summarum: bogføring af privat telefonforbr~
Fra : KJ

Dato : 16-12-04 20:20

Jeg er ved at indføre summarum som regnskabsprogram. Det er
tilsyneladene et godt program, og det virker let at komme i gang med men
der er dog enkelte knaster undervejs. En af dem kunne jeg godt bruge
lidt hjælp til.

I mit firma har jeg en mobiltelefon, som jeg også bruger privat. Der er
ikke noget fast abonnement, så der er tale om rent forbrug. Udgiften er
nede på 150-250 kr. om måneden inkl. moms.

Til dato har jeg blot bogført regningen og så har jeg lavet en
driftskonto, hvor jeg har faktureret halvdelen af telefonregningen til
mig selv privat, dvs. jeg svarer moms og skat af beløbet som var det en
alm. indtægt i firmaet.

Told og skat har godtaget denne afregningsmåde hidtil.

Undervejs gennem summarum dokumentationen fandt jeg imidlertid en
beskrivelse af, at man kunne bogføre det på en statuskonto kaldet
mellemregning i stedet.

Hvad er mest korrekt? Jeg havde tænkt at oprette en speciel konto til
formålet i summarum, men er det smart, og bør det være en status eller
driftskonto?

Hvis nogen har et gode hints til, hvordan man generelt håndterer
privatforbrug og indskud let og ubesværet i summarum (jeg kommer ofte
til at købe ting til firmaet på mit private visa osv.) så vil jeg være
taknemmelig.

KJ

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-12-04 19:47

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Undervejs gennem summarum dokumentationen fandt jeg imidlertid en
> beskrivelse af, at man kunne bogføre det på en statuskonto kaldet

Hvis du viste hvor mange "Mellemregningskonti" et firma kan have, så ville
du dåne.

Derfor opret en "mellemregningskonto" også kaldet
"Privatforbrug"
den debiterer du for de udgifter du skal betale og kreditere den firmakonto
hvor du i sin tid debiterede
udgiften, så kan en revisor eller told&skat, se at det er
gjort korrekt.

Faktisk er de småpenge et regnskabskursus koster, givet rigtig godt ud, dels
forstår du begrebet og dels gør du arbejdet meget nemmere for dig selv.

vh
JJ

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 19:50

Jens Jensen wrote:

> Faktisk er de småpenge et regnskabskursus koster, givet rigtig godt ud, dels
> forstår du begrebet og dels gør du arbejdet meget nemmere for dig selv.

Find en lokal revisor du har tillid til, så får du meget mere..

Og aftal prisen forud.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 21:12

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> Find en lokal revisor du har tillid til, så får du meget mere..
>
> Og aftal prisen forud.

Det er edermame gode svar du gi'r. Det er lige noget jeg kan bruge. Skulle
vi ikke kalde denne gruppe for alt.revisor.local i stedet.

/karsten