Erfaring med Forskellige VOIP udbydere?
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-12-04 21:33

Jeg anvender en Sipura SPA-2000 adaptor er koblet op via Webspeed 512/256 og
har indtil nu prøvet to forskellige udbydere af VOIP. Her er mine
erfaringer.

Telsome:
Fin hjælp pr telefon til at sætte min fremmede adaptor op. God service!
Helpdesk virkede udemærket ved første spørgsmål, men efterhånden som mine
spørgsmål blev mere tekniske og kritiske overfor deres ydelse blev
svartiderne lange. Min sidst spørgsmål om understøttede codec lukkede jeg
selv, næsten 4 døgn efter det blev stillet. Uden svar! Jeg opgav simpelthen
da jeg har på fornemmelsen at de ikke selv har styr på hvilke codec de
understøtter.
Et andet spørgsmål blev besvaret efter knap to døgn og det kun ca. én time
efter jeg sendte yderligere et spørgsmål om svartider på helpdesk med et
mindre høfligt subject skrevet i versaler.
Hævder at understøtte G711a G711u og G729a. Jeg har haft held af at anvende
G711a, G711U og G723. G723 virkede dog kun ved enkelte opkald hvorefter den
ikke længere blev understøttet. G729 har jeg ikke haft held af at anvende.
Lyden vil jeg generelt betegne som flad og med udfald (hakker) hos
modtageren (G711a). Faktisk har der i flere tilfælde været så mange hakker i
lyden af modtageren har bedt mig om at lægge på og flytte samtalen til
normal fastnet.

GratisSIP:
Ingen support bortset fra en rodet hjemmeside, men support er jo heller ikke
en del af konceptet.
Har kun testet med G711a som til gengæld levere en efter min mening
væsentlig mere åben og behagelig lyd. Der har indtil nu ikke været udfald og
haker i lyden hos modtageren.
Her skal det selvfølgelig nævnes at det kun er i en begrænset periode at det
er muligt at ringe til fastnettet fra GratisSIP og kun med opkald op til 5
min. varighed. Dette er derfor ikke er en brugbar løsning.

Min konklusion indtil nu er at mit eget udstyr inkl. forbindelse kan levere
en absolut brugbar lyd der iflg. andre kommer fuldt på højde med hvad
fastnettelefoner kan levere. Desværre er dette resultat stærkt afhængig af
udbyder hvor GratisSIP leverede væsentlig bedre lyd end Telsome.

Nu går min jagt ind på en udbyder som dels har konkurrencedygtige priser
(ikke flatrate) og som tilbyder at portere mit nummer (når lydkvaliteten er
bevist).

Hvilke erfaringer har I andre herinde gjort?

Mvh
Claus