Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Shopping mellem pengeinstitutter?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-12-04 00:16

Vi er et middelaldrende par uden børn med en sund økonomi (ingen gæld
ud over kreditforeningen) og manden har (forhåbentlig) endnu ca. 10 år
med lønindkomst på p.t. ca. 300.000 p.a. og konen en invalidepension
der p.t. giver knapt 9.000 om måneden (netto).

Vi har p.t. ingen behov for forbrugslån, men udskiftning af bil om
måske 5 år kan komme på tale.

Vi er altså ikke interessante i traditionel forstand, idet
pengeinstitutter ikke kan tjene en masse penge på overtræksgebyrer,
udlånsrenter og lignende, men vi har et løbende budgetoverskud og
dertil mulighed for en løbende opsparing på 3-4.000 kr./måned.

Hvilket pengeinstitut ville I vælge? Skal vi kigge nærmere på
netbanker? Lokal filial af en stor, landsdækkende bank med
totalløsning, eller tage det bedste fra forskellige? Nu om dage
spiller geografien vel ikke den store rolle, da netbank jo er ganske
effektivt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Mørk

Dato : 16-12-04 10:00

> [...]
> totalløsning, eller tage det bedste fra forskellige? Nu om dage
> spiller geografien vel ikke den store rolle, da netbank jo er ganske

Når man ikke har den store gæld at jonglere rundt med er det oftest en
sparekasse der vil være mest interessant. Morsø Sparekasse eller Løkken
Sparekasse er måske værd at kigge nærmere på, men Middelfart Sparekasse
skulle vist også være god.

Venligst,
Anders

Fra : JytteJ

Dato : 16-12-04 10:15

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udlånsrenter og lignende, men vi har et løbende budgetoverskud og
> dertil mulighed for en løbende opsparing på 3-4.000 kr./måned.

Sparekassen Nr.Nebel og omegn er bestemt heller ikke værst. Men prøv iøvrigt
at se på www.mybanker.dk

VH.
Jytte

Fra : anders majland

Dato : 16-12-04 10:33

> Vi er et middelaldrende par uden børn med en sund økonomi (ingen gæld
> ud over kreditforeningen)
> dertil mulighed for en løbende opsparing på 3-4.000 kr./måned.

Så det der har interesse nu er en ordenligt netbank og god forrentning af
indestående ?
(Jeg antager at ikke ønsker at investere opsparingen) Hvis i holder den
opsparing er den tæt på 200000kr når i skal til at skifte bil. Så der er da
ihvertfald til en stor udbetaling.

Har jeres kreditforening en bankafdeling ? De har ofte gode indlånsrenter.
Skandiabanken giver f.eks 1.65% så der er ingen grund til at nøjes med
mindre. De hører også til dem med færrest gebyrer.

Jeg ser ikke nogen grund til at i skulle beholde en murstensbank. Skulle i
på et tidspunkt få brug for rådgivning
/lån fra en vil i sikkert på det tidspunkt være mere interessante kunder

Men når det er sagt er der heller ingen grund til "kun" at have en bank -
Der er sjældent den store rabat at hente ved at samle alle æg i en kurv.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-04 13:33

meddelelse news:41c15b00$0$74678$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Skandiabanken giver f.eks 1.65% så der er ingen grund til at nøjes med
> mindre. De hører også til dem med færrest gebyrer.

Hvorfor nøjes, når man gennem flere Sparekasser får 3%?

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-04 13:44

Henrik B. wrote:

> Hvorfor nøjes, når man gennem flere Sparekasser får 3%?

Hvilke?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-04 14:34

> Hvilke?

Diverse Sparekasser tilbyder Garantbeviser med 3% forrentning.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-04 15:39

Henrik B. wrote:

> Diverse Sparekasser tilbyder Garantbeviser med 3% forrentning.

Hvilke?
Og hvad indbefatter et garantibevis?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spyware i Internet Explorer med det gratis SpywareGuard

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-04 15:51

> Hvilke?
> Og hvad indbefatter et garantibevis?

Du kan læse mere hér:
https://www.portalbank.dk/broerup/Privat/garantkonto/

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-04 17:16

Henrik B. wrote:

> Du kan læse mere hér:
> https://www.portalbank.dk/broerup/Privat/garantkonto/

Det er jo ikke en almindelig indskudskonto. Hvis man er parat til at
have en øget risiko på sine investeringer, kan man sikkert også få meget
mere end 3%.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En sikker investering: Ludvigs Hjørne

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-04 23:18

> Det er jo ikke en almindelig indskudskonto. Hvis man er parat til at have
> en øget risiko på sine investeringer, kan man sikkert også få meget mere
> end 3%.

Den risiko er nu MEGET begrænset. Banken skal lukke og slukke, for at du
mister dine penge, så deeet...

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-04 00:06

Henrik B. wrote:

> Den risiko er nu MEGET begrænset. Banken skal lukke og slukke, for at du
> mister dine penge, så deeet...

Den slags er set før, og som sagt, når man alligevel er villig til at
løbe en risiko, så kan man også opnå en bedre forrentning end 3%.

Fra : Peter H

Dato : 17-12-04 01:17

Hvis man alligevel er rede til en renterisiko kan man ligeså godt købe
statsobligationer, der giver mellem 0-15%.
Emerging markets obligationer giver op til 15% hvis man er langsigtet nok og
selvom der er en valutarisiko/landekonkurs er en spredning nøgleordet.
Det skulle være mærkeligt at både Tyrkiet, Rusland, Brasilien skulle gå
konkurs og imens får man 10-15%

Eksempler på højrente-statsobligationer:
http://www.di-adm.dk/plsql/vis_afdeling.fordelinger?p_vAfdeling=DIHRLA&p_vTilhoer=DI
http://www.sparinvest.dk/3531.si?isin=DK0016030786
http://www5.alfredberg.se/dk-inv/PDF-files/beholdning/high_yield.pdf
(højrente virksomhedsobligationer)

Jeg tror selv på ideen og ligger selv i SEBINVEST EMERGING BONDS (
https://sebinstitutionel.dk/afdeling.php?id=17 ) og DANSKE INVEST
HØJRENTELANDE (
http://www.di-adm.dk/plsql/frame?p_vTilhoer=DI&p_vSide=http://www.di-adm.dk/plsql/vis_afdeling.intro%3Fp_vAfdeling=DIHRLA%26p_vTilhoer=DI )
for spredningens skyld og gevinst har det givet og kan ikke gøre andet når
man får 10-15 % i rente effektivt, dvs 6-7-8-9 % på kurser pænt under pari.
Risiko? Kun globale rentehop/landekonkurs, men derfor får man stadig 10-15%
i afkast og om nødvendigt et år eller 2 uden kursstigninger/fald på
obligationerne
Men man kan tåle halvering af obligationskurserne over 4 år når man
samtidigt får disse høje renter, så uheldet består mest i at man sælger i
utide og ikke er langsigtet nok.

En af verdens bedste obligationer er dansk og er TK development
obligationen, der giver 10% med en kurs på 70 med udløb til kurs 100 om 2
år.
Bingo. Risiko? konkurs. Den lave obligationskurs indikerer at mange tror
ikke på obligationen, men måske kunne man nøjes med et par måneder eller
også sætte sparepengene i højrenteobligationer for virksomheder, der også er
inv.foreninger i, bl.a. Alfred Berg High Yield eler SEB INVEST HIGH YIELD
http://sebinvest.dk/afdelinger.php?afd=83

PH

Fra : anders majland

Dato : 17-12-04 10:34

> Den risiko er nu MEGET begrænset. Banken skal lukke og slukke, for at du
> mister dine penge, så deeet...

Vil du købe nogle Varde Bank aktier - Jeg har stadig 40 i depotet. Du kan få
dem billigt ....

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-04 01:06

In article <41c2af14$1$74680$14726298@news.sunsite.dk>, anders majland wrote:

> Vil du købe nogle Varde Bank aktier - Jeg har stadig 40 i depotet. Du kan få
> dem billigt ....

Vil du bytte med nogle 2M Invest ?

Fra : anders majland

Dato : 16-12-04 13:53

> Hvorfor nøjes, når man gennem flere Sparekasser får 3%?

Det jeg mente var at skandiabankens tilbud (til alle og uden gebyrer) må
være det mindste man kan forvente at få forrentet sit indestående med uden
binding. Kigger man på http://www.mybanker.dk/ topti for indlån kan man
sikkert finde noget bedre ...

/A