PC fejler af og til under boot
Fra : Morten Nielsen

Dato : 13-12-04 19:14

Hej,

Jeg har en maskine, der af og til opfører sig underligt:

Når jeg starter den første gang, går alt fint. Hvis jeg så lukker den
ned og derefter tænder den igen senere - f.eks. et par timer senere,
fejler den ofte under boot, hvorefter den bare forsøger igen og igen.

Hvis jeg så tvinger den til at boote i fejlsikret tilstand og derefter
afstallerer den sekundære controller, kan jeg få lov til at boote den
i normal Windows igen, hvorefter den sekundære controller automatisk
findes af Windows.

Maskinen indeholder følgende:

Bundkort: Asrock K7SX8
RAM: 512 MB PC3200
Hardisk: 60 GB + 120 GB på den primære controller
CD: Liteon CDR og BTC DVDR på den sekundære controller
Grafik: 64 MB NVIDIA GeForce4 MX 440
OS: Windows XP Pro
PSU: 300 W

Det mest irriterende er, at dette ikke sker konsekvent, så af og til
booter den helt normalt hver gang. Når den først er inde i Windows,
kører alt klippestabilt.

Nogen bud på, hvad dælen der går galt?

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-12-04 19:47

Morten Nielsen <DELETEnyhedsgrupper@mortenn.dk> wrote:

>Det mest irriterende er, at dette ikke sker konsekvent, så af og til
>booter den helt normalt hver gang. Når den først er inde i Windows,
>kører alt klippestabilt.

>Nogen bud på, hvad dælen der går galt?

Jeg vil gætte på at (den ene) harddisk ikke detekteres rigtigt af BIOS -
Jeg har selv en gammel maskine der engang imellem laver lignende
numre...

Foreslår du prøver lidt forskelligt:

- Måske en opgradering til nyere BIOS

- Køber bedre IDE-kabler.

- prøver at flytte rundt på drevene så du har een harddisk plus een
CD/DVD på hver controller.

- Tvinger diskene til at køre UDMA-100 med specialværktøjer fra
diskproducenterne - Det betyder næsten intet rent ydelsesmæssigt, men
gør systemet mere stabilt.

<mlr>

Fra : Morten Nielsen

Dato : 13-12-04 20:11

On Mon, 13 Dec 2004 19:47:22 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Jeg vil gætte på at (den ene) harddisk ikke detekteres rigtigt af BIOS -
>Jeg har selv en gammel maskine der engang imellem laver lignende
>numre...

Jeg er åben for ALLE forslag! Det lyder ikke helt urealistisk, for jeg
har lige siddet og kigget lidt, og det viser sig, at Windows' device
manager detekter min IBM disk som et "disk drive". Maxtor disken
bliver detekteret med modelnummer etc.

Dog er jeg ikke helt med på, hvordan min workaround med at
afinstallere den sekundære controller hænger sammen med dette....

>- Måske en opgradering til nyere BIOS

Jeg anvender allerede nyeste BIOS.

>- Køber bedre IDE-kabler.

Jeg har lige byttet kabel, og så ser vi, hvad der sker. Det
oprindelige var et rundt kabel, og nu prøver jeg med et almindeligt.

> - prøver at flytte rundt på drevene så du har een harddisk plus een
>CD/DVD på hver controller.

Det bliver næste forsøg.

>- Tvinger diskene til at køre UDMA-100 med specialværktøjer fra
>diskproducenterne - Det betyder næsten intet rent ydelsesmæssigt, men
>gør systemet mere stabilt.

Det bliver næste forsøg.

Tak for input!

/Morten

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-12-04 21:43

Morten Nielsen wrote:

> [...]
> har lige siddet og kigget lidt, og det viser sig, at Windows' device
> manager detekter min IBM disk som et "disk drive". Maxtor disken

Det er måske tegn på at IBM'en er ved at give op..

Er den tilfældigvis fra 75GXP- eller 60GXP-serien?

Fra : Morten Nielsen

Dato : 13-12-04 21:46

On Mon, 13 Dec 2004 21:42:47 +0100, "Jens C. Hansen"
<dsl.175519@vip.cybercity.dk> wrote:

>Det er måske tegn på at IBM'en er ved at give op..

Tjah, man skal aldrig sige aldrig. Jeg tager lige et par
forholdsregler

>Er den tilfældigvis fra 75GXP- eller 60GXP-serien?

Nej, det er nu godt nok ikke.

/Morten