opgradering af cpu
Fra : Steffen Møller

Dato : 14-12-04 13:53

hej ng

Jeg sidder med et Asus A7V266 og en thunderbird 1400.

Ifølge Asus kan jeg smide en XP 2600 i bundkortet, og deres support
afd. melder at jeg sagtens kan vælge en XP-M 2600, men at jeg ikke vil
kunne bruge M funktionaliteten.

Så vidt jeg kan se så gør M-delen det at den kan sænke hastigheden
hvis der ikke er behov for meget regnekraft.

Men forskellen på XP og XP-M er også at sidstnævnte har 512 kB L2
cache hvor den første kun har 256 kB L2.

Så må XP-M'en vel være bedst?

Prisforskellen er i øvrigt kun 30 kr...

/stef

Fra : Brian Lund

Dato : 14-12-04 14:14

> [...]
>
> Men forskellen på XP og XP-M er også at sidstnævnte har 512 kB L2
> cache hvor den første kun har 256 kB L2.

XP-M med 512 kB cache har en Barton kerne, og jeg tror derfor ikke
umiddelbart at bundkortet kan køre med den, men jeg er selvfølgelig ikke
100% sikker... Hvis den kan burde du jo så også kunne købe en Barton CPU men
blot køre den ved 133 MHz FSB...

Men hvis du KAN bruge den, ja så er den helt sikkert lidt bedre end en
tilsvarende Tbred med 256 kB :)
(Såfremt de kører samme hastighed!?)

Brian

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-12-04 15:58

On Tue, 14 Dec 2004 13:53:29 +0100, Steffen Møller <stm@@klams.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så vidt jeg kan se så gør M-delen det at den kan sænke hastigheden
>hvis der ikke er behov for meget regnekraft.

Ja, Power-Now kan bærbare (kun) bruge til at sænke clock.

>Men forskellen på XP og XP-M er også at sidstnævnte har 512 kB L2
>cache hvor den første kun har 256 kB L2.
>
>Så må XP-M'en vel være bedst?

Tja, måske.

Ialfald går XP cpu'erne ud af produktion med udgangen af denne måned.
Så det er med at skynde sig.

Der er grund til at være lidt skeptisk med XP-M. Fordelen er, at den
har ulåst multiplier, og derfor kan overclockes med multiplier. Men
det er ikke alle bundkort, der kan køre den. Der kan også være
problemer med at snyde den til at køre med den multiplier man ønsker.
I visse tilfælde skal man bruge pin-mods, se paint-guide på
www.ocinside.de

http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=tweaking;action=display;num=1084932336

Han har multiplier 6x uanset hvad

Men du kan læse her, at det er muligt, med wire-mods efter alle
kunstens regler (pin mods):

http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=a7v;action=display;num=1099432970

Hvis ikke du vil alt dette, så køb xp 2600+. Pas på at det en fsb266
version.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 19:15

JK (at mail dot dk) wrote:

> Ialfald går XP cpu'erne ud af produktion med udgangen af denne måned.

En oplysning der ikke kan verificeres.

Jesper G. Poulsen

Fra : Palle

Dato : 14-12-04 16:28

Hvordan opgraderer man en CPU?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-12-04 22:26

On Tue, 14 Dec 2004 16:27:36 +0100, Palle <hother.papgaard@liam.dz> wrote:

> Hvordan opgraderer man en CPU?

Med en MEGET fin lodekolbe lodder man 512kb ekstra L1 ram på. Det kræver
selvfølgelig et elektron mikroskob for at se hvad man laver. Men det er jo
snart jul måske kan man ønske sig et i julegave
Det rykker!!!

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-12-04 22:37

> [...]

> Men forskellen på XP og XP-M er også at sidstnævnte har 512 kB L2
> cache hvor den første kun har 256 kB L2.

Det er klart bedst med en XP-M. Den med 512kb L2 er barton kerne og er med
ulåst multiplier.
Jeg har selv haft et asus aA7V266-M. Det næsten samme mobo bare med 2
cpuer. Jeg kørte med to barton xp 2500 moddet til at køre med 16X på
multiplier og 266fsb dvs. XP2800+. Jeg lavede moddet på cpuen vha. at åbne
og lukke nogle broere på toppen af keramiken. Men det er klart lettere at
bruge wire tricket.

Du vil mærke et gevaldigt spark ved at opgradere til en barton fra den
gamle thunderbird.

Her er to links du også skal kikke på
http://www.ocforums.com/showthread.php?threadid=271103
http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Steffen Møller

Dato : 15-12-04 14:00

On Tue, 14 Dec 2004 22:37:13 +0100, "Thomas Hansen"
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> [...]
>bruge wire tricket.
>
>Du vil mærke et gevaldigt spark ved at opgradere til en barton fra den

Det er også lidt det jeg satser på

>Her er to links du også skal kikke på
>http://www.ocforums.com/showthread.php?threadid=271103
>http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

Der er en ting jeg stadig ikke er helt med på i forhold til det både
du og JK skriver.

Umiddelbart er jeg ligeglad med OC, men ud fra det jeg kan læse mig
frem til så er 2600+ = 2GHz (15x133), og den kan tilsyneladende
presses op til 2.6 GHz hvilket må være i nærheden af 3400+

Er det så stadig med en FSB på 133(x19,5)?

/stef

Fra : Steffen Møller

Dato : 15-12-04 14:20

> [...]
>presses op til 2.6 GHz hvilket må være i nærheden af 3400+
>
>Er det så stadig med en FSB på 133(x19,5)?

Har lige tjekket i biosen - den siger at multiplyeren kun går til
14... Det er jo noget skod. Så kan jeg jo ikke engang få den op og
køre 15x133 som 2600+ er specificeret til.

/stef

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-12-04 18:39

On Wed, 15 Dec 2004 14:19:38 +0100, Steffen Møller <stm@@klams.dk> wrote:

> Har lige tjekket i biosen - den siger at multiplyeren kun går til
> 14... Det er jo noget skod. Så kan jeg jo ikke engang få den op og
> køre 15x133 som 2600+ er specificeret til.
>
> /stef

Hej
Det er derfor du skal bruge wire tricket eller modde broerne på cpuen. Og
sætte multiplier til auto i biosen. Så brude den selv finde ud af det. Det
var i hvertfald det jeg gjorde. Jeg satte den til 16 på multiplieren og
det virkede fint med 133 på fsben.

Du kan ikke helt regne med PR tallet på cpuerne det kommer også meget an
på fsb'en. Der er et program ude som kan regne ud hvad en given hastighed
ved en given fsb giver i PR. Men det er jo lidt uinteressant hvis bare
maskinen køre som den skal.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Steffen Møller

Dato : 16-12-04 17:09

On Wed, 15 Dec 2004 18:38:47 +0100, "Thomas Hansen"
> [...]

>var i hvertfald det jeg gjorde. Jeg satte den til 16 på multiplieren og

Så at biosen viser at den kun kan klare op til 14x er underordnet -
hvorfor fa'en "skriver" ASUS i biosen at den kun kan gå op til 14x,
når den nødvendigvis må kunne gå højere op?

> [...]
>på fsb'en. Der er et program ude som kan regne ud hvad en given hastighed
>ved en given fsb giver i PR. Men det er jo lidt uinteressant hvis bare

Hvor svært er det med wire tricket? Skal jeg bare vikle en stump
ledning om to pins og så spiller det? Det med at modde broerne synes
jeg lyder lige voldsomt nok

/stef

Fra : Leony

Dato : 17-12-04 14:31

"Steffen Møller" <stm@@klams.dk> skrev i en meddelelse

> Så at biosen viser at den kun kan klare op til 14x er underordnet -
> hvorfor fa'en "skriver" ASUS i biosen at den kun kan gå op til 14x,
> når den nødvendigvis må kunne gå højere op?

Måske skyldes det at de gerne vil sælge lidt flere bundkort - hvem ved.

> Hvor svært er det med wire tricket? Skal jeg bare vikle en stump
> ledning om to pins og så spiller det? Det med at modde broerne synes
> jeg lyder lige voldsomt nok

Jeg brugte denne vejledning, da jeg lavede wiremod på mine 2 XP-M 2400+
og Asus A7M266-D:
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=310702

Husk at bruge en tynd "wire". Jeg brugte fra et Audiokabel, ligesom i
vejledningen.
Det kræver lidt tålmodighed, men det er det hele værd.

Hvis du ikke er tilfreds, så fjerner du bare de indsatte "wirer" og du
er tilbage hvor du startede.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-12-04 17:13

> Hvor svært er det med wire tricket? Skal jeg bare vikle en stump
> ledning om to pins og så spiller det? Det med at modde broerne synes
> jeg lyder lige voldsomt nok

Det er ikke særlig svært. Hverken det ene eller det andet. Problemet med
at modde direkte på cpuen er at det svært/umuligt at komme tilbage hvis
noget går galt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"