/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Alternativ til VNC
Fra : Hans-Henrik Andersen


Dato : 14-12-04 20:16

Hej

Jeg har Mandrake 10 på en pc uden tilkoblet skærm/tastatur.

Jeg benytter den grafiske skærm (KDE) v.h.a. TightVNC med en Windows
TightVNC klient og det virker fint nok, men det er langsomt. Det skal
bemærkes at jeg køre med trådløst netværk (11Mbps), så netværket er ikke
specielt hurtigt.

Jeg har desuden en Windows XP maskine, som jeg forbinder mig til med Remote
Desktop Sharing, og det går fint hurtigt, næsten som at sidde direkte på
maskinen.

Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing på
WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Andersen




 
 
Lasse Jensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 14-12-04 20:22

Hans-Henrik Andersen wrote:

> Hej
>
> Jeg har Mandrake 10 på en pc uden tilkoblet skærm/tastatur.
>
> Jeg benytter den grafiske skærm (KDE) v.h.a. TightVNC med en Windows
> TightVNC klient og det virker fint nok, men det er langsomt. Det skal
> bemærkes at jeg køre med trådløst netværk (11Mbps), så netværket er ikke
> specielt hurtigt.
>
> Jeg har desuden en Windows XP maskine, som jeg forbinder mig til med
> Remote Desktop Sharing, og det går fint hurtigt, næsten som at sidde
> direkte på maskinen.
>
> Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing på
> WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?

Du kan finde en X server til windows, så du kan køre dine X programmer
igennem den. Mener www.linuxbog.dk har et afsnit om det.

Eller du kan rode med ting som farvedybde og hvilke dele af billedet der
skal opdateres under VNC.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 20:21


Hans-Henrik Andersen wrote:
> Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
> på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
> klient?

X
http://x.org/

Thomas Lindgaard (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 14-12-04 22:05

On Tue, 14 Dec 2004 20:21:10 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Hans-Henrik Andersen wrote:
> > Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
> > på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
> > klient?
>
> X
> http://x.org/

Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
kan "X"?

--
Mvh.
/Thomas


Kent Friis (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-12-04 22:20

Den Tue, 14 Dec 2004 22:04:54 +0100 skrev Thomas Lindgaard:
> On Tue, 14 Dec 2004 20:21:10 +0100, Peter Mogensen wrote:
>
>> Hans-Henrik Andersen wrote:
>> > Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
>> > på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
>> > klient?
>>
>> X
>> http://x.org/
>
> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Hvad mangler du, når du har X-serveren?

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 22:38

Kent Friis wrote:
>>Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
>>Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
>>kan "X"?
>
>
> Hvad mangler du, når du har X-serveren?

X-klienterne :)

Men de kører heldigvis under KDE.

Peter

Kent Friis (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-12-04 22:58

Den Tue, 14 Dec 2004 22:37:58 +0100 skrev Peter Mogensen:
> Kent Friis wrote:
>>>Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
>>>Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
>>>kan "X"?
>>
>>
>> Hvad mangler du, når du har X-serveren?
>
> X-klienterne :)

Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
som X-klienter?

Prøv bare at overbevise MS om at de skal lave en udgave af Word som
X-klient.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Peter Mogensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 14-12-04 23:28

Kent Friis wrote:
> Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
> som X-klienter?

Det må han jo selvom, men jeg tror det var meningen at det var
KDE-programmerne, der skulle være X-klienter.

> Prøv bare at overbevise MS om at de skal lave en udgave af Word som
> X-klient.

Behøves jeg ikke. Emacs virker fint.

Peter

Thomas Lindgaard (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 16-12-04 00:15

On Tue, 14 Dec 2004 23:28:04 +0100, Peter Mogensen wrote:

>> Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
>> som X-klienter?
>
> Det må han jo selvom, men jeg tror det var meningen at det var
> KDE-programmerne, der skulle være X-klienter.

Jeg vil såmænd ingenting - jeg undrede mig bare over, at der som svar
på et spørgsmål om, hvorvidt man fra en Windows-maskine kunne styre en
Linux-boks (med grafisk brugerflade) på anden måde end via VNC, blev
svaret med et link til x.org. Det læser jeg som om, at man skulle kunne
downloade og installere x.org under Windows og dermed bringe Linux-boksens
display over til sig under Windows.

Derfor spurgte jeg med fare for at lyde dum, om X (der skulle nok have
stået "X.org") kan installeres under Windows.

>> Prøv bare at overbevise MS om at de skal lave en udgave af Word som
>> X-klient.

Se DET kunne jeg godt se det sjove i :)

> Behøves jeg ikke. Emacs virker fint.

Oh nej, det oplæg til en religionskrig vil jeg undlade at kommentere :)

--
Mvh.
/Thomas


Peter Mogensen (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 16-12-04 11:20

Thomas Lindgaard wrote:

> Jeg vil såmænd ingenting - jeg undrede mig bare over, at der som svar
> på et spørgsmål om, hvorvidt man fra en Windows-maskine kunne styre en
> Linux-boks (med grafisk brugerflade) på anden måde end via VNC, blev
> svaret med et link til x.org. Det læser jeg som om, at man skulle kunne
> downloade og installere x.org under Windows og dermed bringe Linux-boksens
> display over til sig under Windows.

X som protokol ja. Ikke som produkt. Der findes sikkert bedre
alternativer. Folk her har jo f.eks. nævnt Xwin32.

Peter

Kent Friis (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-12-04 18:33

Den Thu, 16 Dec 2004 00:15:19 +0100 skrev Thomas Lindgaard:
> On Tue, 14 Dec 2004 23:28:04 +0100, Peter Mogensen wrote:
>
>>> Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
>>> som X-klienter?
>>
>> Det må han jo selvom, men jeg tror det var meningen at det var
>> KDE-programmerne, der skulle være X-klienter.
>
> Jeg vil såmænd ingenting - jeg undrede mig bare over, at der som svar
> på et spørgsmål om, hvorvidt man fra en Windows-maskine kunne styre en
> Linux-boks (med grafisk brugerflade) på anden måde end via VNC, blev
> svaret med et link til x.org. Det læser jeg som om, at man skulle kunne
> downloade og installere x.org under Windows og dermed bringe Linux-boksens
> display over til sig under Windows.
>
> Derfor spurgte jeg med fare for at lyde dum, om X (der skulle nok have
> stået "X.org") kan installeres under Windows.

Cygwin plejer at komme med XFree86, præcis som diverse Linux distroer
gjorde indtil for ikke så længe siden. Så man kunne da gætte på at de
også vil skifte til x.org præcis som alle andre - hvis de ikke allerede
har gjort det.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Kasper Dupont (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 16-12-04 20:49

Kent Friis wrote:
>
> Cygwin plejer at komme med XFree86, præcis som diverse Linux distroer
> gjorde indtil for ikke så længe siden. Så man kunne da gætte på at de
> også vil skifte til x.org præcis som alle andre - hvis de ikke allerede
> har gjort det.

Så vidt jeg husker blev Cygwin versionen af XFree86
nedprioriteret, hvilket var en medvirkende årsag til,
at x.org begyndte at få vind i sejlene. Så et skift
burde ikke komme som nogen overraskelse.

--
Kasper Dupont

Niels Dybdahl (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Niels Dybdahl


Dato : 15-12-04 09:53

> > Hans-Henrik Andersen wrote:
> > > Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
> > > på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
> > > klient?
> >
> > X
> > http://x.org/
>
> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Jeg har kørt med Cygwin som X-Server, så jeg kunne køre en grafisk session
på en Linux PC fra en W2K PC.
Det kørte dog så langsomt at jeg nu kun bruger VNC.
PCerne er dog blevet hurtigere siden, så det kan godt være at det er mere
acceptabelt med X i dag.

Niels Dybdahl



Kent Friis (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 15-12-04 21:10

Den Wed, 15 Dec 2004 09:52:46 +0100 skrev Niels Dybdahl:
>> > Hans-Henrik Andersen wrote:
>> > > Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
>> > > på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
>> > > klient?
>> >
>> > X
>> > http://x.org/
>>
>> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
>> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
>> kan "X"?
>
> Jeg har kørt med Cygwin som X-Server, så jeg kunne køre en grafisk session
> på en Linux PC fra en W2K PC.
> Det kørte dog så langsomt at jeg nu kun bruger VNC.
> PCerne er dog blevet hurtigere siden, så det kan godt være at det er mere
> acceptabelt med X i dag.

Det må være cygwin's X-server der er langsom, jeg har ikke haft nogen
hastigheds-problemer med X-win32, hverken nu eller dengang jeg sad
med en 233 MHz Win95 maskine. Sågar Sim City 3000 og Myth II demoerne
blev testet på den måde (forbindelsen derhjemme var for langsom til at
downloade dem direkte til Linux'en, og når man downloadede dem på
arbejdet, kunne man jo lige så godt prøve at installere dem på en af
serverne

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Keld Jørn Simonsen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Keld Jørn Simonsen


Dato : 15-12-04 22:48

Den Wed, 15 Dec 2004 20:10:18 +0000. skrev Kent Friis:

> Det må være cygwin's X-server der er langsom, jeg har ikke haft nogen
> hastigheds-problemer med X-win32, hverken nu eller dengang jeg sad
> med en 233 MHz Win95 maskine. Sågar Sim City 3000 og Myth II demoerne
> blev testet på den måde (forbindelsen derhjemme var for langsom til at
> downloade dem direkte til Linux'en, og når man downloadede dem på
> arbejdet, kunne man jo lige så godt prøve at installere dem på en af
> serverne

Prøv evt et køre med komprimering på X over ssh, det giver en kraftig
forøgning af hastigheden over forholdsvis langsomme linjer, såsom ADSL.

Hilsen
Keld


Kasper Dupont (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 16-12-04 00:40

Keld Jørn Simonsen wrote:
>
> Prøv evt et køre med komprimering på X over ssh, det giver en kraftig
> forøgning af hastigheden over forholdsvis langsomme linjer, såsom ADSL.

Nu var det så vidt jeg forstod ikke lige X forbindelsen,
der var for langsom. Men bortset fra det, så har du ret
i, at komprimering hjælper gevaldigt på X over ssh. Jeg
har en gang imellem brugt -v til at se, hvor meget det
gav. Typisk omkring en faktor fem.

--
Kasper Dupont

Povl H. Pedersen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 15-12-04 23:17

In article <pan.2004.12.14.21.04.54.329298@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>, Thomas Lindgaard wrote:
> On Tue, 14 Dec 2004 20:21:10 +0100, Peter Mogensen wrote:
>
>> Hans-Henrik Andersen wrote:
>> > Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
>> > på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
>> > klient?
>>
>> X
>> http://x.org/
>
> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Ja, der findes flere kommercielle. Alternativer er eksempelvis
http://xlivecd.indiana.edu/ til windows.

Men den helt optimale fjernstyring af en Linux box hedder putty.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Martin Jørgensen (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 16-12-04 19:29

Povl H. Pedersen wrote:

> In article <pan.2004.12.14.21.04.54.329298@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>, Thomas Lindgaard wrote:
-snip-

> Ja, der findes flere kommercielle. Alternativer er eksempelvis
> http://xlivecd.indiana.edu/ til windows.
>
> Men den helt optimale fjernstyring af en Linux box hedder putty.

Hvorfor skulle den være så god?


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Thorbjørn Jørgensen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Jørgensen


Dato : 14-12-04 23:06

Hej
> Jeg har Mandrake 10 på en pc uden tilkoblet skærm/tastatur.
>
> Jeg benytter den grafiske skærm (KDE) v.h.a. TightVNC med en Windows
> TightVNC klient og det virker fint nok, men det er langsomt. Det skal
> bemærkes at jeg køre med trådløst netværk (11Mbps), så netværket er ikke
> specielt hurtigt.
>
> Jeg har desuden en Windows XP maskine, som jeg forbinder mig til med
> Remote Desktop Sharing, og det går fint hurtigt, næsten som at sidde
> direkte på maskinen.
>
> Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing på
> WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?
Jeg er kommet en del i tvivl om hvad der er du har men . Hvis du skal
connecte til en Linux server, kan du gøre dette fra windows med
http://www.xwin32.dk/ og svt noget ssh klient. Hvis du skal connect til en
windows server fra linux, kan du gøre dette med http://www.rdesktop.org/...
Begge dele virker udemærker

Mvh
Thorbjørn



Michael Eriksen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Michael Eriksen


Dato : 15-12-04 10:12

"Hans-Henrik Andersen" <hha29@tiscali.dk> wrote in
news:p_Gvd.5302$gI6.2771@fe11.usenetserver.com:

> Hej
>
> Jeg har Mandrake 10 på en pc uden tilkoblet skærm/tastatur.
>
> Jeg benytter den grafiske skærm (KDE) v.h.a. TightVNC med en Windows
> TightVNC klient og det virker fint nok, men det er langsomt. Det skal
> bemærkes at jeg køre med trådløst netværk (11Mbps), så netværket er
> ikke specielt hurtigt.
>
> Jeg har desuden en Windows XP maskine, som jeg forbinder mig til med
> Remote Desktop Sharing, og det går fint hurtigt, næsten som at sidde
> direkte på maskinen.
>
> Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing
> på WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP
> klient?
>
> Med venlig hilsen
>
> Hans-Henrik Andersen
>
>

www.linuxtech.dk/tsclient ?

Hans-Henrik Andersen (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andersen


Dato : 15-12-04 15:49

"Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message
news:Xns95C067C681D63sorrynospam@212.54.64.134...
>
> www.linuxtech.dk/tsclient ?

Nej, den anden vej rundt - altså en "Linux Terminal Server" klient til
Windows (ved godt det ikke hedder sådan) og GPL / freeware.

/Hans-Henrik




Michael Eriksen (16-12-2004)
Kommentar
Fra : Michael Eriksen


Dato : 16-12-04 17:15

"Hans-Henrik Andersen" <hha29@tiscali.dk> wrote in news:m9Yvd.1292$JR.33
@fe29.usenetserver.com:

> "Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message
> news:Xns95C067C681D63sorrynospam@212.54.64.134...
>>
>> www.linuxtech.dk/tsclient ?
>
> Nej, den anden vej rundt - altså en "Linux Terminal Server" klient til
> Windows (ved godt det ikke hedder sådan) og GPL / freeware.
>
> /Hans-Henrik
>
Jamen, det er netop hvad linket peger på: "Linux terminal server client for
Windows 2000 and XP". Kør et klientprogram på din Windows box og arbejd
direkte på Linux serveren. Baseret på cygwin og under GNU/MIT licens.

Esben Laursen (18-12-2004)
Kommentar
Fra : Esben Laursen


Dato : 18-12-04 15:03

Michael Eriksen wrote:
> "Hans-Henrik Andersen" <hha29@tiscali.dk> wrote in
> news:m9Yvd.1292$JR.33 @fe29.usenetserver.com:
>
>> "Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message
>> news:Xns95C067C681D63sorrynospam@212.54.64.134...
>>>
>>> www.linuxtech.dk/tsclient ?
>>
>> Nej, den anden vej rundt - altså en "Linux Terminal Server" klient
>> til Windows (ved godt det ikke hedder sådan) og GPL / freeware.
>>
>> /Hans-Henrik
>>
> Jamen, det er netop hvad linket peger på: "Linux terminal server
> client for Windows 2000 and XP". Kør et klientprogram på din Windows
> box og arbejd direkte på Linux serveren. Baseret på cygwin og under
> GNU/MIT licens.

hjemmesiden hedder idag www.linuxtsc.org

Med venlig hilsen

Esben
LinuxTech



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste