Indsættelse af dato i database..
Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 16-12-04 22:36

Jeg har et problem med indsættelsen af dato i en database. Jeg
har tidligere oplevet problemer med dato'er, men denne gang kan
jeg ganske simpelt ikke se hvad problemet er.

Der indsættes naturligvis en del forskellige værdier i databasen,
men det er kun dato-felterne der volder mig problemer.

Jeg har i forvejen "Session.LCID = 1030" indsat for at sikre det
danske dato-format.

Selve den streng der skal indsættes, ser sådan her ud:
strSQL = "Insert into opslag (UpDate) values('" &
DateSerial(Dato(2), Dato(1), Dato(0)) & "')"

Ved at bruge Response.Write(strSQL) får jeg (fx):
Insert into opslag (UpDate) values('04-01-2005')

Fejlmeldingen er naturligvis "Syntax error in INSERT INTO
statement" - men hvorfor, kan jeg ikke forstå..

Nogen der har en ide til hvad problemet kan være?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-04 22:53

Mikkel Sandø Larsen skrev:

> Selve den streng der skal indsættes, ser sådan her ud:
> strSQL = "Insert into opslag (UpDate) values('" &
> DateSerial(Dato(2), Dato(1), Dato(0)) & "')"

Klassisk fejl. Brug databasens datofunktion - ikke asp's
datofunktion. Kun på den måde kan du sikre dig helt mod
konverteringsfejl.

Hvis du bruger Access, virker DateSerial også der. Den skal bare
ind i sql-strengen som funktion:

strSQL = "Insert into opslag (UpDate) values(
DateSerial(" & Dato(2) & "," & Dato(1) & "," & Dato(0) & "))"

> Fejlmeldingen er naturligvis "Syntax error in INSERT INTO
> statement" - men hvorfor, kan jeg ikke forstå..

Fordi din LCID-kommando kun påvirker hvordan asp fortolker datoer -
ikke hvordan databaser fortolker tekstudgaver af datoer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 16-12-04 23:18

Jens GyldenkærneClausen skrev:
> Klassisk fejl. Brug databasens datofunktion - ikke asp's
> datofunktion. Kun på den måde kan du sikre dig helt mod
> konverteringsfejl.

Bare for min forståelses skyld, spørger jeg så om det vil sige at
funktionen er den samme, men at Access skal fortolke den istedet for
asp?

> Hvis du bruger Access, virker DateSerial også der. Den skal bare
> ind i sql-strengen som funktion:
>
> strSQL = "Insert into opslag (UpDate) values(
> DateSerial(" & Dato(2) & "," & Dato(1) & "," & Dato(0) & "))"

Jeg har prøvet ovenstående foreslag. Men fejlmeldingen er stadig den
samme. I tabellen er desuden en kolonne med et klokkeslet. Det
indsættes efter samme princip (men selvfølgelig med TimeSerial) og
fungerer uden problemer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-04 23:53

Mikkel Sandø Larsen skrev:

> Bare for min forståelses skyld, spørger jeg så om det vil sige
> at funktionen er den samme, men at Access skal fortolke den
> istedet for asp?

Præcis. Formålet er at undgå tekstrepræsentationer af datoen så
længe som muligt.

> Jeg har prøvet ovenstående foreslag. Men fejlmeldingen er
> stadig den samme.

Hvordan ser din sql-sætning ud hvis du udskriver den nu?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 17-12-04 00:03

Jens GyldenkærneClausen skrev:
> Hvordan ser din sql-sætning ud hvis du udskriver den nu?

Den ser sådan her ud (datoen er bare et eksempel):
Insert into opslag (UpDate) values(DateSerial(2004,12,16))

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 00:23

Mikkel Sandø Larsen skrev:

> Den ser sådan her ud (datoen er bare et eksempel):
> Insert into opslag (UpDate) values(DateSerial(2004,12,16))

Og det er præcis den sætning der fejler? Har du prøvet at køre den
direkte i Access?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 17-12-04 00:46

Jens GyldenkærneClausen skrev:

> Og det er præcis den sætning der fejler?
Ja det er det.. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor..

>Har du prøvet at køre den direkte i Access?
Nej, for jeg må indrømme at jeg ikke ved hvordan man gør..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 01:00

Mikkel Sandø Larsen skrev:

> Nej, for jeg må indrømme at jeg ikke ved hvordan man gør..

Åbn databasen i Access
Vælg forespørgsler i databasevinduet
Vælg opret ny forespørgsel
Vælg "luk" i dialogboksen "Vælg tabel"
Klik på sql-ikonet øverst til venstre
Indsæt den udskrevne sql-sætning
Vælg kør (udråbstegnet)

(ovenstående frit efter hukommelsen i Access 2000)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Sandø Larsen

Dato : 17-12-04 01:38

Efter at prøve lidt forskellige ting af, fandt jeg problemet..
Access vil ikke acceptere kolonnens navn "UpDate"..
Efter at rette det til "UppDate" fungerede sætningen uden
problemer..

Typisk sql-fejl.. Hehe

Fra : JH

Dato : 17-12-04 09:29

Mikkel Sandø Larsen wrote:
> Efter at prøve lidt forskellige ting af, fandt jeg problemet..
> Access vil ikke acceptere kolonnens navn "UpDate"..
> Efter at rette det til "UppDate" fungerede sætningen uden
> problemer..

Visse ord er reserverede i SQL, og du kan kantede parenteser så ved
SQL-fortolkeren at der er tale om et kolonnenavn, fx:

Insert into opslag ([UpDate]) values(DateSerial(2004,12,16))

Men, man slipper for hovedbrud ved at bruge ord, der ikke er
reserverede. Man kunne præfix'e sine tabeller, forespørgsler, views
osv., fx kalde alle sine tabeller tblTabelnavn (fx tblUpDate), stored
procedures stpStoredprocedurenavn osv.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.