internet deling med Mandrake
Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 14-12-04 16:18

Hej

Jeg bruge Mandrak 10, og vil gerne bruge min server som router. Jeg har
midlertid lånt en router, men den skal leveres tilbage.
Jeg har to netværkskort og prøvede så i KDE'en til at sætte min deling, men
når jeg kobler maskinen fra routeren og over direkte på adsl modemet, vil
den ikke lave gateway om - fra routerens gatewar (192.168.1.1) til TDC's
gateway (83.88.200.33).

Selv efter at have ladet den stå i nogle timer, bliver gateway ikke lavet
om, selvom jeg har sat den til DHCP (så den skulle få disse informationer
når den får IP adressen fra TDC).

Er der nogen der har nogle ideér eller oplysninger om hvilke konfigurations
filer der benyttes, når man bruger Mandrakes "begynder" internet deling? -
evt. hvilke konfigurationsfiler jeg skal pille i..

M.v.h.

Hans-Henrik Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-12-04 07:50

Hans-Henrik Andersen wrote:

> [...]
> filer der benyttes, når man bruger Mandrakes "begynder" internet deling? -
> evt. hvilke konfigurationsfiler jeg skal pille i..

Mandrakes/KDEs deling er nok sådan mere ala "netværk naboer" i Windows.

Hvis din routning er meget simpel kan du nok klare det med statiske route
tabeller og ip forwarding. Ellers skal du køre en decideret routningsdæmon.
Men, det er lidt svært at hjælpe dig, baseret på din forklaring. Det er ikke
nok at vide at du har to netkort - der skal lidt mere info til - hvad er
forbundet til hvad, osv.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The Microsoft Dictionary

multi-platform: Works with both Windows NT Workstation and
Windows 2000 Professional.

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 15-12-04 15:16

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@diku.dk> wrote in message

> [...]
> ikke
> nok at vide at du har to netkort - der skal lidt mere info til - hvad er

Hmm, det kan jeg egentlig godt forstå, efter at have gennemlæst min post...

Jeg har en pc med Mandrake 10 og to netværkskort. Det ene er koblet til
ADSL, det andet er koblet til en switch, hvor husstandens andre pc'er er
tilsluttet.

Min ADSL er fra TDC, og af DHCP typen med fast ip-adresse.
De andre pc'ere kører Windows XP.

Jeg skal således have en firewall og en "router" installeret på min Linux
boks.

På nuværende tidspunkt er mit netværk sat op således, at min Linux boks er
koblet på en router sammen med husstandens andre pc'ere. Linux boksen er
koblet op med "ADSL" netværkskortet i routeren og det andet netværkskort
frit.

Jeg skal desværre tilbagelevere routeren, så derfor har jeg behov for at
lave konfigurationen om, så min Linux boks bruges som router. I den
forbindelse har jeg som sagt prøvet Mandrakes "Internet deling" og
selvfølgelig skiftet rundt på kablerne (så ADSL netværkskortet går til ADSL
boksen og det andet netværkskort er koblet til switchen, og pc'erne er
koblet til switchen - og routeren er koblet helt af).

Mit problem er, at selvom netværksforbindelsen til ADSL er sat op til at få
adressen fra DHCP, bliver gatewayen ikke lavet om - den forbliver
192.168.0.1 (som var gateway, da routeren var koblet til). IP adressen
bliver sat korrekt (til min faste IP adresse) og ellers spiller det - altså
på de andre pc'ere får jeg IP adresse og gatewayen på disse er korrekt
192.168.1.1 (altså Linux boksens) - men det hjælper ikke rigtig noget, når
gatewayen ud af ikke er rigtig.

Spørgsmålet er så: Hvilke konfigurationsfiler skal jeg kigge i, eller er der
andre ting jeg skal kigge efter. Kan nogen ev.t. henvise til nogle nemme /
brugervenlige guides.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-12-04 15:47

Hans-Henrik Andersen wrote:

> [...]
> på de andre pc'ere får jeg IP adresse og gatewayen på disse er korrekt
> 192.168.1.1 (altså Linux boksens) - men det hjælper ikke rigtig noget, når

Blev IP adressen automatisk ændret, eller
er det noget, du har gjort manuelt?

--
Kasper Dupont

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-12-04 08:20

Hans-Henrik Andersen wrote:

> Spørgsmålet er så: Hvilke konfigurationsfiler skal jeg kigge i, eller er der
> andre ting jeg skal kigge efter. Kan nogen ev.t. henvise til nogle nemme /
> brugervenlige guides.

Hmm. Det er godt nok noget tid siden jeg har rodet med den slags. Jeg vil tro
at du kan lave noget i kontrol panelet mht. din gateway - det burde være ret
nemt. Men, mht. routning - måske kan nogen andre hjælpe dig, nu er det
ihvertfald mere klart hvad du ønsker.

Iøvrigt ville jeg nok lægge mig lidt op af hvad andre skriver: 3-500 kr for en
lille boks er penge godt givet ud!

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Remember, never ask a geek "why"; just nod your head and back away slowly...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-12-04 11:11

Hans-Henrik Andersen wrote:

> [...]
> om, selvom jeg har sat den til DHCP (så den skulle få disse informationer

Mig bekendt skal der ikke bruges DHCP, da du slet ikke skal
køre IP over ethernet som det sædvanligvis gøres. Derimod
køres der IP over PPP over ethernet. Jeg har aldrig prøvet
at sætte PPP over ethernet op, så det kan jeg nok ikke
hjælpe dig med. I bedste fald kan jeg huske lidt om PPP.

Med forbehold for at jeg kan have misforstået noget, så
anvendes der følgende protokoller i en opsætning med router
og ADSL modem:

+----------+ IP over ethernet +--------+ IP over +-------+ PPP
| Computer | (IP, ARP, DHCP) | Router | PPP over | Modem | over
+----------+ +--------+ ethernet +-------+ ATM

Hvilket så vil sige, at modemet slet ikke ved noget om IP,
det sender bare PPP trafikken umodificeret fra ethernet til
ATM og vice versa.

Idet du fjerne routeren fra opsætningen er computeren så
nødt til at køre PPP over ethernet, fordi det er det eneste
modemet forstår.

Til gengæld er der ingenting som forhindrer dig i, at også
køre IP over ethernet på samme interface og dermed lade en
computer med kun et enkelt netkort fungere som gateway.
Det er dog ikke en opsætning jeg vil tilråde, hvis man har
muligheden bør man have to netkort i sin gateway.

Det første du skal finde ud af er altså, hvordan du sætter
PPP over ethernet op på en Linux maskine.

--
Kasper Dupont

Fra : torben

Dato : 15-12-04 16:09

Hans-Henrik Andersen wrote:
> [...]
> filer der benyttes, når man bruger Mandrakes "begynder" internet deling? -
> evt. hvilke konfigurationsfiler jeg skal pille i..

Bortset fra udfordringen, hvorfor så ikke bare købe en router. De kan
fås til omkring 300 kroner (Og du sparer mange timers arbejde, og en
"sur" familie, der ikke kan komme på nettet i lang tid.).

Så kan du altid lege med det andet bagefter.

Torben

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 15-12-04 22:51

Den Wed, 15 Dec 2004 16:09:03 +0100. skrev torben:

> [...]
> "sur" familie, der ikke kan komme på nettet i lang tid.).
>
> Så kan du altid lege med det andet bagefter.

Ja, eller en trådløs ruter som Linksys WRT54G, så får du både
trådløst og ruter, for ca 500 kr.

Hilsen
keld

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 16-12-04 13:22

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> wrote in message

> Ja, eller en trådløs ruter som Linksys WRT54G, så får du både
> trådløst og ruter, for ca 500 kr.
>
> Hilsen
> keld

I siger noget, det tror jeg er nemmere. Jeg tænkte bare at linux'en ville
være bedre firewall m.v., men argumentet med den "sure" familie køber jeg...
Altså jeg har engang arbejdet med drift af et banksystem, men det er
ingenting at regne for hvad der sker når konens mail ikke virker og datteren
ikke kan komme på nettet....

/Hans-Henrik