Snegledræber
Fra : HKN

Dato : 14-12-04 11:46

Hej,

Jeg har købt en sådan lille flaske Sera snegledræber, så jeg kan få has på
de små snegle jeg har i mit akvarie, og som ødelægger mine planter.

Men efter at have læst brugsforvirringen er jeg blevet i tvivl om det er en
god idé?? Det lader til at der er en mulighed for at det ikke kun er
sneglene jeg dræber?? Jeg har ikke noget extra akvarie jeg kan komme fiskene
op i, hvis de pludselig får åndenør m.m.

Hvad er jeres erfaringer med dette produkt?

Mvh
Henrik

Fra : Mikkel Munk

Dato : 14-12-04 12:05

Hvis du har pladsen, kan du evt. smide et par pragtsmerlinger der i. De er
rimelig effektive til, at bekæmpe snegle. Generalt mener jeg, at man skal
holde sig for produkter som snegledræber og algedræber - det er ikke altid
kun målgruppen de tager livet af...

M.

Fra : HKN

Dato : 14-12-04 12:20

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> wrote in message
> [...]
> holde sig for produkter som snegledræber og algedræber - det er ikke altid

Jep - har et par grønne smerlinger (købt sammen med snegledræberen), og de
klarede meget hurtigt de større snegle, men de kan jo ikke tage de små
sataner! Og det er dem jeg vil til livs.

Problemet er måske at de gemmer sig i mit java mos?

-Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-12-04 12:31

HKN wrote:
> Jep - har et par grønne smerlinger (købt sammen med snegledræberen),
> og de klarede meget hurtigt de større snegle, men de kan jo ikke tage
> de små sataner! Og det er dem jeg vil til livs.

Giv tid - sneglene vokser hurtigt - og så bliver de ædt - og når de store er
ædt, så kommer der ikke unger af sneglene.

Snegledræber, algedræber og lign kemikalier hører ikke til blandt levende
væsner.

Du kan også prøve "kartoffel-metoden" - læg en skive kartoffel på en
underkop - og sæt den ned på bunden - sluk lyset - efter et par timer er en
stor mængde snegle samlet til guffe-gilde - og du kan fiske hele flokken op
på en gang.

Du burde også spekulere lidt over hvorfor sneglene tager overhånd - det er
normalt fordi, der er noget de kan leve af - så du burde overveje om du ikke
overfodrer dine fisk, så sneglene tager overhånd pga af overskuddet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Michael

Dato : 14-12-04 16:08

jeg har haft held med "kartoffel-metoden" og den virket bare, efter bare
2-4dage var der ikke flere snegle i tanken!

Michael

Fra : HD

Dato : 14-12-04 22:24

Hej
Lad være med at bruge det, kemikalier ødelægger kun dit akvarium, få fat i
nogle ben uden ret meget kød på og kog dem godt når de er kolde og inden du
går i seng og slukker for dit akvarium lægger du dem ned i det, inden det
bliver lyst tager du benene op, og der sidder de fleste snegle, er du hårdt
angrebet gør du dette nogle gange, og det skader ikke fisk og planter, og er
næsten gratis.
Held og lykke
Hans D.

Fra : HKN

Dato : 14-12-04 23:50

Tak for de gode forslag - det vil jeg prøve

Det er da rigtigt at sneglene vokser sig store, og derefter bliver spist af
smerlingerne, men inden når de jo at lægge nye æg osv.

-Henrik

Fra : Fessor

Dato : 14-12-04 00:01

Da jeg var hårdt angrebet af snegle for et par år siden købte jeg fire
smerlinger, der gik ca 3 måneder og jeg så aldrig en snegl igen, og så er
pragtsmerlinger nogle flotte og livlige fisk

Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 15-12-04 00:05

"Fessor" <cnielsen@esenetNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg var hårdt angrebet af snegle for et par år siden købte jeg fire
> smerlinger, der gik ca 3 måneder og jeg så aldrig en snegl igen, og så er
> pragtsmerlinger nogle flotte og livlige fisk

Æder de kun sneglene, eller går det også ud over planter og andre fisk?

Martin

Fra : Fessor

Dato : 14-12-04 00:23

Hej Martin
jeg skal ikke udelukke at der ryger en guppyunge i ny og næ, men jeg har
aldrig set det, de er venlige over for andre fisk, og planter går de heller
ikke efter.
Når du ikke har flere snegle, spiser de hvad der bliver serveret
flagefoder/frostfoder
De jagter hinanden en del og kan måske stresse sarte fisk.
men jeg kan ikke finde på noget grimt at sige om dem vi er ihvertfald glade
for bjørnebanden (det kalder konen dem)
MVH
Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-12-04 00:25

Martin Bak wrote:
> Æder de kun sneglene, eller går det også ud over planter og andre
> fisk? Martin

Planterne rører de ikke - og fiskene er de ikke hårdere ved end andre
selskabsfisk - dvs at hvis der kommer en guppy-unge, så kan de vel godt
snuppe den - men de er ikke værre til det end guppy'erne selv er.

Pragtsmerlinger kan dog blive lidt store - men Netsmerlinger ligner dem
meget - men bliver ikke helt så store - og er stadig gode til snegle.

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 17-12-04 00:48

Skulle du have zebramaller (L46), er det en dårlig idé at sætte smerlinger
ned til dem. Smerlingerne stresser L46 ihjel på en nat jf. flere tyske sider
om dette emne. Men har ikke hørt om problemer med andre fisk sammen med
smerlinger.
Mvh. Paw

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-12-04 00:20

HKN wrote:
> Det er da rigtigt at sneglene vokser sig store, og derefter bliver
> spist af smerlingerne, men inden når de jo at lægge nye æg osv.
> -Henrik

De når ikke at blive store nok til at lægge æg, før de bliver ædt - så der
går ikke længe før akvariet et fri for snegle.

Jeg kender ikke grønne smerlinger - kun Pragtsmerling og Netsmersling, og de
er begge gode til at udryde snegle - men det gælder ikke alle smerlinger -
f.x. violin-smerlingen er ikke god til snegle - men god til trådalger.....

Men igen - spar på foderet, så der ikke er overskud til sneglene.