Skift af bundkort - hjælper det?
Fra : R.V.

Dato : 15-12-04 18:29

Hej

Jeg har et ældre Abit bundkort med 133 MHZ bus og vidst nok kun 4x AGP og en
2,4 GHz pentium 4 processor.

Jeg har desuden et nyt geforce 6800 grafikkort

Hvis jeg beholder min processor og køber
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37168 istedet, vil min spil
performance så blive bedre? (feks doom3, CS: source osv....) og også alt
andet generelt?

Vil jeg overhovedet kunne mærke skiftet?

Forslag til andre bundkort?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-12-04 18:50

R.V. wrote:

> Jeg har et ældre Abit bundkort med 133 MHZ bus og vidst nok kun 4x AGP og en
> 2,4 GHz pentium 4 processor.

Hvilken model?

> [...]
> andet generelt?
> Vil jeg overhovedet kunne mærke skiftet?

Det kommer helt an på hvilket bundkort du har i forvejen.

Fra : R.V.

Dato : 15-12-04 19:08

> Hvilken model?

> Det kommer helt an på hvilket bundkort du har i forvejen.

Troede det var nok at skrive det var 133 MHz bus! Troede det var den der
satte begrænsningerne.

Bundkortet er ikke Abit som jeg skrev, men derimod ASUS.

ASUS P4PE/GE Series
Intel 845 PE/GE Chipset series support

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-12-04 21:27

R.V. wrote:

> Troede det var nok at skrive det var 133 MHz bus! Troede det var den der
> satte begrænsningerne.

Ikke kun dén - da det er ca. fra den årgang hvor bundkortene skiftede
fra at bruge SDR SDRAM til DDR SDRAM.
Jeg ville først høre om det var et bundkort med SDR..

> Bundkortet er ikke Abit som jeg skrev, men derimod ASUS.
>
> ASUS P4PE/GE Series
> Intel 845 PE/GE Chipset series support

Lad os gå ud fra at det er et P4PE.
Det bruger DDR SDRAM, så hvis du har to (ens) RAM-moduler, kan du
sætte dem over i det Abit IC7 og derved få dem til at køre i
Dual-channel mode. (Det kan desværre være ustabilt med to ikke-ens
moduler).
Det vil gøre RAM-båndbredden dobbelt så stor.
Det vil kunne ses/mærkes når man presser den (konvertere audio/video,
(de)komprimere store zip/rar-filer og lign.)
Til daglig vil det næppe kunne mærkes (med mindre du plejer at presse
din pc hårdt til daglig).
I spil er det primært grafikkortet der bestemmer farten, og skiftet
til 8x AGP vil ikke give ret meget forskel, men mange bække små..

Fra : R.V.

Dato : 15-12-04 21:47

> [...]
> I spil er det primært grafikkortet der bestemmer farten, og skiftet
> til 8x AGP vil ikke give ret meget forskel, men mange bække små..

Jeg har 3 ram moduler i mit bundkort!

1x512
2x 256 (som er ens)

Dvs at det ikke kan betale sig for mig at skifte bundkort?
Forskellen er ikke specialt mærkbar?

Bn bus speed på 133 MHZ i forhold til 800 MHZ som bundkortene kører nu - er
det ikke meget?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-12-04 22:40

R.V. wrote:

> Jeg har 3 ram moduler i mit bundkort
> 1x512
> 2x 256 (som er ens)
> Dvs at det ikke kan betale sig for mig at skifte bundkort?

Du skal nok ud at købe et modul magen til den 512'er du har i forvejen..

> Forskellen er ikke specialt mærkbar?

I spil tror jeg ikke det vil give en markant forskel.

> Bn bus speed på 133 MHZ i forhold til 800 MHZ som bundkortene kører nu - er
> det ikke meget?

Der er noget du misforstår - din nuværende databus kører med 133 MHz,
men den _kaldes_ FSB533 fordi den overfører data 4 gange for hver
clockcyklus.
Den vil stadig køre 133 MHz = FSB533 på det nye.
Du kommer ikke op på 200 MHz (FSB800) uden at købe en FSB800
processor, eller overclocke din nuværende (for) meget.

Det skyldes at multiplieren på Intel-processorer er låst og har været
det i årevis.

Fra : R.V.

Dato : 15-12-04 22:55

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> processor, eller overclocke din nuværende (for) meget.
>
> Det skyldes at multiplieren på Intel-processorer er låst og har været

DVS at BUS speed på 133MHZ ikke har noget at gøre med bundkortet, men
derimod CPU'en?
Er der ikke også en bus speed på bundkortet? Den er måske 533 MHZ på mit
ASUS?

Hvad ville du gøre hvis du havde min pc?
Vente et års tid med at opgradere?
Købe en Athlon 64 nu?
Købe extra ens ram?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-12-04 02:31

R.V. wrote:

> DVS at BUS speed på 133MHZ ikke har noget at gøre med bundkortet, men
> derimod CPU'en?

Øj, det bliver en længere udredning, det her..

Den databus vi snakker om, er den som forbinder processoren med den
(store) chip på bundkortet der kaldes en Northbridge.
Databussen kaldes på engelsk for FSB ( Front Side Bus ).

Processoren vælger ved opstart sin egenfrekvens ud fra multiplieren og
den frekvens FSB er sat til at køre med.
Det vil sige at processoren gennemløber det antal cyklusser som
multiplieren er på, for hver gang databussen gennemløber én cyklus.
Din processor+databus som eksempel:
2400 MHz / 133(,33333) MHz = 18 (det er multiplierens indstilling, og
den er fastlåst på 18 i din processor)
Intel's FSB kan overføre data fire gange i løbet af én cyklus, derfor
svarer dens båndbredde(den mængde data den kan overføre pr. sekund)
til en databus der kører med fire gange så høj frekvens.
4 * 133(,33333) = 533(,33333). Derfor benævnes den FSB533. Det er dog
ikke MHz og bliver det heller aldrig.

> Er der ikke også en bus speed på bundkortet? Den er måske 533 MHZ på mit
> ASUS?

Det er (nok) stadig den samme du tænker på, men det er 133 MHz eller
FSB533, ikke 533 MHz.

Der er også en databus mellem Northbridge og RAM-modulerne. Den kan på
dit bundkort og mange andre køre asynkront, dvs. med en anden frekvens
end FSB. Hvis du f.eks, har PC3200 RAM i, så er den (sandsynligvis)
sat til 200 MHz, hvilket kaldes DDR400 pga. at den kan overføre data
to gange for hver cyklus, og dermed svarer til en 400 MHz databus.

> Hvad ville du gøre hvis du havde min pc?

Sælge den og købe AMD-processor+bundkort. (jeg er AMD-tilhænger)

> Vente et års tid med at opgradere?

Øjeblik, jeg kigger lige i min krystalkugle - helt ærligt, det kan jeg
ikke (forud)sige, om det er en god idé at vente et år.

> Købe en Athlon 64 nu?

Ja, det burde give et rimeligt spark til dine nuværende spil, alt
efter hvilken du køber.

> Købe extra ens ram?

AMD-processorer er knap så afhængige af en høj ram-båndbredde, men det
vil stadigvæk være en fordel med kun to (ens) moduler.

Fra : Madsen

Dato : 15-12-04 19:36

R.V. wrote:
> [...]
> performance så blive bedre? (feks doom3, CS: source osv....) og også
> alt andet generelt?
>
> Vil jeg overhovedet kunne mærke skiftet?

Hvis kravet er 875 clipset med passiv køling, kig på et ASUS bundkort .

--
Hilsen Madsen