Størrelse af program
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 17-12-04 09:27

Hej

Jeg benytter mig af Delphi 5 Ent.
Jeg udvikler lige nu en appl. som består af rigtig mange forme og data moduler.
LANGT de fleste forme bliver lavet NÅR de skal bruges.
Jeg auto laver 7 forme og 3 data moduler.

Den EXE fil, som jeg ender op med fylder pt. 15 Mb.
Jeg har altid troet, at så længe jeg ikke lavede alle forme og data moduller så var der ikke noget problem.

Og afvikles programmet på en Windows 2000, XP eller 2003 maskiner er der heller intet problem.
Men på en Windows 9x maskine. Uha - Her får jeg meldingen "IKKE HUKOMMELSE NOK TIL AT UDFØRE PROGRAMMET".
Og det er det....

Langt de fleste af vores kunder kører XP eller 2000, men enkelte benytter stadigvæk 98, og skal derfor kunne afvikle programmet.

Nogen der ved hvad jeg gør forkert, eller hvad jeg kan gøre for at ændre dette.

Michael

--
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen
This is an automatic signature of MesNews.
Site : http://mesnews.no-ip.com

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 10:10

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in
message news:mn.8a377d4cfd73015a.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...

> Nogen der ved hvad jeg gør forkert, eller hvad jeg kan gøre for at
ændre dette.

Der er forskel på de enkelte VCL kontroller: Nogle bruger 1 "window
handle", andre flere og nogle slet ingen. Prøv at læse f.eks. denne
diskussion fra Borlands servere, men gemt på google:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=VA.00005435.00ef7798%40antispam.compuserve.com&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26q%3Dresources%2Bhandles%26btnG%3DS%25C3%25B8g%26meta%3Dgroup%253Dborland.public.delphi.*

Eller på kort form:
http://url123.com/hedyq

Helt generelt bør dine kunder selvfølgelig opgradere - ingen ved deres
fulde fem anvender windows 9x idag.

hilsen
Uffe

Fra : Harald

Dato : 17-12-04 10:25

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller på kort form:
> http://url123.com/hedyq
>
> Helt generelt bør dine kunder selvfølgelig opgradere - ingen ved deres

Jeg kender flere der benytter windows 98 ganske enkelt fordi deres maskine
ikke kan køre windows XP, men windows 98 opfylder deres behov og så er der
jo ingen grund til at bruge penge på en ny maskine og ny OS.

Bare min mening

/HK

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 17-12-04 10:29

> Helt generelt bør dine kunder selvfølgelig opgradere - ingen ved deres
> fulde fem anvender windows 9x idag.

Jeg vil se på de der tråde.
Men vi har problemer med at få nogle af vores kunder til at opgradere deres software.
Årsagen hertil kan være mange, men blandt de bedste er:

- Benytter andet software som endnu ikke er komb. med XP (F.eks. rigtigt gammel DOS software)
- Maskinen opfylder fuldt ud deres behov, så hvorfor ofre penge på det !

Disse argumenter ser jeg ikke som noget problem overhovedet.

Michael

--
==========

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 14:02

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> wrote in
message news:mn.8a757d4c331337c3.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...

> [...]
det !

> Disse argumenter ser jeg ikke som noget problem overhovedet.

Helt enig, men så overvej om kunderne bør betale ekstra, hvis din
software skal opdateres til at kunne afvikles på så gammel en windows.
Måske ikke aktuelt afhængig af din markeds-situation (?).

Hilsen
Uffe

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-12-04 14:00

Michael Vilhelmsen wrote:

> [...]
> stadigvæk 98, og skal derfor kunne afvikle programmet.
>
> Nogen der ved hvad jeg gør forkert, eller hvad jeg kan gøre for at ændre

Har du prøvet at kompilere til runtime-pakker? (under Project Options)

I modsat fald får du AL koden til ALLE komponenter integreret direkte i din
EXE-fil. Det er ikke specielt smart hvis du har mere end ét program. Hvis
du kompilerer til runtime-pakker, bruger dit program Borlands DLL-filer der
indeholder komponenterne. Så bliver dine programmer pludselig langt mindre
(og hvis du kører 2 instancer på samme tid, skal dll-filerne jo kun
indlæses én gang - der er flere fordele)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 14:06

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> wrote in message
> indeholder komponenterne. Så bliver dine programmer pludselig langt
mindre

Men dette reducerer ikke behovet for resourcer (windows handles), som
Michael har problemer med.

hilsen
Uffe

Fra : Konrad

Dato : 17-12-04 14:14

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message
> "Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> wrote in message
> mindre
>
> Men dette reducerer ikke behovet for resourcer (windows handles), som
> Michael har problemer med.

Det problem løser man naturligvis ved at bruge frames...

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 17-12-04 14:17

> Det problem løser man naturligvis ved at bruge frames...

Med frygt for, at lyde lidt dum - men hvad er frames ?

Michael

--
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Konrad

Dato : 17-12-04 14:56

"Michael Vilhelmsen"

> Med frygt for, at lyde lidt dum - men hvad er frames ?

Prøv at slå TFrame op i hjælpen...Det er nok det bedste svar! .-)

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 17-12-04 14:17

Christian Iversen was thinking very hard :

> [...]
> (og hvis du kører 2 instancer på samme tid, skal dll-filerne jo kun
> indlæses én gang - der er flere fordele)

Betyder det så ikke, at jeg også skal distribuere nogle DLL'er ?

--
==========

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-12-04 17:20

Michael Vilhelmsen wrote:

> Christian Iversen was thinking very hard :

> Betyder det så ikke, at jeg også skal distribuere nogle DLL'er ?

Jo det gør. (men hvis runtime-pakker var en magisk løsning, var det sikkert
slået til som default

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Konrad

Dato : 20-12-04 10:37

> Jo det gør. (men hvis runtime-pakker var en magisk løsning, var det
sikkert
> slået til som default

Det *er* en "magisk" løsning -der findes ikke så mange andre
alternativer....

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 20-12-04 13:43

Christian Iversen explained on 17-12-2004 :

> Jo det gør. (men hvis runtime-pakker var en magisk løsning, var det sikkert
> slået til som default

Er det korrekt forstået, at man skal gå ind i <Projects> og <Options> og under fanebladet <Packages> sætte et flueben i <Build with runtime packages>

Hvis det er har jeg et par spørgsmål:

1.
Et par af dem, som er listet kan ikke bygges med, da jeg åbenbart mangler en package fil.
Dem fjerner jeg så. OK ?

2.
Min EXE fil faldt fra 13.4 Mb til 11.4 Mb.
Er det normalt ?

Michael

--
==========

Fra : Konrad

Dato : 20-12-04 14:46

"Michael Vilhelmsen"

> [...]
>
> 1.
> Et par af dem, som er listet kan ikke bygges med, da jeg åbenbart mangler

Ja - den kode/units/dcu'er som dit program ikke inkluderer i sine
runtimepackages compileres ind i exe-filen...Du kan således vælge at lade
noget komme med i din exe og andet stå udenfor.

> 2.
> Min EXE fil faldt fra 13.4 Mb til 11.4 Mb.
> Er det normalt ?

Den skulle gerne længere ned. Hvis du bruger runtimepackages og en shrinker
kan du nå langt - i nogle tilfælde kam exe-filen reduceres med 90%. Brug
også et eller andet profiler-værktøj så du kan trappe memoryleaks...

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 20-12-04 14:53

Konrad laid this down on his screen :
> [...]
> runtimepackages compileres ind i exe-filen...Du kan således vælge at lade
> noget komme med i din exe og andet stå udenfor.

Dvs. alle dem som står listet bliver komp. som runtime package.
Min lille prøve, dannede en EXE der som sagt kun var en smule mindre.
Men da jeg forsøgte at køre den på en "rå" maskine fik jeg meldingen "MANGLER EN.DLL FIL, VCL50.DLL".
Men sådan en fil har jeg ingen steder på min PC !

> Den skulle gerne længere ned. Hvis du bruger runtimepackages og en shrinker
> kan du nå langt - i nogle tilfælde kam exe-filen reduceres med 90%. Brug
> også et eller andet profiler-værktøj så du kan trappe memoryleaks...

Hvad er en shrinker ?

Og profil værktøj - Hvad er lige det ?

Michael

--
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen
==========
Best Regards / Venlig hilsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Konrad

Dato : 20-12-04 15:58

"Michael Vilhelmsen"
> Konrad laid this down on his screen :

> Dvs. alle dem som står listet bliver komp. som runtime package.

Nej - det instruerer compilerne om at en del af den kompilerede kode findes
eksternt, dvs i runtimepackagen.

> [...]
"MANGLER EN.DLL FIL, VCL50.DLL".
> Men sådan en fil har jeg ingen steder på min PC !

Nej - for packages har extensionen BPL (men den loades på samme måde som en
DLL, dvs ved opstart)

> Hvad er en shrinker ?

Et program der kan gøre eksekverbare filer mindre. Der ligger som regel en
masse garbage i exe/dll'er osv - selv med Delphis "optimization", og det kan
en shrinker fjerne - det kan være ubrugte ressourcer osv. Også Delphis egne
packages kan shrinkes...

> Og profil værktøj - Hvad er lige det ?

Søg på profiler http://www.google.dk/search?hl=da&q=delphi+profiler&meta= se
f.eks gpProfile - der er freeware...

Fra : Thor

Dato : 18-12-04 22:51

Hej Michael

Det lyder ellers cool med et så stort program.
Hvad laver systemet?

mvh Thomas Riedel, Logihouse.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-12-04 17:11

on 18-12-2004, Thor supposed :
> Hej Michael
>
> Det lyder ellers cool med et så stort program.
> Hvad laver systemet?
>
> mvh Thomas Riedel, Logihouse.

Et samlet "program pakke" bestående af 5 appl.
Der er i bund og grund et POS (Point Of Sale) System.
Den omtalte appl. er den største, men 2 andre følger tæt efter.
De 2 sidste er ikke så store.

Michael

Fra : Christian Iversen

Dato : 19-12-04 19:07

Michael Vilhelmsen wrote:

> [...]
> Der er i bund og grund et POS (Point Of Sale) System.
> Den omtalte appl. er den største, men 2 andre følger tæt efter.

Så skal du virkelig kigge på runtime-pakker. De bliver delt mellem
programfilerne, så din samlede størrelse reduceres med måske 20MB eller
mere!

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Harald

Dato : 21-12-04 15:08

"Michael Vilhelmsen"
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> skrev i en
meddelelse news:mn.8a377d4cfd73015a.11460@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk...
> [...]
>
> Langt de fleste af vores kunder kører XP eller 2000, men enkelte benytter
> stadigvæk 98, og skal derfor kunne afvikle programmet.

Jeg er bare lidt nysgerrig da ca. 11MB lyder voldsomt, hvor mange forme/data
moduler har du i det program?

Mvh
HK

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 21-12-04 15:50

> Jeg er bare lidt nysgerrig da ca. 11MB lyder voldsomt, hvor mange forme/data moduler har du i det program?
>
> Mvh
> HK

MANGE.
300 - 400 forme.