Det virker hvis bat'en ligger et ligger i samme dir som share mappen.
Hvordan får jeg den til at checke om der findes et s-drev?

Fra : Anders Lund

Dato : 18-12-04 10:20

Freddie Rasmussen wrote:
> set drive=%1
> set drive=s

Først sætter du drive til at være %1 og bagefter setter du det til at
være s? Men det var måske bare til test formål?

> subst %drive%: "share"
>
> Det virker hvis bat'en ligger et ligger i samme dir som share mappen.

Det undre mig - her kan jeg være i c:\documents and settings og køre en
bat fil (som også ligger der), som køre kommandoen subst s: c:\windows,
uden problemer.

> Hvordan får jeg den til at checke om der findes et s-drev?

if exist s: echo Drevet S: findes.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 18-12-04 15:28

> Først sætter du drive til at være %1 og bagefter setter du det til at være
> s? Men det var måske bare til test formål?

Jeg skal sætte drive til at være både drevet share mappen ligger på (%1) og
det virtuelle drevbogstav (s). Det ser underligt ud, men det var det eneste
der gad at virke.

> if exist s: echo Drevet S: findes.

set drive=%1
if not exist s: set drive=s
subst %drive%: "share"

Nu virker den bare perfekt. Tak for hjælpen.