Problemer med forbindelse til database
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 15:29

Jeg har sat mig for at lære ASP, men begyndelsen er svær. Jeg kan ikke
gennemskue, hvorfor nedenstående ikke virker (hentet fra HTML.dk og
modificeret lidt)? Jeg får en "intern HTTP 500-serverfejl", hvis jeg laver
en forespørgsel om "Fornavn" i tabellen "liste":

Kan det tænkes, at jeg ikke benytter den korrekte "connection"? Jeg har et
webhotel hos Web10.

<title>Henter data fra databasen "medlemsliste.mdb"</title>
<head>
</head>

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)} "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/medlemsliste.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from liste"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute( strSQL )

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-04 15:45

Martin Nystrup Rasmussen skrev:

> Jeg får en "intern HTTP 500-serverfejl",

Tag et kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>.

Artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41> - er også et godt
sted at starte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 16:01

> Tag et kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>.

Det hjalp mig ikke så meget videre, da "Vis brugervenlige HTTP
fejlmeddelelser" ikke findes under mine avancerede internetindstillinger.
Måske er det "Vis meddelelser om uskadelige HTTP fejlmeddelelser"?

Mvh.

Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-04 16:07

> [...]

> fejlmeddelelser" ikke findes under mine avancerede
> internetindstillinger. Måske er det "Vis meddelelser om

Ja. Teksten er muligvis blevet ændret siden artiklen er skrevet -
det kan være den skal rettes til.

Du kan også bare prøve at se siden i en anden browser end IE - det
er kun IE der har fået den irriterende ide at skjule den
almindelige fejlmeddelelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 22:55

> [...]
>
> Du kan også bare prøve at se siden i en anden browser end IE - det
> er kun IE der har fået den irriterende ide at skjule den

Tak for hjælpen, Jens. Det virker nu. Jeg kan trække oplysninger fra
databasen, men hvis jeg "connecter" for hurtigt til databasen igen, får jeg
en "uspecificeret fejl" relateret til Conn.Open DSN. Venter jeg 15-20
sekunder med at "refreshe siden", jamen så virker det igen. Er der noget,
jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?

Mvh.

Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 23:31

> [...]

> oplysninger fra databasen, men hvis jeg "connecter" for
> hurtigt til databasen igen, får jeg en "uspecificeret fejl"

Hvordan ser den præcise fejlmeddelelse ud?

> Venter jeg 15-20 sekunder med at "refreshe siden", jamen så
> virker det igen.

Husker du at lukke alle databaseobjekter efter brug. En generel
regel er at man skal have databaseforbindelsen åben i så kort tid
som muligt - det vil i praksis sige at man venter med at kalde
Conn.Execute (eller hvad man nu bruger) indtil der hvor man skal
bruge data, og at man efterfølgende bruger close og "set nothing"
på såvel postsæt som forbindelse:

Eksempel:

' ... en masse asp-kode
' Åbn postsættet
Set rs = Conn.Execute (strSQL)
' Løb det igennem for udskrift
Do While Not rs.EOF
   Response.write rs("navn") & "<br>"
   rs.movenext
Loop
' Luk det igen
rs.Close
Set rs = Nothing
Conn.close
Set Conn = Nothing
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 02:39

> Hvordan ser den præcise fejlmeddelelse ud?

Det kan vist ikke blive mere specifikt end denne fejlmeddelelse (megen hjælp
er det nok ikke til):

Provider fejl '80004005'
Uspecificeret fejl
/medlemsliste.asp, line 6

Fra filen medlemsliste.asp:

1 <%
2 ' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
3 Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
4 DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
5 DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/medlemsliste.mdb")
6 Conn.Open DSN

7 ' SQL forespørgsel

8 strSQL = "Select * From personer Order by " & Request.Querystring("menu")

> Husker du at lukke alle databaseobjekter efter brug.

Jep, det har jeg husket.

Mvh.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 13:51

"Martin Nystrup Rasmussen" <flyfisherdkAThotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det kan vist ikke blive mere specifikt end denne fejlmeddelelse (megen
hjælp
> er det nok ikke til):

Problemet er løst. Jeg havde glemt at uploade den nyeste version af
databasen...

Mvh.

Martin