Bogføring af el-regning. Hjælp!
Fra : Hjalte

Dato : 15-12-04 02:15

Hej alle...

Jeg bruger summasummarum, og jeg sidder og skal bogføre en el-regning.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre...

El-regningen ser sådan her ud:

El-abbonoment   2271,00
Moms      576,75

ialt            2883,75

Nesanet   4581,60

El-afgift      7008,78
Co2 afgift   1238,30

moms      3207,17

ialt            16035,85

ialt til betaling         18919,60

Det er især co2-afgift og el-afgift jeg har problemer med.
Og det er jo fordi de skal trækkes fra på momsangivelsen. Og
co2-afgiften kun med 10%

Nogen ideer?

MVH.
Hjalte

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 04:16

"Hjalte" <Hjalte81@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Det er især co2-afgift og el-afgift jeg har problemer med.
> Og det er jo fordi de skal trækkes fra på momsangivelsen. Og

Hej Hjalte,

det er ikke så slemt igen

Jeg opstiller lige "mine egne" forudsætninger i tilfælde af, at jeg ikke har
forstået dine informatinoer korrekt. Ellers må du korrigere mig, så jeg kan
komme med et andet svar til dig. (mine tal matcher helle rikke dine, da jeg
har gættet lidt, da jeg ikke får dine tal til at passe. Se spec. herunder:
---
Spec.
Du skriver
El-abb. kr. 2.271
moms kr. 576,75
I alt 2.883.,75

Men 25% af 2.271 = 567,75. Men det er helt ligemeget, da hverken 2.271 +
567,75 og 2.271 + 576,75 giver 2.883,75
Jeg gætter på, at du mente moms = 567,75 og i alt 2.838,75
---
Udfra ovenstående sætter jeg forudsætningerne til følgende

Regning i alt: 18.874,30
Moms i alt: 3.774,92
Co2 afgift: 1.238,30
Elafgift: 7.008,78

Hvilket jeg vil bogføre således:

D/K Konto Beløb
K: Bank (eller hvordan beløbet betales) kr. 18.874,30
Hele beløbet skal jo hæves et eller andet sted
D: Konto for el (jeg går ud fra, at Summa selv afløfter momsen) med
kr. 18.874,30
Den bogføres med hele beløbet, som hvis du havde købt en hvilken som helst
anden vare eller ydelse
K: Konto for el (*uden* momstræk): 123,83
Du kan trække 10% af Co2 afgiften fra - derfor fratrækkes den kontoen for el
D: Konto for Co2-afgift eller lignende under momskontiene under
passiver med kr. 123,83
10% Co2 afgift føres her som et "tilgodehavende" i din momsafregning

El-afgiften er lidt sværere. Det beløb, som du finder frem til her, skal du
føre på samme måde som med Co2-afgiften. Altså kreditere kontoen for el og
debitere på en konto fx .El-afgift under dine momskonti.

Elafgiften er på 52,6 øre/kwh og eldistributionsbidraget er på 4 øre/kwh.
Der er fradrag for hele el-afgiften, men kun for 0,75% af
el-distributionsafgiften.
Så dit fradrag afhænger af forbruget i kwh og om din el-afgift er incl.
eller ex distributionsbidraget.
I praksis kan du bruge en af følgende to metoder

1) Forbrug i kWh x 0,556 = dit fradrag
(du kan trække hele elafgiften på 52,6 øre + 3 øre af distributionsafgiften
fra. I alt fradrag for 55,6 øre = 0,556 kr)

2)
Fuld fradrag for hele elafgiften i kr. xxx
Yderligere fradrag for el-distributionsafgift i kr. x 0,75 = fradraget

Jeg beklager, hvis ovenstående var en forvirrende gang smøre - men
tidspunktet er ikke lige til de længere forklaringer. Hvis du er forvirret,
så spørg endelig, så er der nok nogle, der er morgenfriske.

/Michael

Fra : KHJ

Dato : 16-12-04 00:39

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> tidspunktet er ikke lige til de længere forklaringer. Hvis du er
> forvirret, så spørg endelig, så er der nok nogle, der er

Hej Michael.

Jeg tror, jeg kan gøre det enklere som f.eks.:

driftskonto: d kr. 18.919,60 k konto for NESA kr. 18.919,60
CO2-afg. d kr. 123,83 10% af kr.
1.238,30 (konto XX i status for CO2 afg i grp. moms og afgifter)
El-afg. d kr. 7.008,78
(konto YY i status for El-afg i grp. moms og afgifter)
driftskonto k kr. 7.132,61

Ved betaling:

kredit bank/debet NESA

d=debet
k=kredit

Det forudsættes, at driftskontoen selv afløfter moms, så den skal ikke
posteres særskilt. Ligeledes, at abonnement ikke behøver at posteres
særskilt, hvilket normalt heller ikke tjener noget formål og kun komplicerer
tingene yderligere.

Hos os (EnergiMidt) er der også noget, der hedder el-distributionsafgift,
men det synes ikke at fremgå her. I modsat fald debiteres kontoen i status i
grp, moms og afgifter og tillægges de samlede beløb, der krediteres i
driftskontoen for el.

Altså alt i alt en 4 eller 5-kant postering, men indrømmet, det er ikke for
hvide mennesker. Sven Augen har jo ikke levet forgæves.
KHJ

Stadig med hang til det analoge

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 03:54

> [...]
> men det synes ikke at fremgå her. I modsat fald debiteres kontoen i status
> grp, moms og afgifter og tillægges de samlede beløb, der krediteres i

Du skal huske - som det også fremgik af mit indlæg - at du kun kan trække 3
ud af de 4 øre/kWh, som du betaler i el-distributionsafgift fra.

Elafgfit 52,6 øre / kWh (fuldt fradrag)
Eldistributionsafgift 4 øre / kWh (fradrag for 3 øre / kWh)

I alt fradrag for 55,6 øre (ud af 56,6 øre) pr. kWh ved elafgift og
eldistributionsafgift

Fra : KHJ

Dato : 16-12-04 04:36

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> Eldistributionsafgift 4 øre / kWh (fradrag for 3 øre / kWh)
>
> I alt fradrag for 55,6 øre (ud af 56,6 øre) pr. kWh ved elafgift og

Jeg har sådan set kun bogført de tal, der står opgivet for de enkelte
afgifter botset fra, at CO2-afgiften, der er bogført med 10% af beløbet.

Momsen giver sig selv, da alle afgiftskonti jo ikke trækker moms.

Nu er vores fakturaer delt op på den mest uoverskuelige måde, der findes.
EnergiMidt kan heller ikke selv rigtig finde ud af den. Det hænger sammen
med, at elforbruget fordeles dels på EneriMidt og Energi Forsyning, der
begge skal have deres del af kagen, hvorfor de enkelte afgifter er delt op -
og selvfølgelig med el-distributionsafgiften ubeskåret til
forsyningsselskabet. Det giver selvsagt noget roderi med momsen, når det
hele splittes op på den måde med nogle beløb momspligtige og andre ikke. De
har i øvrigt lovet os en faktura, der var mere overskuelig, men det
resulterede bare en ændret rækkefølge på posterne - og så den lille
beregning på bagsiden for momsregistrerede, der jo i øvrigt angiver de
fradragsberettigede beløb på nær den med de 10% på CO2-afg..

Du skulle bare se et "cirkus" - pu-ha.

Revisoren har heller ikke gjort indsigelser til den måde, jeg bogfører det
på. Det gjorde jeg da forresten også, da vi boede under NVE.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 06:13

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Revisoren har heller ikke gjort indsigelser til den måde, jeg bogfører det
> på. Det gjorde jeg da forresten også, da vi boede under NVE.

Det kan også være noget rod. Jeg synes heller ikke, at fakturaerne ved fx
Energi Horsens er for "gamle damer"

Jeg tror egentlig, at vi er meget enige i bogføringen, men hvis ret skal
være ret, så har jeg lige taget et link:

http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/206.html

På ovennævnte link står der, at man i 2004 betalte 56,6 øre/kWh i afgift for
elektricitet (hvilket svarer til 52,6 øre i elafgift og 4 øre i
eldistributionsafgift.. Disse priser skulle gerne fremgå af jeres
specifikation på fakturaen)

Ifølge samme link er der fradrag for det hele på nær 1 øre / kWh. Altså 55,6
øre/kWh.

Men den ene øre pr. kWh er ikke den, der gør hverken dig eller mig rig eller
T&S fattig

Fra : KHJ

Dato : 16-12-04 12:05

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> Altså 55,6 øre/kWh.
>
> Men den ene øre pr. kWh er ikke den, der gør hverken dig eller mig

Det må være indregnet i den opgørelse af div. afgifter. Jeg tror lige, at
jeg skal sende dig en kopi (3 sider), så du bliver forvirret på et højere
plan.

Mal mig lige din e-mailadr., så skal du få kopi(erne) som en pdf-fil.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 18:18

> [...]

> højere plan.

> Mal mig lige din e-mailadr., så skal du få kopi(erne) som en pdf-fil.

Det vil jeg meget gerne. Evt. hvis vores ligger laangt fra hinanden, kan jeg
gøre det modsatte, så forvirringen bliver endnu større, hvis der er så store
forskelle på fakturaerne fra region til region.

Der har for resten tidligere været en "sag" i et af TV-programmerne - kan
ikke huske, om det var Rabatten, Kontant eller et helt 3. ), hvor de
indviklede fakturaer blev diskuteret. Her kunne en repræsentant fra
elselskabet ikke lave en ordentlig udregning på TV...

Med venig hilsen

Michael Sørensen

Mailadresse er afsendt

Fra : KHJ

Dato : 17-12-04 00:23

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> de indviklede fakturaer blev diskuteret. Her kunne en repræsentant fra
> elselskabet ikke lave en ordentlig udregning på TV...

Den TV-udsendelse så jeg desværre ikke. Jeg sætter mig ned så tit og ser
ikke TV, for lyset fra skærmen er ikke stærkt nok til at trænge igennem
øjenlågene.

pdf. fil er afsendt - undskyld den fylder "lidt" mere end jeg regnede med,
så jeg håber, du har en ekstra bred rulle bredbånd.