Grafikkort futtet af - hvad nu? - Fortsat
Fra : f00ge

Dato : 15-12-04 21:57

En del af jer har måske læst tråden lidt længere nede.

Jeg snakkede med dem, jeg havde købt mit 6800GT af.
Nævnte ikke noget om strømforsyningen. Sagde bare, at grafikkort var defekt.
Jeg skal sende det ind til ombytning. Dette tager 4-7 uger.

Det kunne jeg selvfølgelig ikke vente på. Så jeg bestilte et Geforce Ti4200
AGP.
Det smed jeg så i min 'kære' pc. Den startede fint første gang. Men da jeg
bootede andne gang, kom der sjove streger og farvede firkanter. Efter et par
boot mere, var kortet helt dødt. Fik den der bip lyd, der indikerer, at der
ikke er grafikkort i maskinen.

Så lavede jeg en reset af BIOS, som heller ikke hjalp.
Efter det satte jeg kortet i en anden pc, hvor der heller ikke var liv i
det.

Så... det er jo bare rigtig' dejlig'!
Et Ti4200 har, for resten, ikke et ekstra strømstik. Så der kunne jeg ikke
have brølet den og have sat stikket i omvendt.

Jeg ved ikke, om det er strømforsyningen, der futter alt af, hvad jeg sætter
i AGP porten, eller om den strømforsyning har ødelagt mit bundkort sådan, at
det nu rister alt, hvad jeg sætter i AGP. Eller det kun er bundkortet, der
er skyld i det.

Faktum er, at jeg ikke tør forsøge at smide mere i. Så mange penge har jeg
heller ikke.

Hvad gør man?
Kan jeg sagsøge Thermaltake for at have kostet mig 6000kr?
Kan jeg kræve, at butikken, som solgte mig strømforyningen, skal erstatte
det hele?

I bund og grund er jeg vel bare på skideren, ikke?
Alle de andre parter kan vel skyde skylden og ansvaret på de andre
producenter/forhandlere.

:(

Fra : bb

Dato : 16-12-04 19:16

>I bund og grund er jeg vel bare på skideren, ikke?
>Alle de andre parter kan vel skyde skylden og ansvaret på de andre
>producenter/forhandlere.

smid dit bundkort langt væk og få et nyt.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-12-04 21:54

f00ge wrote:
> [...]
> boot mere, var kortet helt dødt. Fik den der bip lyd, der indikerer, at der
-snip-

Hey, et lille sidespring: Jeg har netop bestilt sådan et kort (Creative
GeForce4 Ti4200 / 64 MB / TV-Out / DVI), men jeg tror jeg vil fortryde
det. Der er nogle der klager over kortet på google.

Du/i kan vel ikke oplyse mig om det kort bruger AGP 1.5V eller AGP 3.3V?
Fordi der står i min mobo-manual, at mobo'et kun er beregnet til AGP 1.5V...

Kortet er væk fra edbpriser.dk og fra midtdata, hvor det er købt. Måske
købte jeg det sidste der var tilbage?

FUT: dk.edb.hardware.grafikkort (for at tilfredstille evt. brokkehoveder)

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 10:34

Martin Jørgensen wrote:

> Hey, et lille sidespring: Jeg har netop bestilt sådan et kort
> (Creative GeForce4 Ti4200 / 64 MB / TV-Out / DVI), men jeg tror jeg
> vil fortryde det. Der er nogle der klager over kortet på google.

Jeg har et og jeg har ingen problemer med det. En af mine kammerater
købte samtidigt med mig og han har heller ingen problemer.

> Du/i kan vel ikke oplyse mig om det kort bruger AGP 1.5V eller AGP
> 3.3V? Fordi der står i min mobo-manual, at mobo'et kun er beregnet
> til AGP 1.5V...

Det finder kortet selv ud af:
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

> Kortet er væk fra edbpriser.dk og fra midtdata, hvor det er købt.
> Måske købte jeg det sidste der var tilbage?

Det er der noget der kunne tyde på...

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-12-04 18:31

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har et og jeg har ingen problemer med det. En af mine kammerater
> købte samtidigt med mig og han har heller ingen problemer.

Ok, glimrende. Tror jeg prøver at beholde det så...

> Det finder kortet selv ud af:
> http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

hmm. Ikke forstået...

Kører den så 1.5V eller 3.3V? Mit kort har sådan en "registration tab",
som angivet på det link du henviser til. Og de der tabeller i toppen
forstår jeg ikke. Hvad er forskellen på "Keys" og "voltage" f.eks?

> Det er der noget der kunne tyde på...

Morsomt... Det har jeg aldrig før prøvet

Kan jeg ødelægge noget ved at sætte kortet i? Har lige hentet det i dag
og ville helst have den nye puter op at køre i morgen (lørdag)...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 20:06

Martin Jørgensen wrote:

> Ok, glimrende. Tror jeg prøver at beholde det så...

Hmmm... Iflg. Everest er det et MSI-kort

> Kører den så 1.5V eller 3.3V? Mit kort har sådan en "registration

Alle 4x-kort kan køre 1.5V, så den spænding bliver valgt

> tab", som angivet på det link du henviser til. Og de der tabeller i

Det er kun for AGP-pro kompatibilitet.

> toppen forstår jeg ikke. Hvad er forskellen på "Keys" og "voltage"
> f.eks?

Keys forhindrer at man kan fejlmontere et kort. Voltage er de
spændinger som kort indenfor de konkrete keys skal kunne håndtere.

> Kan jeg ødelægge noget ved at sætte kortet i? Har lige hentet det i
> dag og ville helst have den nye puter op at køre i morgen (lørdag)...

Nej. Kortet understøtter 2x, 4x og 8x. Det vil højst sandsynligt vælge
4x (det har det gjort hos mig, selvom mit bundkort understøtter 8x).

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-12-04 00:39

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hmmm... Iflg. Everest er det et MSI-kort

Huh? Ikke forstået. Det er da et Creative-kort, hvis du mener fabrikanten?

> Alle 4x-kort kan køre 1.5V, så den spænding bliver valgt

Fedest, takker

> Det er kun for AGP-pro kompatibilitet.

Hmmm. Er det godt, altså AGP-pro eller hvordan er det ift. AGP 4x?

> Keys forhindrer at man kan fejlmontere et kort. Voltage er de
> spændinger som kort indenfor de konkrete keys skal kunne håndtere.

Vi taler nok ikke om det samme. Se f.eks. denne linje:

AGP 3.0, key(s): 1.5v, speed(s): 8x, 4x, voltage(s): 0.8v

Keys er 1.5 v men voltage er 0.8 v... Det er sgu' da mærkeligt?

> Nej. Kortet understøtter 2x, 4x og 8x. Det vil højst sandsynligt vælge
> 4x (det har det gjort hos mig, selvom mit bundkort understøtter 8x).

Mit bundkort er vist også 8x... Prøver det i morgen. Jeg glæder mig
allerede, som et lille barn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 12:40

Martin Jørgensen wrote:

> Huh? Ikke forstået. Det er da et Creative-kort, hvis du mener
> fabrikanten?

Jeg vil skyde på at Creative har købt en stak MSI-kort og sat deres
eget navn på.

> Hmmm. Er det godt, altså AGP-pro eller hvordan er det ift. AGP 4x?

Vides ikke. Det skal du heller ikke spekulere på

> Keys er 1.5 v men voltage er 0.8 v... Det er sgu' da mærkeligt?

Der findes ingen keys for 0.8V.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-12-04 16:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg vil skyde på at Creative har købt en stak MSI-kort og sat deres
> eget navn på.

Hmm. Men computeren vil godt starte men jeg får intet skærmbillede op.
Jeg laver en ny tråd i dk.edb.hardware hvor jeg forklarer problemet, som
måske ikke er skærmkort-relateret.

> Vides ikke. Det skal du heller ikke spekulere på

øv.

> Der findes ingen keys for 0.8V.

Prøv at kigge på tabel nr.2 fra oven og find linjen jeg citerede:

AGP 3.0, key(s): 1.5v, speed(s): 8x, 4x, voltage(s): 0.8v

Hvis der ingen keys findes for 0.8V, hvorfor står linjen så som den gør?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 19:53

Martin Jørgensen wrote:

> Hmm. Men computeren vil godt starte men jeg får intet skærmbillede

Har du husket "Clear CMOS" ?

> øv.

??

> Hvis der ingen keys findes for 0.8V, hvorfor står linjen så som den
> gør?

Spørg dem der har fastsat AGP 3.0

Jesper G. Poulsen