Telsome - Adaptorer - tyverialarm og alle ~
Fra : Kris

Dato : 14-12-04 17:47

Hej Gruppe

Jeg påtænker, at overgå til IP telefoni i mit parcelhus.

Vi har ialt 2 tlf, der er med ledning og 3 trådløse, videre en tlf.
svarer og en tyverialarm koblet på nuværende tlf net.

IP telefonen jeg har tænkt mig at købe er Telsomes egen adaptor
Handytone 486. den med indbygget router.

Jeg havde tænkt mig, at skyde IP telefonen ind i systemet ved
indgangen til huset og afbryde kablet ud af huset.

Jeg vil gerne høre for folk, der har prøvet med nogen, der kan ligne
ovenstående løsning, og om deres erfaringer.

specielt vedr

- er telsomes 486 adaptor god nok? eller kan I anbefale andre?

- kan Telsomes adaptorer lave QoS (Quality of Service), således evt.
download og upload på PC bliver skubbet ned i hastighed til fordel for
telefoni ?

- er der nogen ting jeg overser. Noget som jeg kan få problemer med -
ud over strømsvigt.

MVH
Kristian - Hvidovre

Fra : Soren Rathje

Dato : 14-12-04 20:12

Kris wrote:
> Hej Gruppe
>
> Jeg påtænker, at overgå til IP telefoni i mit parcelhus.
>
> Vi har ialt 2 tlf, der er med ledning og 3 trådløse, videre en tlf.
> svarer og en tyverialarm koblet på nuværende tlf net.

Tyverialarmen ???

/Søren

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-12-04 20:18

"Kris" <km-ch@FJERNDETTEoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har ialt 2 tlf, der er med ledning og 3 trådløse, videre en tlf.
> svarer og en tyverialarm koblet på nuværende tlf net.

Hvis det er en overvåget tyverialarm tilsluttet vagtselskab kan du ikke
nedlægge linien, så skal du sikket have en ny alarm med mobilkort i - det
koster ca det samme i det lange løb.

Mvh
TKJ

Fra : Kris

Dato : 14-12-04 22:16

On Tue, 14 Dec 2004 20:18:19 +0100, "Thomas Jensen" <tkj1204@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis det er en overvåget tyverialarm tilsluttet vagtselskab kan du ikke
>nedlægge linien, så skal du sikket have en ny alarm med mobilkort i - det

Til Søren og Thomas

Tak for svar. Det med tyverialarmen fortjener en dybere forklaring.

Der er tale om en privat monteret alarm. Der har følere på vinduer og
døre, og en rumføler.
Den del af alarmen der er sat til telefonnettet er bare en kasse, der
ringer til min egen mobiltlf. Altså ingen alarmselskab.

Beskrivelsen af nuværende system var bare til belysning af behov, og
såfremt det havde betydning, for at komme evt. problemer i forkøbet.

MVH
Kristian - Hvidovre

PS personligt tror jeg ikke på vagtselskaber, idet de kun kommer ud og
lukker hullet når tyven HAR været inde. Videre har jeg fra mit job
kendskab til deres køretider - de er LAAAAAANGE, og derfor kan tyven
stadig nå at skide på gulvtæppet, tømme alle skabe og skuffer, samt
pisse i fryseren, hvis han lyster.
Dette lille PS starter nok en lille OT tråd, men jeg skriver det nu
alligevel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-12-04 22:38

Kris <km-ch@FJERNDETTEoncable.dk> wrote in

> [...]
> Den del af alarmen der er sat til telefonnettet er bare en
> kasse, der ringer til min egen mobiltlf. Altså ingen

Med mindre din alarm er så ringe at den bliver forvirret over IP
telefonisystemet - hvilket jeg dårligt kan forestille mig - burde det
overhovedet ikke give problemer.

> [...]
> skabe og skuffer, samt pisse i fryseren, hvis han lyster.
> Dette lille PS starter nok en lille OT tråd, men jeg skriver det

Hvor arbejder du - og hvad tror du vægterens opgave er ?

Du behøver ikke svare hvis du syns det er OT - bare lidt at tænke
over :)

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Kris

Dato : 15-12-04 00:52

>Hvor arbejder du - og hvad tror du vægterens opgave er ?
>
>Du behøver ikke svare hvis du syns det er OT - bare lidt at tænke
>over :)

Jeg er politimand, men ønsker ikke i dette forum at udbrede min
kendskab til alarmselskaberne.
Jeg har ingen mening om, hvad en vægter skal gøre, men derimod en
mening om, hvad det er alarmselskaberne sælger.
Jeg mener de sælger falsk tryghed - de skubber en vare, hvor de lover
tilkaldelse af politi og udrykning af samme. DET KAN DE IKKE LOVE,
idet politiet ALTID prioterer opgaverne efter travlhed og tidspunkt
for anmeldelsen. Videre er alarmerne fra disse selskaber ikke fra "en
levende person, der kan vidne om forholdet", men fra et stykke
elektronik, der ligeså godt kunne have fejlet.

Pyha det var lidt af en omgang, men håber det gav svar på tiltale

Det jeg mener folk skullle gøre, var som jeg.
Installere en privat alarm.
Når alarmen lyder ringe til nabo og bede ham om at kigge ind på huset.
Kan nabo se noget mistænkeligt, så skal nabo ringe 112 og oplyse
sagens indhold. DET ER NOGET politiet kører til.

Fra : Kris

Dato : 15-12-04 01:02

PS
Undskyld, hvis jeg virker ophidset, men det er - som du sikkert kan
fornemme- et emne jeg føler en del for

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-12-04 16:31

> [...]
> huset. Kan nabo se noget mistænkeligt, så skal nabo ringe 112 og
> oplyse sagens indhold. DET ER NOGET politiet kører til.

Den mulighed kan man jo også opnå med en overvåget alarm hvor man så
får en vægter afsendt hvis ikke der er kontakt til en selv, naboen,
svigermoren og hvem man ellers har på sin kontaktliste. IMHO skal man
være forholdsvis teknisk for at kunne opsætte og styre et ordentligt
alarmanlæg.

Meeen, nu er det vist OT - send gerne en mail hvis du vil fortsætte
tråden.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-12-04 23:04

"Kris" <km-ch@FJERNDETTEoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg påtænker, at overgå til IP telefoni i mit parcelhus.

Vent med at portere dit gamle telefonnummer til du har hørt lydkvaliteten
fra VOIP.

> Vi har ialt 2 tlf, der er med ledning og 3 trådløse, videre en tlf.
> svarer og en tyverialarm koblet på nuværende tlf net.

Det fungerer sikkert udemærket men allerede i dag har du efter TDC's mening
for mange apparater på den samme linje.

De fleste adaptorer ( i hvert fald dem jeg har læst manualerne til) er
dimensioneret til maksimalt at trække tre apparater på hver linje.

Du kan altså løbe ind i et problem her!

> IP telefonen jeg har tænkt mig at købe er Telsomes egen adaptor
> Handytone 486. den med indbygget router.
>
> Jeg havde tænkt mig, at skyde IP telefonen ind i systemet ved
> indgangen til huset og afbryde kablet ud af huset.

Hvis der er en KAP-konnektor i instalationen kan du gøre det ved et specielt
kabel som så bare kobles fra adaptoren til KAP-konnektoren. På den måde
afbryder du både linjen udefra og kobler den eksisterende installation til
adaptore.

Se evt. mere om en KAP-konnektor her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php#kap

Mvh
Claus

Fra : Kris

Dato : 15-12-04 00:43

>Vent med at portere dit gamle telefonnummer til du har hørt lydkvaliteten
>fra VOIP.

DET har jeg også overvejet og besluttet at afprøve FØR portering. men
tak alligevel

>Det fungerer sikkert udemærket men allerede i dag har du efter TDC's mening
>for mange apparater på den samme linje.

De virker dog udemærket i dag. selvom TDC er uenig iantallet.

>De fleste adaptorer ( i hvert fald dem jeg har læst manualerne til) er
>dimensioneret til maksimalt at trække tre apparater på hver linje.

Jeg har også være opmærksom på dette problem. Jeg havde en ide om, at
telefoner med egen strømkilde ((det har de trådløse) ikke skal tælles
med i beregningen / antallet, idet disse telefoner ikke lever af tlf.
systemets egen strøm - eller tager jeg helt fejl. ?

> [...]
>afbryder du både linjen udefra og kobler den eksisterende installation til

Var ude og skrue lidt på huset , fandt dog intet, der lignede det
i linket nævnte. Lyder dog meget smart, at kunne afbryde forbindelse
ved blot at montere et stik.

Mange tak for retursvar

Kristian - Hvidovre

Fra : Kris