Bestem browsertype
Fra : Karsten Beck Anderse~

Dato : 13-12-04 22:43

Jeg er på Odense Teknikum ved at lave et kalendersystem som afgangsprojekt,
hvor jeg gerne vil vide om brugeren læser min side via en PC (Internet
Explorer, Opera, en Mozilla afart, Windows eller Unix/Linux), en mobil enhed
som f.eks. en PDA med Windows mobile/CE eller en mobiltelefon via WAP.
Designet af siden er jo vidt forskellig for de tre type (der findes sikkert
en del flere typer/afarter der skal tages højde for) og jeg vi gerne
videresende brugeren til en side med rette design.

Karsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 23:14

Karsten Beck Andersen wrote:
> [...]
> forskellig for de tre type (der findes sikkert en del flere
> typer/afarter der skal tages højde for) og jeg vi gerne videresende

Jeg kan få øje på tre typer at tage hensyn til:

1. PC (og Mac) uanset styresystem og browser.
2. PDA'er
3. Mobiltelefoner.

Du skal lave din sondring, ikke ved at lave forskellige versioner af siden,
men ved at definere forskellige css til de forskellige skærmtyper:

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="screen.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="handheld" href="pda.css">

Jeg er ikke pt. vidende om, hvordan man definerer css til mobiltelefoner,
men prøv at spørge i html-gruppen, jeg krydsposter dertil og sætter FUT -
svar på dette indlæg kommer kun i html-gruppen

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-04 00:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg kan få øje på tre typer at tage hensyn til:
>
> 1. PC (og Mac) uanset styresystem og browser.
> 2. PDA'er
> 3. Mobiltelefoner.

Det er vist også de tre typer som Karsten arbejder med.

> Jeg er ikke pt. vidende om, hvordan man definerer css til
> mobiltelefoner,

Der er ikke nogen media-type til mobiltelefoner i css2.1[1]. Men jeg vil
tro at mobiltelefoner skulle være til at adskille fra almindelige
browsere - muligvis alene ud fra protokollen (http vs. wap). Jeg har
dog ingen erfaring med websider til mobiltelefoner.

Noter:
======

[1] Se <http://www.w3.org/TR/CSS21/media.html#media-types>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-04 01:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er vist også de tre typer som Karsten arbejder med.

Ja, men Karsten ville lave tre forskellige sider og derefter detektere
user-agent for viderestilling til den rigtige side.

Jeg skriver, at css alene kan gøre det - med media-definitioner.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-04 15:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, men Karsten ville lave tre forskellige sider og derefter detektere
> user-agent for viderestilling til den rigtige side.

Ja - han kan nok nøjes med to.

> Jeg skriver, at css alene kan gøre det - med media-definitioner.

- og det tror jeg ikke kan fungere i praksis. Som nævnt er der ikke
nogen særskilt media-type til mobiltelefoner (de kan måske bruge
handheld, men det er sammenfaldende med PDA'er).
Så vidt jeg ved skal/bør mobiltelefoner have særskilte wml-sider i
stedet for html.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-04 16:43

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Så vidt jeg ved skal/bør mobiltelefoner have særskilte wml-sider i
>stedet for html.

Jeg har prøvet at kikke på minegen og på Fidusos hjemmeside med
min mobiltelefon. Det virker okay selv om jeg slet ikke har
designet til så lille en skærm.

"Okay" betyder at man kan finde frem til alle linkene og læse al
teksten. Rammerne fungerer ikke, og logoet er røget sig en tur.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-04 19:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> "Okay" betyder at man kan finde frem til alle linkene og læse al
> teksten. Rammerne fungerer ikke, og logoet er røget sig en tur.

Deraf kan jeg så umiddelbart udlede, at media="handheld" vil kunne bruges,
men du kan jo prøve at eksperimentere lidt med det.

Min mobilos er ikke i stand til den slags julelege, så jeg kan ikke lege
med. Jeg disponerer heller ikke over en PDA, så også der er jeg handikappet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Karsten Beck Anderse~

Dato : 14-12-04 12:06

Hej Erik. Du har ret i, at der sikkert skal difrenceres via css, men
uanset hvorledes der difrenceres skal jeg jo vide om det er en PC, en PDA
eller en mobiltelefon(WAP) der læses med. Og det er denne kontrol jeg ikke
lige har kunne finde noget om.

Karsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-04 12:20

"Karsten Beck Andersen" <kba@bipa.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller en mobiltelefon(WAP) der læses med. Og det er denne kontrol jeg ikke

Hvis du bruger css og mediatype så skal klienten selv kunne finde den
rigtige CSS-fil.
Du kan altså skelne mellem pc-ere og PDA-ere med dette.

Mobiltelefonen ligger udenfor, men her må du kunne skelne vha. filtypen
(WML) som Erik også skriver.
(Med mindre de der nye smarte 3-telefoner kører HTML, hvad jeg faktisk ikke
er klar over).
Det giver samtidig den fordel, at du kan differentiere i indholdet, som vel
ofte skal være mere begrænset til telefonerne (og muligvis til PDA-er),
afhængig af hvad dit content er.

/Per