fundet killing - hvad gør jeg
Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 07:54

Hejsa

Min kæreste har fundet en killing, som har fulgt efter hende til bussen
hver morgen gennem en uges tid.
For lidt siden tog hun den med op i vores lejlighed fordi den søgte ned
i nogle klubgange om aftenen for at få varme.
Den sad og rystede, og ingen ville rigtig kendes ved den, så hun tog
missen med hjem.
Det havde den ikke noget imod, så det ser ud til at vi åbenbart skal
have kat.
Jeg har normalt altid været en "hunde-person", men forandring fryder som
man siger.

Nu har vi haft missen i en uges tid, og der kommer nogle små-problemer
op af og til.
Et af dem lyder.
Når hun går forbi sin foderplads, begynder hun at kradse i gulvet.
I starten stod hendes skåle på en avis for ikke at svine.
Dette troede vi var irriterende for hende og grunde til at hun kradsede,
så fjernede vi avisen og det stod bare på gulvet.
Stadig kradsede hun videre.
Så tænkte vi at hun havde behov for at hvæsse sine kløer, så vi fik
foræret et kradsetræ, men det bryder hun sig ikke om.
Jeg har så valgt at stille hendes skåle på pladen til kradsetræet for at
se om hun så kradser på det, men det interesserer hende ikke helt.
Hvad kan jeg gøre for at fange hendes interesse til kradsetræet?
Jeg har prøvet at binde noget af hendes favorit legetøj fast, men så
holder hun bare fast og bider i sit legetøj for at tage det med væk.

Jeg har prøvet at "straffe" hende med at sprøjte vand på hende, men hun
har jo været ude-kat, så det generer hende ikke, så før hun fik rodet
sig rundt over det hele, tog jeg hende med i bad, og der skulle ekstremt
meget vand til, før hun ikke ville være med til det mere.
Ellers nød hun det.
Så er der andre alternativer man kan tage i brug?
Jeg har siddet på biblioteket og studeret en masse bøger, men de metoder
der stod har jeg prøvet... uden held.
Og jeg frygter lidt at hun er begyndt at frygte min stemme i stedet for
at respektere den når jeg siger bestemt NEJ!
Så snart jeg rejser mig efter jeg har sagt nej, suser hun væk.
Og så går der lidt før hun har samlet mod til at komme og tage imod sin
skideballe.

Håber der er nogen der kan hjælpe os lidt her...

Med venlig hilsen

Michael Adolfsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-12-04 08:44

Michael Adolfsen wrote:
> Jeg har normalt altid været en "hunde-person", men forandring fryder
> som man siger.

jeg synes nu altid det er dejligt at høre om mennesker som gør lidt ekstra
for de mange dyr der desværre bliver forladt ;)

> [...]
> Dette troede vi var irriterende for hende og grunde til at hun
> kradsede, så fjernede vi avisen og det stod bare på gulvet.

der er en meget simpel forklaring på hendes kradseri/graveri ;)
hun vil simpelthen gemme sin mad, så andre ikke kan komme til det..... det
er et instinkt de har med sig, især når de lever vildt, men selv katte der
er vokset op som 100% indekatte kan have det....

> [...]
> Jeg har så valgt at stille hendes skåle på pladen til kradsetræet for
> at se om hun så kradser på det, men det interesserer hende ikke helt.

nej det er jo klart*G* for graveriet og kradsetræet har intet med hinanden
at gøre*G*
jeg ville, hvis jeg var dig, sætte maden ud på plads igen, og så evt stille
det på et underlag hun ikke lige kan grave op, men som beskytter gulvet ;)
og så ellers bare lade hende grave alt det hun lyster.... når hun engang
finder ud af at det er unødvendigt, så holder hun op*G*
en anden løsning kan være: hvis hun feks får rationeret mad, så kan hun
finde på at grave ved den tomme skål, for at finde den mad hun har gravet
ned, fordi hun er sulten...... i dette tilfælde kan det være en fordel at
fodre ad libitum....

> Hvad kan jeg gøre for at fange hendes interesse til kradsetræet?

vis hende hvordan det virker.... tag hende med hen til det og krads på det
selv.....
dernæst kan du prøve med baldriandråber.....

> Jeg har prøvet at binde noget af hendes favorit legetøj fast, men så
> holder hun bare fast og bider i sit legetøj for at tage det med væk.

det kan jeg da godt forstå*G* hvad skal hun dog med sådan en sjover??
i hendes verden ved hun jo ikke hvad et kradsetræ skal bruges til..... men
hvis du prøver at vise hende det... (evt ved at lege med hende ved træet, og
lade hende klatre op i det for at fange et stykke legetøj), så er jeg sikker
på at det nok skal gå....

> [...]
> Ellers nød hun det.
> Så er der andre alternativer man kan tage i brug?

først skal du indse at katte sjældent kan opdrages*G* du kan give dem nogle
retningslinier, men de er altså ike hunde og reagerer SLET ikke på samme
måde....
du skal finde en metode der fjerner "dig" fra "det ubehagelige".....
feks, hvis du skal bruge vand som afskrækning, skal det komme PROMTE og
langt væk fra og helst forskrække hende..... en vandpistol eller forstøver
med en ret hård stråle er yderst effektiv..... det er ike vandet der
forhindrer adfærden, men overraskelsesmomentet..... du skal simpelthen have
vist hende at når hun gør X, så sker der Y..... og Y er sku både ubehageligt
og kommer MEGET pludseligt..... så holder hun lige så stille op med at gøre
X ;)

> [...]
> Og jeg frygter lidt at hun er begyndt at frygte min stemme i stedet
> for at respektere den når jeg siger bestemt NEJ!

medmindre du råber og skriger og siger NEJ i et væk, skal du ikke være
bekymret..... men jeg ville nu alligevel finde et alternativ... feks en helt
anden lyd som kan distrahere/forskrække hende en smule...... en dåse med
mønter der bliver raslet...... et hårdt klask på bordet..... et tramp i
gulvet..... bare du vælger samme metode næsten hver gang.....

> Så snart jeg rejser mig efter jeg har sagt nej, suser hun væk.
> Og så går der lidt før hun har samlet mod til at komme og tage imod
> sin skideballe.

her knækker filmen..... hun skal IKKE have en skideballe når hun kommer frem
igen.... det hjælper ikke for hun kan jo ikke huske/vide hvad det er hun har
gjort galt..... skal hun gøres opmærksom på at hun gør noget galt, SKAL det
ske inden for sekunder af at hun gør det..... ikke minutter....
tænkt på hende som en baby... bortset fra at hun er det hele livet*G*
det nytter jo heller ikke noget at komme og sige til en baby på 11 mdr, "det
du gjorde for 3 timer siden, det må du altså ikke!!!" uanset hvordan man så
formulerer sig....
det er samme princip med kattene.... de ved ikke hvad det er de ikke må.....
du skal fortælle hende det, igen og igen og igen.... indtil hun holder op
med det*G*

> Håber der er nogen der kan hjælpe os lidt her...

jeg har ihvertfald prøvet ;)
--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 09:09

> [...]
> du skal fortælle hende det, igen og igen og igen.... indtil hun holder op

-----------------------------------

Det var da endelig noget jeg kunne bruge til noget.
Og en turbo-ekspidition :) mange tak.
Så har jeg lidt at arbejde med når jeg får fri fra arbejdet.
Må jo ud og investere lidt mere kan jeg høre på det hele.

Mht kradsetræet, så har jeg prøvet at vise hende det, men det kan hun
ikke lide.
Det ER da sjovere at finde hjørnet af en væg, men jeg nægter at hænge
tæpper op og andre ting for at hun kan blive ved samme sted. Hun MÅ lære
at det er på kradsetræet og ingen andre steder.
Jeg har endda ændret lidt på mit computer rum, så hun har nogle hylder
hun kan komme op på og ligge og kigger rundt og ting hun kan balancere
på, så hun kan holde sig underholdt istedet for at kravle rundt på mig
og computeren når jeg sidder ved den.
Men det er som om hun bliver lidt skræmt eller bange når jeg tager
hendes poter og viser det. Og når jeg bruger fingrene til at vise hende
det, går hun efter mine fingre og går væk så snart jeg holder op.

Men det er da altid noget at hun som regel kun gør det når jeg er i
nærheden, eller når min kæreste er i nærheden.
Jeg har ikke set nye mærker på kradseri... endnu.

Kom også lige på et andet spørgsmål.

Hvor længe må man tage en kat i nakkeskindet, for jeg har gjort det
nogle gange, og hun slapper helt af i kroppen som om hun opgiver.
Uanset om hun er rasende eller ej, så stopper det lige med det samme når
jeg tager hende i nakkeskindet.
Eller er det forkert?

- Bøger kan jo ikke hjælpe på alt og min kæreste er glad for katten, men
mangler lige så meget erfaring som jeg gør, derfor må man jo spørge
erfarne katte-ejere.

Venlig hilsen Michael

Fra : AEK

Dato : 14-12-04 09:31

"Michael Adolfsen" <mmaKATTE@BAKKEbladkompagniet.com> skrev i en meddelelse

> Det var da endelig noget jeg kunne bruge til noget.

Ja, Sabina er knaldgo´ til at forklare tingene.

> Jeg har endda ændret lidt på mit computer rum

Thi hi - så betyder hun allerede en del for dig

> Men det er som om hun bliver lidt skræmt eller bange når jeg tager
> hendes poter og viser det. Og når jeg bruger fingrene til at vise hende
> det, går hun efter mine fingre og går væk så snart jeg holder op.

Prøv evt. at bruge et sugerør - mine rødder elsker dem.
Brug den evt. også ved kradsetræet......så hun klatrer op efter den.

> Hvor længe må man tage en kat i nakkeskindet, for jeg har gjort det
> nogle gange, og hun slapper helt af i kroppen som om hun opgiver.

Jeg tager ALDRIG mine i nakken. Hvis de har gjort noget forkert,siger jeg
deres navn og NEJ !

/ Anya og de lokale rødder.

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 09:53

> AEK skrev:
> "Michael Adolfsen" <mmaKATTE@BAKKEbladkompagniet.com> skrev i en meddelelse

> Ja, Sabina er knaldgo´ til at forklare tingene.

> Thi hi - så betyder hun allerede en del for dig

Tja det gør hun jo nok. Jeg ER en dyre-elsker, og vil jo kun dens
bedste, men gjorde det også for at den ikke skulle komme for meget til
skade og falde ned i kasser og andet, så må man jo hellere lave noget
mere attraktivt til den.
Men ellers har den stort set fri tøjler til at bevæge sig derinde. Har
gjort det mere eller mindre idiotsikkert for en kat at bevæge sig rundt
derinde.

Mvh Michael

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-12-04 12:25

Michael Adolfsen wrote:

> Det var da endelig noget jeg kunne bruge til noget.
> Og en turbo-ekspidition :) mange tak.

your velcome ;)

> Så har jeg lidt at arbejde med når jeg får fri fra arbejdet.
> Må jo ud og investere lidt mere kan jeg høre på det hele.

det er altid besværligt i starten, og nogle ting vil også vise sig at være
fejlkøb, eller måske bare noget hun først bruger på et senere tidspunkt....
på det punkt er missere også som babyer*G*

> [...]
> tæpper op og andre ting for at hun kan blive ved samme sted. Hun MÅ
> lære at det er på kradsetræet og ingen andre steder.

du kan få noget der hedder feliway hos dyrlægen eller en meget
velassorteret dyrehandel, som du kan spraye på de steder hvor hun kradser
meget.... det får området til at dufte "rigtigt" og mindsker derfor hendes
behov for at markere området......

> [...]
> hun kan komme op på og ligge og kigger rundt og ting hun kan balancere
> på, så hun kan holde sig underholdt istedet for at kravle rundt på mig

dejligt ;)

> [...]
> hendes poter og viser det. Og når jeg bruger fingrene til at vise
> hende det, går hun efter mine fingre og går væk så snart jeg holder

giv hende lidt tid.... kan jo være hun endnu er lidt forsigtig, så jeg er
sikker på at det nok skal komme....

> Men det er da altid noget at hun som regel kun gør det når jeg er i
> nærheden, eller når min kæreste er i nærheden.
> Jeg har ikke set nye mærker på kradseri... endnu.

godt ;)

> [...]
> nogle gange, og hun slapper helt af i kroppen som om hun opgiver.
> Uanset om hun er rasende eller ej, så stopper det lige med det samme

jeg må indrømme jeg bruger INDIMELLEM nakkeskindet, men kun på en af mine
katte (jeg har 3).... og det er når min hunkat, Linda, skal i bad..... det
er den ENESTE måde jeg kan holde hende på..... hun er en perserkat, og skal
derfor i bad med jævne mellemrum, men haaaaaaaaaaader det.....
jeg løfter hende aldrig i det, men holder hende, fordi det gør hende mere
rolig......
så længe hun er lille kan du bruge nakkeskindet som beroligende gestus, hvis
hun feks er meget bange eller hysterisk, men brug det ALDRIG som straf,
eller som middel til at "skælde hende ud"....
grunden til at de bliver afslappede er instinktivt, og det er hamrende
forkert at bruge det som et magtmiddel for at opdrage katten.....
naturligvis er der undtagelser for reglen, men lad dem endelig blive ved med
at være undtagelser....

> - Bøger kan jo ikke hjælpe på alt og min kæreste er glad for katten,
> men mangler lige så meget erfaring som jeg gør, derfor må man jo
> spørge erfarne katte-ejere.

det er jo lige netop det vi er her for ;)

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 14-12-04 13:52

"Michael Adolfsen" <mmaKATTE@BAKKEbladkompagniet.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> tæpper op og andre ting for at hun kan blive ved samme sted. Hun MÅ lære
> at det er på kradsetræet og ingen andre steder.

Hvad med at hænge kradsetræet op på hendes yndlings-kradse-væg? Så falder
det måske mere naturligt at bruge det og kan måske flyttes, når hun har lært
at det er på kradsebrættet, det foregår?
Husk desuden at rose, når hun bruger det... selv om katte er umulige at
opdrage på, så synes jeg at de reagerer godt på ros

held og lykke med den lille ny fra tina

mvh. tina

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 15-12-04 06:56

> [...]
> Husk desuden at rose, når hun bruger det... selv om katte er umulige at
> opdrage på, så synes jeg at de reagerer godt på ros

Hej Tina

Problemet er så at det er et fritstående kradsebræt.
En stor plade og så næsten en meter højt.
Men igår fik jeg hende til at lege omkring det, og så må vi se om det
har gjort bare en lille forskel :)

Mvh Michael

Med venlig hilsen
Michael Adolfsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tournesol

Dato : 14-12-04 08:44

Hejsa

Alle mine 9 katte gør det sammen jeg tro på det ligger i deres natur at gøre
sådanne.
Jeg har gjort det at jeg har lagt et stykke ninolium nede under deres skåle
så kan de kratte i det til det er slidt så kan jeg bare skifte det ud når
der ikke duer mere.
De gør det samme når de skal have vand + at de somregl også pjakser ud over
det hele >æhæh< jeg synyes bare det er en charme selv om jeg skal tøre op
efter dem

Knus Henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 09:16

> [...]
> det hele >æhæh< jeg synyes bare det er en charme selv om jeg skal tøre op

---------------

9 katte??
Det var da ellers en sjat.
Jeg synes det er rigeligt med en enkelt hehe...
Men det lyder som en rigtig god idé med et købe noget vinyl at ligge
under, og så kan hun jo bare gå amok :)

Men giver du dine katte mad hele tiden, eller får de sommetider tømt
skålene?
Nu er det jo ikke det samme som at have en kat, men det kunne måske
hjælpe mig lidt alligevel.

Indtil videre er jeg dybt taknemmelig

Knus fra Michael

Fra : Tournesol

Dato : 14-12-04 09:27

Hejsa

> 9 katte??
> Det var da ellers en sjat.

ja men de er bare dejlige alle sammen >hæhæ< så har jeg også 3 små
killinger på 1½ uge

> Jeg synes det er rigeligt med en enkelt hehe...

Jeg syntes ikke det er være at have mange end flere så har de hiannen til at
underholde hiannen , jojo der skal så mere mad og grus til

> Men det lyder som en rigtig god idé med et købe noget vinyl at ligge
> under, og så kan hun jo bare gå amok :)

præsis

> Men giver du dine katte mad hele tiden, eller får de sommetider tømt
> skålene?

De har foder stående hele tiden
Det går helt fint det kan de alle finde ud af at admistere

> Nu er det jo ikke det samme som at have en kat, men det kunne måske
> hjælpe mig lidt alligevel.

Jeg synets såmænd ikke der er den store forskel om man har 1 eller 2 eller
flere andet end at der skal mere foder til.
jeg syntes dete r en fordel fordi de har hiannen, jeg elsker at nusse med
dem men jeg elsker også se dem lege med hiannen >hihi<

> Indtil videre er jeg dybt taknemmelig

Velbekommen bare spørgløs

Knus henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 09:57

> [...]
>
> Jeg syntes ikke det er være at have mange end flere så har de hiannen til at
> underholde hiannen , jojo der skal så mere mad og grus til

Men..... "graver" dine katte stadig selvom der altid er mad??

Knus Michael

Fra : maz

Dato : 14-12-04 14:40

Michael Adolfsen wrote:
> Men..... "graver" dine katte stadig selvom der altid er mad??

Min gamle Zeus på 11 "graver" troligt sin vådfoder ned hver dag, når han kun
har spist lidt af det ;)
Det gør de fleste katte mere eller mindre ofte ;) En af de mange charmer.

Fra : Tournesol

Dato : 14-12-04 17:36

Hejsa

> Men..... "graver" dine katte stadig selvom der altid er mad??

jeps altid før de spiser
nogle af dem slæber også maden ud af skålen og spiser det af gulvet andre
smider det lige en tur op i vandet og dræber det nede i vandet , så skulle
det være dødt og druknet og kan så spises , jaja det er ikke kedligt at have
kat >grin<

Knus Henriette

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 14-12-04 10:00

Jeg har også nogle stykker der "gemmer" efter spisning, det samme med vand.
Vi har pt 4 skåle med tørkost at stå hele tiden, dels fordi der er
forskelligt foder i hver sin skål.
Vores har foder ad libitum.

Du skal huske på at en killing spiser ikke så meget af gangen men tit, og
derfor vigtigt at hun har foder at stå hele tiden.

Med hensyn til jeres kradsetræ, prøv nede i matas, der har de baldrian
ufortyndet (det i brugsen eller andre steder er fortyndet og ikke lige så
godt) Det er en lille buttet flaske. Du kan dryppe det på kradsetræet
(lugter fælt i starten) hun vil elske den duft.

Når vi skal fortælle vores katte at det må de ikke bliver der sagt
psiitttt af dem som det første og så NEJ, det er dog ikke altid det
virker, men som regl.

Held og lykke med mitten.

Hilsner
Tanja

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 10:19

> [...]
>
> Når vi skal fortælle vores katte at det må de ikke bliver der sagt
> psiitttt af dem som det første og så NEJ, det er dog ikke altid det

Hej Tanja

Mange tak.
Der er lidt at huske.

Og jeg synes katten fortjente et bedre liv end det på gaden.
Vi har dog sat sedler op HVIS der skulle være en der var uheldig at
"miste" en ung mis udover deres altan.

Ellers er hun enormt glad for at være hos os, og tror da også hun får et
godt liv, eller bedre liv.
Skal bare lige opdrages lidt, så er den hjemme. :)

Venlig Hilsen
Michael

Fra : Tanja Petersen

Dato : 14-12-04 10:39

> [...]
> godt liv, eller bedre liv.
> Skal bare lige opdrages lidt, så er den hjemme. :)

Hej Michael

Den lille mis har været heldig, at i vil tage vare på hende. Det er ikke
alle killinger der får det tilbud i har givet hende.
Sedler er en god idé sæt nu, der er en der savner hende.

Hilsner

Tanja

Fra : Nina Sørensen

Dato : 17-12-04 09:49

> Ellers er hun enormt glad for at være hos os, og tror da også hun får et
> godt liv, eller bedre liv.
> Skal bare lige opdrages lidt, så er den hjemme. :)

Fnis.... sød tanke og viser tydeligt at du er ny kattejer
Kommer du tilbage til os om nogle måneder og fortæller os om det
lykkedes at opdrage missen eller .... hvem i familien der egentlig endte
med at blive opdraget? *fnis*

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 14-12-04 09:58

"Michael Adolfsen" <mmaKATTE@BAKKEbladkompagniet.com> wrote in message
> [...]
> i nogle klubgange om aftenen for at få varme.
> Den sad og rystede, og ingen ville rigtig kendes ved den, så hun tog

Tillykke med killingen.
Dejligt at I ville tage jer af killingen. Har I nogen ide om hvor gammel den
er, og har I haft den til check hos dyrlægen, for på et tidspunkt skal den
jo neutraliseres og så er det rart at vide, hvor gammel den er, og også om
den er sund og rask selvfølgelig. Her vil I også få nogle gode råd om
pasningen.

> [...]
> Dette troede vi var irriterende for hende og grunde til at hun kradsede,
> så fjernede vi avisen og det stod bare på gulvet.

Sabina har fortalt lidt om det, og jeg kan tilføje af den ene af vores 3
katte også gør det. Først snuser han til det og så får den en skraber, men
det virker som hans mening er noget med "føj, væk med det, det vil jeg ikke
have nu" og så pisker han afsted. Senere vender han tilbage og spiser det.

> [...]
> se om hun så kradser på det, men det interesserer hende ikke helt.
> Hvad kan jeg gøre for at fange hendes interesse til kradsetræet?

Du kan købe noget baldrian hos dyrehandlere som du kan komme lidt af på
træet. Hvad giver du af kattemad, hos dyrehandlere kan du få mange typer
rigtig god mad, både tørmad og vårmad.

> [...]
> sig rundt over det hele, tog jeg hende med i bad, og der skulle ekstremt
> meget vand til, før hun ikke ville være med til det mere.

Normalt bader man ikke en kat, med mindre de har svinet sig til på den ene
eller anden måde. Katte holder sig selv rene, det er mest udstillingskatte
der bliver badet. Er katten vild med det, er det selvfølgelig noget andet,
og man skal så bruge de rigtige remedier til det. Derimod klipper man negle
på indendørskatte, så de undgår at sidde fast i gulvtæpper og lignende. Men
det kan I vente med til hun får problemer med det, og så skal dyrlægen måske
lige vise jer det senere.

> Så er der andre alternativer man kan tage i brug?

Det har Sabina svaret på og jeg er helt enig. Vandsprøjt så katten ikke ser
hvor det kommer fra og omgående, og ellers fy og nej. Men I skal jo ikke
straffe for alt muligt mærkeligt, kun hvis hun absolut gør noget I ikke vil
have som at krasse tapet eller gardiner, for en killing vil jo fare rundt og
lave ballade, det er deres natur og den skal man jo ikke begrænse med mindre
det er absolut nødvendigt. Man kan ikke opdrage som en hund.

> [...]
> Og jeg frygter lidt at hun er begyndt at frygte min stemme i stedet for
> at respektere den når jeg siger bestemt NEJ!

Ja du skal nok være lidt mindre efter hende og lade hende udfolde sig lidt.
Det ville jo være bedre hvis I havde haft 2 katte, så kunne de underholde og
beskæftige hinanden i stedet for at lave så mange ulykker. Det var måske
værd at overveje, det anbefales stærkt af alle med forstand på katte.

> Så snart jeg rejser mig efter jeg har sagt nej, suser hun væk.
> Og så går der lidt før hun har samlet mod til at komme og tage imod sin
> skideballe.

Ja, som Sabina skriver, sådan gør man ikke med katte.

Det er godt du har studeret lidt om katte, det er meget vigtigt man ved hvad
man går ind til, selvom det for nogle alligevel bliver en overraskelse.
Mange bliver forbavset over katte leger og laver ulykker, og at de fælder og
hvad katte nu ellers gør. Jeg vil stærkt anbefale at I låner eller skaffer
Politikens Katebog, der står rigtig mange gode ting i og der er flotte
billeder, og den er absolut læseværdig og informativ.

Og så er I selvfølgelig velkomne til at skrive herinde om alle de spørgsmål
der vil komme, når man er nybagt katteejer.

--
Hilsen Denise

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 10:15

> [...]
> jo neutraliseres og så er det rart at vide, hvor gammel den er, og også om
> den er sund og rask selvfølgelig. Her vil I også få nogle gode råd om

Vi tror den er lige omkring et par måneder.
Den er ikke ret stor, men vokser ret hurtigt nu.. allerede :)

Og vi har ikke haft den hos dyrlægen endnu, da vi har snakket lidt om
hvorvidt vi skulle beholde hende.

> [...]
>
> Du kan købe noget baldrian hos dyrehandlere som du kan komme lidt af på
> træet. Hvad giver du af kattemad, hos dyrehandlere kan du få mange typer

Jeg har købe en masse forskelligt mad, som vi prøver med.
Og indtil videre har der slet ingen problemer været.
Min kæreste har endda fået hende til at spise cherry-tomater.
Jeg har også prøvet at købe tørrede sardiner til hende.
De virker også meget godt.
Købt noget billig dåsemad og noget dyrere.
Ingen problemer her heller, så kræsen er hun ikke.

> [...]
> det kan I vente med til hun får problemer med det, og så skal dyrlægen måske

Det er jo en kat der muligivs er "født" i naturen, så den var nødt til
at få et bad med noget katte-shampoo, og den havde ikke så meget imod
det. Men det synes jeg var det rigtige at gøre når det nu var en
"vildkat" vi tog ind. Godt nok en ung én af slagsen, men den skal jo
passes og plejes alligevel.

Nu har vi ikke gulvtæppe på, så det bliver ikke så stort et problem med
at sidde fast alle steder, men jeg vil hellere tage til en dyrlæge med
hende og så må de gøre hende i fin stand, så alle bliver glade :)

> [...]
>
> Og så er I selvfølgelig velkomne til at skrive herinde om alle de spørgsmål
> der vil komme, når man er nybagt katteejer.

Men ellers mange tak for dit svar og information.
Kan jo give kæresten bogen i julegave ;)

Venlig hilsen
Michael

Fra : Tanja Petersen

Dato : 14-12-04 10:46

Hej Igen

Nu da der blev snakket om sugerør, det er vores også helt pjattet med, det
samme gælder en tom toiletrulle, et stykke sammenkrøllet bagepapir er heller
ikke af vejen.

Staniol frarådes, da de kan få små stykker ned i maven.

Hilsner
Tanja

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 11:07

Jeg prøvede med noget gavepapir igår, men det gidern hun ikke.
Hendes favorit er en hår elastik. Den er hun helt tosset med.
Kan hun også bære lidt rundt med i munden og kaste rundt med.

Legetøj mangler hun ikke mere i hvertfald....

Hvad med staniol på flader som hun kradser, er det også at fraråde?
For det har jeg hørt var en idé, men de ikke hvis hun finder det
interessant og kradser i det og spiser det...

Mvh Michael

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 10:34

Hvad koster det der Baldrian så?
Og hvis jeg spørger efter det, ved de det så med det samme, eller skal
jeg forklare?

Mvh Michael

Fra : Tanja Petersen

Dato : 14-12-04 10:58

Det koster ca. omkring 60,- men er ikke helt sikker, da det er længe siden
jeg købte det.
Ja, de skulle gerne vide hvad det er, så det skulle ikke være nødvendigt at
forklare.
Jeg kan sige at det er en lille buttet brun flaske. og der er til rigtig
mange gange i sådan én.

Hilsner
Tanja

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 11:09

Står der brugsanvisning i, eller hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg
skal bruge.
Og bivirkninger, eller andet jeg skal vide før jeg går i gang?

Mvh Michael

Fra : maz

Dato : 14-12-04 14:20

Michael Adolfsen wrote:
> Hvad koster det der Baldrian så?
> Og hvis jeg spørger efter det, ved de det så med det samme, eller skal
> jeg forklare?

Hvis du bor i København kan du få en flaske Baldrian af mig gratis. Mine
overforkælede babyer synes nemlig ikke at Baldrian er noget hit ;)

/maria

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 15-12-04 07:09

> maz skrev:
>
> Hvis du bor i København kan du få en flaske Baldrian af mig gratis. Mine
> overforkælede babyer synes nemlig ikke at Baldrian er noget hit ;)
>
> /maria

Jamen det lyder da meget generøst...
Det tilbud vil jeg da gerne tage imod.
Jeg bor tæt på Lyngby, Ballerup... Sådan lidt nord for KBH.
Men har bil, så det ville ikke være noget problem

Mvh Michael

Fra : maz

Dato : 15-12-04 10:47

Michael Adolfsen wrote:

> Jamen det lyder da meget generøst...
> Det tilbud vil jeg da gerne tage imod.
> Jeg bor tæt på Lyngby, Ballerup... Sådan lidt nord for KBH.
> Men har bil, så det ville ikke være noget problem

Ok. Skriv til mig via nyhedsgruppens hjemmeside (pga risiko for spam oplyser
jeg ikke min mailadresse på new groups!):

Eller kig under Maria Z.

Så finder vi lige ud af noget.. Jeg har også et lille væg-kradsebræt (helt
nyt), som du kan få, hvis det er.. Det gider mine katte nemlig heller ikke
(måske fordi de har to gulv-til-loft-kattemiljøer!) *suk* ;)

/M

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 12:22

> Hvad kan jeg gøre for at fange hendes interesse til kradsetræet?
> Jeg har prøvet at binde noget af hendes favorit legetøj fast, men så
> holder hun bare fast og bider i sit legetøj for at tage det med væk.

Hej,
Ud fra din beskrivelse kan jeg ikke rigtigt hitte rede i, om det er
sådan et lille kradsebræt til at skrue fast på væggen, I har investeret
i, eller om det er et fritstående kradsetræ?

Nogle katte er jo ret "sippede" med, hvor de gider at kradse. Husk at et
kradsebræt skal hænge så højt, at katten kan strække sig, når den
kradser på det (nu er den jo ikke ret stor, så det kan den sikkert også.
Men måske skal det flyttes lidt op med tiden). De fleste katte kan
vældig godt lide at kunne holde fast rundt om noget. når de kradser (som
f.eks. en dørkarm!). Til sådan nogle katte er et fritstående træ nok
bedst

En af vores katte kan af en eller anden grund bedst lide at kradse nedad
i stedet for opad. Så til hende har vi brugt sådan en kokosmåtte, som
hun kan kradse på. Hun tager nu tit gulvtæppet, men det er heldigvis
robust

Ellers synes jeg, at du har fået nogle rigtigt gode svar. Hvor er det
sødt af jer, at I tager jer så pænt af den lille mis. Den har da været
heldig at rende ind i de helt rigtige

Ups, må skynde mig at smutte. Min den lille lømmel er ved at skille
adventskransen ad - igen!

Mange venlige hilsner fra Betina

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 12:38

> [...]
> sådan et lille kradsebræt til at skrue fast på væggen, I har investeret
> i, eller om det er et fritstående kradsetræ?

Sådan et på en plade, og det er vel knap en meter højt.
Men kan det være fordi det "lugter" af en anden kat?
Og kan de der duft-sprays hjælpe på dette???

> [...]
> i stedet for opad. Så til hende har vi brugt sådan en kokosmåtte, som
> hun kan kradse på. Hun tager nu tit gulvtæppet, men det er heldigvis

Vi har så ikke noget gulvtæppe på, så hun må lære kradsetræet...

> Ellers synes jeg, at du har fået nogle rigtigt gode svar. Hvor er det
> sødt af jer, at I tager jer så pænt af den lille mis. Den har da været
> heldig at rende ind i de helt rigtige

Ja, vi går begge ind for at den fortjenter et bedre liv...

> Ups, må skynde mig at smutte. Min den lille lømmel er ved at skille
> adventskransen ad - igen!

Ja man er nødt til at være lidt efter dem... hehe

> Mange venlige hilsner fra Betina
>

> Med venlig hilsen
> Betina Rasmussen

Mvh Michael

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 13:00

> Det er et fritstående kradsetræ.
> Sådan et på en plade, og det er vel knap en meter højt.
> Men kan det være fordi det "lugter" af en anden kat?
> Og kan de der duft-sprays hjælpe på dette???

Ja, når det er fritstående, så har i jo allerede fået fat i det bedste
Jeg tror da godt, at den kan finde på at rynke næse af en anden kats
duft. Vi har i hvert fald haft det samme problem med et klatretræ, som
vi selv havde bygget af hyldetræ (som de godt kan lide duften af).
Øverst havde vi lavet en lille platform, som vi beklædte med med et
stykke brugt gulvtæppe. Tæppet kom fra et hjem, hvor der både var kat og
hund. Det gad misserne i hvert fald ikke side på Men problemet gik
nu over af sig selv....

Jeg må indrømme, at jeg ikke har de helt store erfaringer med
duftsprays. Jeg har dog prøvet Baldrian-dråber, og det er de vilde med
Dog er det ikke alle små killinger, der reagerer på duften. Jeg har
læst det et sted, og vores ene mis begyndte heller ikke at reagere, før
hun var ca. 4 mdr. gammel. Men nu går de begge i ekstase over duften
De ligner nogen, der er "på" noget...

Feliway har jeg aldrig prøvet. Jeg har læst mig til, at det virker for
nogle og ikke for andre. Men sådan er det jo med de små kræ. Nogle gange
er man nødt til at prøve sig frem. Jeg tror nok, at det der Feliway er
lidt dyrt (fås hos dyrlæger). Baldrian er til gengæld til at komme til
for penge og kan købes i en dyrehandel. Jeg tror da, at det kunne være
en fin nok idé at prøve at putte lidt af det på kradsetræet, selvom det
jo godt nok er en meget lille mis i har fået Jer, og som så måske ikke
vil reagere på duften.

Og så kunne du måske prøve at "spærre" for det sted, hvor katten ikke må
kradse? F.eks. kunne du sætte en stol eller andet hen foran, så den
simpelhen ikke kan komme til det forbudte sted, som den har forelsket
sig i. Ellers skal der nok lidt tålmodighed til, hvor I bliver ved at
løfte missen derhen hvor den MÅ kradse, når den gør det der, hvor den
IKKE må.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 13:09

> [...]
> sig i. Ellers skal der nok lidt tålmodighed til, hvor I bliver ved at
> løfte missen derhen hvor den MÅ kradse, når den gør det der, hvor den

Virker det ikke som "skammekrog" Hvis jeg sætter den over på kradsetræet?
Hvilket jeg gør... I håbet om at det hjælper :)

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 13:22

> Virker det ikke som "skammekrog" Hvis jeg sætter den over på kradsetræet?
> Hvilket jeg gør... I håbet om at det hjælper :)

Nej, det mener jeg nu ikke at det gør. Du skal selvfølgelig ikke skælde
ud, mens du gør det. Aldrig skælde ud ovre ved kradsetræet. Der hygger
man sig - og får godbidder, nus og søde ord (dygtiiiig)
Og så gør som Tina skrev: krads lidt med dine egne negle, så missen kan
se, hvordan man gør. Den har jo ikke haft nogle andre katte til at vise,
hvordan man gør. Og den ER jo et bette pus

Du kunne også overveje, om kradsetræet står det rigtige sted? Det
hjælper nogle gange at flytte det til at sted, hvor missen i forvejen
godt kan lidt at være. Det må ikke gemmes af vejen, fordi man synes det
er grimt at se på. Det skal stå et sted, hvor missen tit kommer forbi.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 13:36

> [...]
> godt kan lidt at være. Det må ikke gemmes af vejen, fordi man synes det
> er grimt at se på. Det skal stå et sted, hvor missen tit kommer forbi.

Vi har en skillevæg lige omkring køkkenet, så det er ret centralt
placeret.
Hun er nødt til at gå forbi det for at komme ind til stuen eller ud til
gangen.
Så tror det står meget godt.

Men jeg skal altså skælde den ud og så sætte den over på kradsetræet?
Og så bare lade den være?

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 13:54

> Men jeg skal altså skælde den ud og så sætte den over på kradsetræet?
> Og så bare lade den være?

Sig "Nej! når den kradser, hvor den ikke må, eller giv den en stråle fra
en vandpistol - prompte. Gør det, så den ikke ser, at det er dig, så
virker det måske også, når I ikke er hjemme. (adfærdseksperter kalder
det "negative reinforcement").

Dernæst, giv katten et alternativ. Altså løft katten hen til
kradsetræet. Vis den hvordan man gør, giv den en godbid, når den gør det
rigtigt og ros den, ros den (= positive reinforcement). Du kan også
forsigtigt løfte dens egne poter op på kradsetræet og "hjælpe" den med
at kradse. Men hvis den bliver bange eller stritter imod når du gør det,
så hold straks op igen! Husk, det der foregår ved kradsetræet skal alt
sammen være rart

Jeg er slet ikke i tvivl om, at I finder ud af det.

Mvh. Betina

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 13:00

> [...]
> Men kan det være fordi det "lugter" af en anden kat?
> Og kan de der duft-sprays hjælpe på dette???

Hej Michael

Dejlig historie me den lille mis

Baldrian skulle nok kunne hjælpe på det med kradsetræet, og hvis du så også
kradser lidt med neglene på træet, mens hun kigger, så skulle den være
hjemme - det er klart, at hun er lidt tid om, da hun jo højst sandsyligt
aldrig har set et kradsetræ før.

Kan du ikke prøve, at veje hende, så du måske kan få en idé om hendes
alder - tommelfingeregel: ca. 100 gr., når de bliver født, og 100 gr.
vægtøgning pr. uge i de første 3-4 måneder, så hvis hun vejer 1200 gr, så
burde hun være 12 uger.
osv.

En helt anden ting - jeg lagde mærke til, at du skrev, at I fodrer med
vådfoder og sardiner mv............giv hende tørfoder, og de andre ting som
weekend-guf.
Tørfoder er i længden billigere - især hvis du køber et lødigt fra
dyrehandleren/dyrlægen - katten behøver knapt så meget, som ved det billige
fra supermarkedet, og der kommer mindre ud i bakken, og det er også sundere
end vådfoder.
Lav en glidende overgang, så foderskiftet ikke sker for brat - det giver
nemlig dårlig mave, men hvis du blander lidt i en uges tid, så skulle maven
gerne vænne sig til det nye - og lad hende gerne have foder ad libitum !!!

De bedste hilsener

Tina
--
Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 13:34

> [...]
> gerne vænne sig til det nye - og lad hende gerne have foder ad libitum !!!

Hun får alt hvad hjertet begærer for tiden, for at finde ud af hvad vi
skal bruge vores penge på.
Hun har tørfoder stående hele tiden, og så får hun en lille smule
vådfoder et par gange om dagen.
Hun spiser begge dele.
Tomater, sardiner etc. er for at se hvad hun ellers har lyst til.

Hun er jo trods alt fundet på gaden, så tror hun har spist hvad der er
spiseligt.
Kræsen er hun i hvertfald ikke.

Men jeg må hjem og i gang med køkkenvægten :)

tak for tippet.

Venlig Hilsen Michael

Fra : maz

Dato : 14-12-04 14:30

Michael Adolfsen wrote:
> Hun får alt hvad hjertet begærer for tiden, for at finde ud af hvad vi
> skal bruge vores penge på.
> Hun har tørfoder stående hele tiden, og så får hun en lille smule
> vådfoder et par gange om dagen.

Ang. foder: Det er vigtigt, at du giver hende noget godt
tørfoder/kvalitetsfoder. Det virker dyrere til at starte med (kilopris på
ml. 50-90 kr), men katte spiser knap så meget og det er ernæringmæssigt det
bedste for katte. Hold dig til Eukanuba, Iams, Hills, Royal Canin, Purina
Pro Plan etc. Fås hos dyrehandlere og dyrlæger.

Et godt tip. Gå ind på www.royalcanin.dk, skriv til deres kundeservice, og
bed om nogle smagsprøver (husk at skrive navn + adresse i mailen, og hvor
mange katte du har + alder og bed pænt), så sender de en pakke med
foderprøver til dig.. Det er helt gratis :)

Når hun er så lille og stadig killing, skal hun helst have "kitten"-foder
også. Det fås i alle ovennævnte mærker.

> Hun spiser begge dele.
> Tomater, sardiner etc. er for at se hvad hun ellers har lyst til.

Hun må gerne få vådfoder hver dag. Whiskas, Pussy osv. er fint, SÅLÆNGE det
kun er en lille smule hver dag. Ca. 75-80 % af hendes daglige foderindtag
skal være kvalitetstørfoder, der helst skal stå fremme hele tiden, så hun
kan gå og småspise (som du jo også gør) :)

Tun i vand er et hit hos mange katte, men kun en lille smule ad gangen (1
lille skål) og kun 1 gang om ugen. Der er tungmetaller i tun, makrel osv, og
katte ophober dette og kan derved blive forgiftet hvis de får for meget
inden for en kort periode.

Husk at katte IKKE kan tåle løg.. Alle former for løg. Ej heller chokolade..

/maria

Fra : maz

Dato : 14-12-04 14:44

Michael Adolfsen wrote:
> Men jeg må hjem og i gang med køkkenvægten :)

Hvis I har besluttet jeg til at beholde hende, så skal hun til dyrlægen
inden for de næste par måneder og steriliseres, øremærkes, vaccineres, have
sundhedstjek og givetvis ormekur. Få det hele klaret samtidig. Det koster
ca. 12-1500,- og derefter skal hun bare til sundhedstjek og revaccination 1
x årligt.

Du kan altid få en god dyrlæge anbefalet herinde. når I kommer dertil.
Hvis killingen begynder at hoste, blive sløj osv, så skal hun til dyrlægen.
Hun kan have orm (så hoster mange katte og orm kan ikke altid ses i
afføringen), specielt hvis hun har rendt rundt og spist mærkelige ting og
sager..

/M

Fra : JytteJ

Dato : 14-12-04 13:20

> [...]
>
> Ja, vi går begge ind for at den fortjenter et bedre liv...

> Ja man er nødt til at være lidt efter dem... hehe

Det er dejligt at høre I tager jer så meget af den lille mis !!
Jeg er helt sikker på at i nok skal få en masse sjove og dejlige timer
sammen.
Held og lykke med hende.

VH.
JytteJ

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 14-12-04 13:37

> [...]
>
> Det er dejligt at høre I tager jer så meget af den lille mis !!
> Jeg er helt sikker på at i nok skal få en masse sjove og dejlige timer

Tusinde tak

Det er også altid rart med nogle søde ord på vejen.
Jeg er ikke i tvivl om at vi skal få det sjovt - allesammen.

Fra : Tanja Petersen

Dato : 14-12-04 17:01

Hej Michael

Nu har jeg været væk fra nettet nogle timer, og der er sandelig sket noget
siden.

Med hensyn til hvor meget du skal komme på af baldrian. er lidt op og ned.

Du tager flasken og kommer det på op og ned af stammen to tre steder, lidt
på toppladen.
Vores killinger som er nogen lunde på samme alder bliver helt exet når jeg
lige har "leget" med baldrian.

Jeg er spændt på at høre hvordan det går med hende.

Hilsner
Tanja

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 15-12-04 08:31

> [...]
> lige har "leget" med baldrian.
>
> Jeg er spændt på at høre hvordan det går med hende.

Jamen jeg skal da nok vende tilbage og fortælle hvordan det fungerer når
jeg får fingrene i noget :)

Mvh Michael

Fra : Kate

Dato : 14-12-04 21:56

> Det er også altid rart med nogle søde ord på vejen.
> Jeg er ikke i tvivl om at vi skal få det sjovt - allesammen.

Det tror jeg bestemt også. Bare de spørgsmål du stiller tyder på en
reel interesse i at katten får det godt, det er dejlig læsning

Jeg har ikke så meget at tilføje da gruppens kloge hoveder har været
der
På et tidspunkt havde jeg også en kat som ikke var helt med på den med
kradsetræ. Jeg havde et gulv-til-loft-træ. Måden jeg lærte ham at bruge
det på, var at kradse på det så det fangede hans interesse, når han så
kom for at jage mine hænder kradsede jeg højere og højere oppe. På den
måde blev han nødt til at kravle op efter mig og så lærte han hvad
kradsetræet var godt for. Jeg vil tro det tog under ½ time og Oliwer,
som katten hed, var ikke den allerkvikkeste kat jeg har haft

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Michael Adolfsen

Dato : 15-12-04 07:51

> [...]
> kradsetræet var godt for. Jeg vil tro det tog under ½ time og Oliwer,
> som katten hed, var ikke den allerkvikkeste kat jeg har haft

Ja jeg har godt nok fået en masse svar og informationer jeg kan bruge.
Så det er jo dejligt.
Må så indrømme at vores kat "Miv" som hun nu hedder, ikke er den
allermest skinnende ske i skuffen heller, men hun er nok lettest at
spise med... hehe
Spøg til side... Hun kan godt lide at jagte mine fingre og andet legetøj
ved kradsetræet, men stadig gider hun ikke alene.
Måske går der lidt tid, men jeg må prøve med Baldrian og se hvordan det
fungerer.
Må også anskaffe mig en vægt af en art, ellers må jeg lige suse på
posthuset og låne deres...(hvis man må) hehe...

Der skal i hvertfald til at ske lidt, så det er godt at man har en masse
dejlige mennesker i ryggen, hvis det skulle knibe.

MANGE TAK ALLESAMMEN..... Indtil videre... Vender jo nok tilbage snart
igen :P

Hun er jo en lille ballademager....

Venlig kram fra Michael