Gud bor ikke i hjernen alligevel
Fra : Jahnu

Dato : 15-12-04 11:24

Politiken 14/12

Bor Gud i hjernen?

En gruppe svenske forskere har tilsyneladende
undermineret et milepælsstudium, der viste, at
magnetisk stimulation af hjernen giver spirituelle
oplevelser.

Religiøse åbenbaringer eller ud af kroppen-oplevelser
stammer fra svag magnetisk påvirkning af hjernen,
lyder et videnskabeligt dogme. Det står måske for
fald. - Foto: Finn Frandsen

Tidligere studier, der viste, at magnetisk stimulation
af hjernen giver spirituelle oplevelser, er kommet i
modvind.

Forskere kan simpelthen ikke genskabe resultaterne, og
videnskabsfolk er dermed igen på bar bund i
forklaringen på, hvorfor vi får spirituelle
oplevelser.

Siden hjerneforskeren Michael Persinger i 1980'erne
begyndte at eksperimentere med at give folk magnetiske
hjelme over hovederne, har det været det været god
tone i videnskabelige kredse at mene, at religiøse
åbenbaringer eller ud af kroppen-oplevelser stammede
fra svag magnetisk påvirkning af hjernen.

Uforklarlige oplevelser under hjelmen
Specifikt den del af hjernen kaldet temporallapperne
eller tindingerne.

Hele 80 procent af Persingers forsøgspersoner oplevede
tilstedeværelsen af noget uforklarligt, når de var
under hjelmen, og Persinger mener dermed, at han har
bevist, at elektrisk aktivitet i hjernen igangsat af
magnetismen vækker spiritualiteten hos mennesker.

Dobbelt blindt forsøg

Nu har et hold svenske forskere forsøgt at gentage
forsøgene, men med en væsentlig forskel.

Hverken de svenske forsøgspersoner eller de hjælpere,
der skulle gennemføre forsøgene, vidste, hvem af
forsøgspersonerne der blev påvirket af magnetisme, og
hvem der ikke gjorde - et såkaldt dobbelt blindt
forsøg.

Derudover hævder svenskerne, at deres forsøg er en
nøjagtig kopi af Persingers forsøg.

Ingen virkning

Men i modsætning til Persingers forsøg kunne de
svenske forskere ikke konstatere, at hjelmene havde
nogen virkning.

To ud af tre forsøgspersoner, der fortalte om stærkt
spirituelle oplevelser, tilhørte en kontrolgruppe, i
hvis hjelme der ikke var magnetisme.

Til kontrolgruppen hørte også 11 ud af 22, der havde
fortalt om mindre spirituelle oplevelser.

Engagementet fremkalder oplevelser

Den svenske forsker Granqvist indrømmer, at mange af
de 89 forsøgspersoner, hvoraf de 43 modtog magnetisme
rettet mod temporal-lapperne, oplevede noget
spirituelt, Men han siger, at det stemmer meget godt
overens med antallet af oplevelser fra Persingers
forsøg.

Forskerne ved ikke, hvilke neurologiske mekanismer der
ligger til grund for de spirituelle oplevelser, men
ved at gennemføre personlighedstest på de medvirkende
fandt de svenske forskere, at de personer, der i
forvejen var optaget af den spirituelle verden, også
var dem, der oftest fik spirituelle oplevelser under
forsøgene.

Replik fra hjelm-frontløber

Persinger svarer igen og hævder, at svenskerne ikke
kopierede hans forsøg.

Han mener ikke, at svenskerne udsatte
forsøgspersonerne for magnetisme i lige så lang tid,
som han i sin tid gjorde.

www.iskcon.com www.iskcon.dk www.harekrishna.dk
www.in2-mec.com www.krishna.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-04 11:52

Jahnu wrote:
> Politiken 14/12

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

FUT sat til news:dk.videnskab.jura hvor spørgsmål om ophavsretsloven kan
besvares.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Mike

Dato : 15-12-04 17:54

> http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
>
> FUT sat til news:dk.videnskab.jura hvor spørgsmål om ophavsretsloven kan
> besvares.

Øhm hvad?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-04 18:14

Mike wrote:

> Øhm hvad?

Det burde være ret tydeligt. Jahnu poster en artikel fra Politiken, og
det må man ikke uden tilladelse. Har du eller Jahnu spørgsmål til
ophavsretsloven, så hører det hjemme i juragruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spam med filtre i Outlook Express

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-04 10:42

Scripsit Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> Det burde være ret tydeligt. Jahnu poster en artikel fra Politiken, og
> det må man ikke uden tilladelse.

Det er ikke nogen grund til at begynde at genere juragruppen.

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : armor

Dato : 15-12-04 20:06

Interessant perspektiv !!

rAnders.

Fra : Alien

Dato : 16-12-04 00:18

Aliens har jo kollektiv bevidsthed og dermed er problemet udeffineret.

Evolutionen har vist at kollektiv underbevidsthed er alt andet overlejen,
meddens en kollektiv bevidsthed laver en til dum.

Som alien forventer du, at klogere findes end du, og du ved ikke om de er
i dit hoved. Uanset du kontroleres af disse.
Du ved ikke om din hjernes idéer og klogskab kommer fra dig, eller fra den
store underbevisthed og dens sociale liv. Dine tanker er ofte andres - og
modsat. Hjernen har et social liv der er bevidstheden underordnet. Men som
forsyner bevidstheden med tanker, idéer, og er med til at sikre livet.
Tanker som kommer som lyn fra klar himmel. Grundet den sociale
underbevisthed som udregner det, er det normalt at aliens har adgang til
samme idé, og ingen ved hvorfra den kommer.

Kun en lille del er bevist og den store del er ubevidst - og deles. Aliens
har også et imunsystem som sikrer baglandet, og imunsystem i deres
intelligens - ellers kunne virusser bredes i den kollektive
bevidsthedsrum. Imunsystemet fungere som en form for opsamler der tager
gale tanker ud af underbevidstheden.

Aliens har ikke kun imunsystem mod bakterier - men ligeledes mod
hjerneinfiltration via det sociale kollektive rum.
I kort tid kan dog gale tanker findes indtil de opsnuses og tages.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-04 16:55

"Alien" <commander@spaceship.dk> skrev i en meddelelse
newssi2obypufffaus@logic...
Aliens har jo kollektiv bevidsthed og dermed er problemet udeffineret.
snip
Aliens har ikke kun imunsystem mod bakterier - men ligeledes mod
hjerneinfiltration via det sociale kollektive rum.
I kort tid kan dog gale tanker findes indtil de opsnuses og tages.

Når "Gud ser alt" må han have mange boliger, og hjernen er der nok mest gang
i, men en udkigspost i binyrerne vedr immunforsvarets stress-hormoner har
Gud nok også brug for.

Fra : Alien

Dato : 20-12-04 17:57

> Når "Gud ser alt" må han have mange boliger, og hjernen er der nok mest gang
> i, men en udkigspost i binyrerne vedr immunforsvarets stress-hormoner har
> Gud nok også brug for.

Der er brug for mange immunsystemer.

Udover et fysisk immunforsvarssystem, som tager sig af de fysiske sider af
problemet er også et immunsystem som blokerer mod data overført via
kommunikationen mellem baghjerner. I nogen tilfælde kan de to dele hænge sammen.
Når hjernerne er sammen i et netværk (bag bevidstheden), så er muligt, at der
opstår problemer i den fælles sociale bevidsthed (den bevidsthed som baghovederne
udgør samlet), på grund af dette for bevidstheden skjulte kommunikationssystem,
der muliggør at baghovederne kommunikerer sammen for at derigennem opnå større
indsigt, viden, og problemløsningsevne. Trods dette sikrer arten, så er der også
et problem, da kommunikationen medfører problemer med dårlige data, og forkerte
data kan spredes. F.eks. kunne man for at speede hastigheden op, lægge en viden
ind, om fjerdegradsligningers eksakte trigonometriske løsning, og dermed opnås,
at alle får samlet den viden straks en opnår denne. (altså baghovedet.) Det
muliggør ofte at problemer kan løses - og måske løses hurtigere end ellers -
og det er reelt næsten den eneste måde, hvormed bevidstheden er istand til at
opdage kommunikationen. Problemet er ved fejl, som måske opstår. Her medfører den
fælles viden som muliggør problemløsningen, at fejl i den, gør at problemer løses
forkert. Derfor må også en del fejlretningsmetoder eksistere, og i nogen tilfælde
psykologiske indkapslings evner. Disse søger, at lukke en port, til den fælles
intelligens (udenfor), som indeholder forstyrende problematik.

Systemet her, kan sammenlignes med en firewall, hvormed du også kan lukke en port,
der indeholder spamming eller anden problematik. (Firewalls er i virkeligheden ikke
lavet af mennesker, men af aliens, som har taget udgangspunkt i deres måde, at lukke
en port, til det ydre rum, på grund af problemer med den fælles sociale kolektive
intelligens, og dens evt. forstyrende funktion.)

Den kollektive og sociale bevidsthed, medfører således såvel fordele, som at man må
have en firewall mekanisme, der indkapsler hjernen psygisk overfor typisk bestemte
porte. Ved "spamming" fra det fælles rum, kan det virke ekstrem stressende, og også
påvirke legmeligt. Det skyldes at firewall'en bruger energi og strøm, når den
"spammes". (Aliens har faktisk strøm i kroppen)