Hvilket TV-kort kan i abfelafe?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-12-04 23:51

Hej!

Jeg har efterhånden prøvet to TV-kort til min PC.
Det første var et Hauppauge WinTV PCI, der har ttv og stereolyd. Fedt nok.
Men betjeningen og billedkvaliteten var ikke så gode, synes jeg.
Og den kunne kun gemme i MPEG1 (så vidt jeg har fundet ud af)

P.t. har jeg så en AVer TV USB 2.0 Plus (købt sammen med min nye Dell).
Det er fedt, men har tilsyneladende ikke stereolyd. Og ingen ttv, men der er
egentlig ligemeget.
Men stereolyden vil jeg ikke undvære.

Mine krav:
Jeg vil gerne kunne gemme en optagelse på harddisken i god kvalitet (incl.
stereolyd) og derefter kunne lave en VCD eller DVD (når jeg får mig en
DVD-brænder en dag). TTV er ikke afgørende. FM heller ikke, men det kunne
være sjovt, hvis man kunne optage noget fra radioen.
Skal et kort kunne gemme i MPEG4 for at lave en dvd?

Hvilket kort synes i jeg skal koncentrere mig om? Glæder mig til input.

--
Hilsen Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-12-04 00:06

Jakob Griffel wrote:

> Det første var et Hauppauge WinTV PCI, der har ttv og stereolyd. Fedt

Hauppage laver et utal af TV-kort, nogle er bedre end andre (og prisen
er derefter)

> nok. Men betjeningen og billedkvaliteten var ikke så gode, synes jeg.
> Og den kunne kun gemme i MPEG1 (så vidt jeg har fundet ud af)

Jeg vil stadig anbefale Hauppage.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo

Dato : 15-12-04 12:30

> Hvilket kort synes i jeg skal koncentrere mig om? Glæder mig til input.

Jeg vil anbefale et kort med hardware encoder. Hauppauge PVR 150,250,350
eller det nye PVR 500 med twin tuner så du kan optage og se en anden kanal
samtidig.

Plextor ConvertX PVR PX-TV402U er også en mulighed, denne har endda Mpeg-4
hardware encoder.

> Skal et kort kunne gemme i MPEG4 for at lave en dvd?
Nej. DVD er Mpeg-2.

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-12-04 13:09

Jakob Griffel:
> [...]
> Men betjeningen og billedkvaliteten var ikke så gode, synes jeg.
> Og den kunne kun gemme i MPEG1 (så vidt jeg har fundet ud af)

Hvor meget glæde man får af sit tv-kort afhænger meget af softwaren.

Jeg har selv Hauppauge WinTV med stereo og optager i mpeg2 i samme opløsning
som dvd med software fra Intervideo. Jeg kan også lave time-shifting (se
programmer forskudt). Da der ikke er hardware mpeg2-enkoder på mit kort, kan
det kun lade sig gøre hvis computeren er hurtig nok. Min cpu er en AMD
2400+.

DVD er mpeg2, og har du en hurtig computer, behøver du altså ikke
nødvendigvis et kort med indbygget encoder.

-Thorbjørn

Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-12-04 14:49

Hej igen!

> [...]
> kan
> det kun lade sig gøre hvis computeren er hurtig nok. Min cpu er en AMD

Hmm, så er det nok mig, der ikke ved nok om tingene. Lad mig så spørge på en
anden måde:
Mit tv-kort hedder Hauppauge WinTV Go2, der har både nicam stereo og ttv.
Det kan gemme optagelser i MPEG1 med det medfølgende SoftPVR.
Jeg kender ikke softwaren fra Intervideo, men har du erstattet den originale
medfølgende software med Intervideo's, og kan man så betjene alle kortets
funktioner med den?

Jeg vil selvfølgelig gerne bare beholde det kort jeg har, hvis jeg kan få de
funktioner du nævner ved evt. at skifte betjeningssoftwaren ud.

> DVD er mpeg2, og har du en hurtig computer, behøver du altså ikke
> nødvendigvis et kort med indbygget encoder.

Min maskine er en Dell P4 2.8GHz med 512MB, så den skulle vel kunne klare
optagelse i MPEG2.

Jeg kender ikke så meget til forskellene på MPEG1, 2, 3 og 4. Findes der
ikke en god side der forklarer lidt om det? Jeg troede bare at MPEG4 var
højeste kvalitet, altså DVD... (DVD er sikkert slet ikke højeste kvalitet,
når alt kommer til alt - hvad ved jeg?)

--
Hilsen MPEG-amatøren Jakob

Fra : Bo

Dato : 15-12-04 15:03

"Jakob > Mit tv-kort hedder Hauppauge WinTV Go2, der har både nicam stereo
og ttv.

> Min maskine er en Dell P4 2.8GHz med 512MB, så den skulle vel kunne klare
> optagelse i MPEG2.

Ja ydelsesmæssigt skulle der ikke være nogen problemer.

Prøv at hente prøveversion af Intervideo's software, så kan du se om du kan
få lov at optage i Mpeg-2.
http://www.intervideo.com/jsp/Record.jsp

Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-12-04 15:13

> Prøv at hente prøveversion af Intervideo's software, så kan du se om du
> kan
> få lov at optage i Mpeg-2.
> http://www.intervideo.com/jsp/Record.jsp

Jeg prøver at hente den, men har jeg ret i, at det kun er et optageprogram?
Jeg skal altså stadig installere den medfølgende software fra Hauppauge til
den daglige betjening af kortet, ik'?

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-12-04 22:17

> Jeg prøver at hente den, [...]

Jeg har hentet WinDVR 3 og det ser ud til at virke fint. Jeg kan se TV og
lave optagelser. Har endda prøvet at brænde en lille optagelse i VCD-format.
Det virker osse i trial-versionen.
Jeg har lige et lille ekstraspørgsmål, selvom vi er på vej over i
software-afdelingen: Jeg kan ikke indstille Farve og kontrast osv. på mit
TV-billede. Når jeg trykker på fanen "Vis" i setup-menuen, så forsvinder den
bare og de andre rykker frem i stedet. Er det fordi jeg ikke har aktiveret
min version endnu, eller måske en fejl (konflikt med min hardware)?

Det ser da heldigvis ud til at jeg kan beholde mit Hauppauge-kort (og spare
de penge) og bruge Intervideo's software i stedet, men jeg kan ikke helt
finde ud af vhilken version er den rigtige til mig.
Jeg vil kunne gemme (og på sigt brænde på DVD, når jeg får en brænder)
udsendelser på min HDD i bedste kvalitet. Og ikke så meget andet, medmindre
i fortæller mig om en hel masse andre sjoive ting jeg ikke vil kunne undvære
når jeg først har hørt om dem...

Er WinDVR 3 det rigtige så?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 00:09

> [...]
> bare og de andre rykker frem i stedet. Er det fordi jeg ikke har aktiveret
> min version endnu, eller måske en fejl (konflikt med min hardware)?

Sådan gør min også og den er aktiveret.

> Er WinDVR 3 det rigtige så?

Det syntes jeg, jeg bruger den på den måde som du godt vil have.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-12-04 17:08

> Sådan gør min også og den er aktiveret.

OK? Hvordan regulerer du så på farve, kontrast osv.? Eller det gør du måske
ikke...?

> Det syntes jeg, jeg bruger den på den måde som du godt vil have.

Tak!

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 19:03

> OK? Hvordan regulerer du så på farve, kontrast osv.? Eller det gør du
måske
> ikke...?

Jeg regulerer ikke noget, syntes ikke det er nødvendig.

Man kan skrue op for lyset ved at bruge + eller - tasten.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-12-04 16:27

Jakob Griffel:
> [...]
originale
> medfølgende software med Intervideo's, og kan man så betjene alle kortets

Hvilke funktioner tænker du på? Jeg kan se tv, optage m.m. Om
fjernbetjeningen virker ved jeg ikke, den har jeg aldrig fået tilsluttet.
Radio bruger jeg heller ikke.

Hvis du vil bruge Intervideo's software, tror jeg bare at Hauppauge-driverne
skal være installeret. Resten af softwaren er ikke nødvendig.

Jeg anskaffede Intervideo Windvr, fordi jeg ikke var tilfreds med det
medfølgende Hauppauge WinTV2000-program. En fordel ved WinTV2000 er dog, at
man kan bruge et hvilketsomhelst codec man har på sin pc, eksempelvis mpeg1,
2 eller 4 eller divx. Den version af Windvr, som jeg har, kan kun bruge
mpeg1 og 2. Til gengæld er det nemt at finde ud af.

Der er kommet nye versioner af WinTV2000. Du kunne jo prøve at downloade
seneste udgave og se om det virker med de forskellige codecs.

-Thorbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 16:06

> [...]
> være sjovt, hvis man kunne optage noget fra radioen.
> Skal et kort kunne gemme i MPEG4 for at lave en dvd?
Jeg har et terratec cinergy 600 tv-kort og har prøvet en masse forskellige
programmer der kan optage fra tv og video og mit bedste bud på sådan et
program er Windvr 3 fra www.intervideo.com

Jeg bruger Windvr til at optage fra tv eller video på en pc'er med 2.3 Ghz
og 1 Gb ram og mpeg 2, dvs dvd format.

Så du skulle ikke have nogle problemer med din pc'er.

Her er den opsætning jeg bruger.

Format: MPEG-2 DVD

Lyd:
Format: MPEG-1 lag II
Sampling-hastighed: 48.0 kHz 16-bit Stereo
Bit-hastighed: 224 kits/sek

Video:
Størrelse: 720x576
Billedhastighed 25.00 billeder/sek
Bit-hastighed: 6000 kits/sek

Total:
Bit-hastighed: 6467 kits/sek
Størrelse af filopdeling: 2000 MBytes.
Samlet indspilningstid: 1159 minutter

Windvr 3 er det program der fungerer bedst til mit tv-kort.

Håber du kan bruge det her til noget.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk