Flaskehelvede med 2 årig
Fra : heidi.dahl@privat.dk

Dato : 15-12-04 12:30

Hej

Gode råd søges: Vi har ikke fået vænnet vores datter på 2 år af med
flaske om natten. Med det resultat at hun vågner mange gange og beder
om flasken. Ofte bliver det til 3 flasker på en nat. Hun sover således
ikke igennem. Hun får flaske ved sengetid, ved 23.00 tiden og ved
02.00 tiden. Andre gange vågner hun bare og er piv frisk. Hvordan får
vi hende til at sove igennem uden flaske og anden stimuli? Er bogen
"Godnat og sov godt" en løsning, selv om hun er blevet 2 år. Desuden
er hun en lille bestemt dame, der vil have sin vilje, som så mange
andre 2 årige - dvs. ganske normal. Hun sover fint i vuggestuen uden
nogen form for putteritual. Hun bruger heller ikke sut.

Mvh. en småtræt mor!

Fra : Dk

Dato : 15-12-04 12:51

Hejsa, kender det så godt så godt og der er nok ikke andre muligheder end
den hårde vej, nemlig at ikke give hende den ene flaske efter den anden, vær
hård og så må du tåle hendes utilfredshed indtil hun har vænnet sig til
skruen uden ende ganske enkelt.

Fra : Marianne

Dato : 16-12-04 14:08

Hej

Det kan en gang imellem hjælpe at sige til sig selv, at det her altså tager
to uger. Så bliver man ikke irriteret over, at det ikke går på 2-3 dage, for
det gør det næppe.

Kan en af jer lægge sig ved siden af hendes seng og tage 'vagten' med at få
beroliget pigen, når hun vil have sin flaske? Noget stille musik kan også
hjælpe på at berolige - det virkede for vores 1., men ikke for nummer 2.

Held og lykke

mvh
marianne

Fra : Brian k

Dato : 21-12-04 02:19

heidi.dahl@privat.dk wrote:
> Hej
>
> Gode råd søges: Vi har ikke fået vænnet vores datter på 2 år af med
> flaske om natten.

hehe, og det bliver i så "straffet" for nu *smiler*

På med vanten, det er slut med flaske døgnets 24 timer (start i en weekend),
evt en rugbrødsmad med ynglingspålæg inden sovetid, et glas mælk. Så må i
forklare hende når hun vågner at "man sover om natten"

>Desuden er hun en lille bestemt dame, der vil have sin vilje, som så mange
> andre 2 årige - dvs. ganske normal.

Kan ikke lade være med at falde over at i skriver "dvs. ganske normal", nej
det er ikke normalt, det er en typisk 1ste gangs forældre fejl, at i sikkert
har "pleaset" hende ALT for meget på områder hvor hun burde have haft klare
linjer. Og det bliver ikke bedre hvis i ikke begynder NU, med at tegne
grænserne op. Feks er det ikke princessen der bestemmer aftensmaden, tv
programmet, om senge tiden skal rykkes 15 minutter, osv, osv. I kommer til
at blive straffet for vage grænser når hun bliver ældre!

Man kan sagtens være en kærlig forældre og samtidig sige "sådan er det bare,
basta"

> Hun sover fint i vuggestuen uden
> nogen form for putteritual. Hun bruger heller ikke sut.

Og her er der sikkert HELT klare linjer, hvilket er en livsnødvendighed for
børn, ellers bliver deres hverdag alt for stresset.

> Mvh. en småtræt mor!

Kan jeg godt forstå, mangel på søvn er ulideligt... så kom igang med at få
styr på princessen. I de dage det varer kan i skiftes med at sove i stuen,
således at en forældre hver nat får en HEL nats søvn.

/brian

Fra : Madsen

Dato : 22-12-04 19:45

Fra : Madsen

Dato : 22-12-04 19:49

Hej

Jeg giver Brian helt ret. VI har to tvillingepiger på 2 år som fra de var 5
måneder har levet med at skulle i seng klokken 19 - og der har aldrig været
nogen "kære mor". Hvis de vågner, så bare sutten i kæften og gå igen. Det er
hårdt i starten, for de påkalder sig jo al den opmærksomhed de kan få. I dag
soverde fra kl. 19-07 - vågner måske en til to gange om ugen (altså udover
kl. 7 )
Børn uden klare grænser fra start af ender som "utilpassede unge".

Jacob

Fra : Brian k

Dato : 22-12-04 20:18

Madsen wrote:
> [...]
> måske en til to gange om ugen (altså udover kl. 7 )
> Børn uden klare grænser fra start af ender som "utilpassede unge".

Ja.... Jeg var i Bilka idag, og mødte en mor (iøvrigt en rigtigt steg), som
kom med sin datter på omkring 4 1/2 - 5 år, pigen lå i indkøbsvognen og
skreg (uden at græde), moderen gik og forhandlede med hende om "hvordan hun
kunne få hende til at holde om med at skrige" ARGGGGHHHHH, det bliver IKKE
sjovt for den mor, når hendes datter bliver teenager!!!! (og heller ikke for
datteren). Det skulle lige være min datter eller søn der opførte sig sådan
(det gør de aldrig), for så havde jeg stillet indkøbsvognen, foræadt
butikken kørt direkte hjem, smurgt rugbrødsmadder som aftensmad, og så kunne
barnet ellers selv beskæftige sig selv indtil der kom en undskyldning /
forklaring på den opførsel!

Kommer i tanke om en gang for mange år siden da jeg skulle i bonbon land,
aftalen var hjemmefra at vi opførte os pænt i bilen, ingen skænderier, osv,
vi havde kørt i under 15 minutter så er den store (5 år) sur over et eller
andet, og hun vil bare ikke "give" spil på det hun var sur over (altså sad
og surmulede), efter yderligere 5 minutter begynder hun at brokke sig over
et eller andet, jeg kører fra motorvejen , kører ned på motorvejen i
modsatte retning igen (altså væk fra Bon bon land), forvirringen i hendes
øjne var ikke til at tage fejl af. Der blev ingen bonbon land tur den dag!
Senere på dagen kom hun og sagde undskyld og vi smuttede i tivoli i stedet.
Sjovt nok er hun idag (og lige siden) noget af det nemmeste at have med, hun
kan være utilfreds og sur, men hun argumentere for det og gør det på en fin
og ok måde.

Hos moderen (vi er skilt), der er det trusler og trusler, men ingen
konsekvens... lad mig sige det på den måde.... moderen er ugentligt i
slagsmål på gulvet med vores 7 årige datter, Og moderen forstår ikke hvorfor
hun opfører sig sådan! (suk) (og samme adfærd er vores snart 4 årige søn
begyndt på, heldigvis ikke hjemme hos mig).

Hvilket minder mig om noget vores datters dagpleje mor fortalte mig da jeg
besøgte hende forrige sommer. Hendes 10 årige datter var kommet hen til
hende og havde sagt "mor det er så dejligt når det er dig der bestemmer",
moderen var ved at besvime!!!!, for det havde altid været fadere som
datteren snoede om sin lillefinger og hos far fik hun altid først et nej...
for at 5 minutter senere få et ja, så moderen udbad sig en forklaring fra
sin 10 årige datter, og datteren svarede "jo, mor når man spørger dig så er
et ja, et ja, og et nej et nej, med dig skal jeg ikke bruge tid på at
forhandle, det er faktisk rart" (igen måtte moderen holde fast i noget for
at ikke besvime!

Vi sad begge og skreg af grin mens hun fortalte dette, og i det samme kom
datteren ind, hun spurgte om hvad vi grinte af og moderen fortalte hende om
det, pigebarnet sagde såmen bare "ja.... men det er altså rart engang i
mellem at ikke skulle foretage valg hele tiden!"

/brian