Forskel på Router og Gateway?
Fra : TBC

Dato : 13-12-04 14:20

Hvad er forskellen i praksis på Router og Gateway?

Jeg spørger især med relation til- og fordi jeg er særdeles overfølsom over
for, og *hader* lukkede porte, hardwarefirewall, inkompatibilitet med
diverse protokoller, latency og anden djævelskab associeret til routere [og
gateways?]

TBC

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-04 14:56

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in

> [...]

> inkompatibilitet med diverse protokoller, latency og anden
> djævelskab associeret til routere [og gateways?]

Tjaa, en gateway kan være en router og en router kan være en gateway
- den primære forskel ligger vist i opgaven.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : TBC

Dato : 13-12-04 15:08

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, en gateway kan være en router og en router kan være en gateway
> - den primære forskel ligger vist i opgaven.

Ok, hvor i ligger forskellen på opgaven i at være "gateway" i modsætning til
at være "router" ?

TBC

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 13-12-04 19:37

TBC wrote:
> "Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, hvor i ligger forskellen på opgaven i at være "gateway" i modsætning til
> at være "router" ?
>
> TBC

Gateway er egentlig det samme som router, men er et udtryk af ældre dato.
Definitionen på en gateway er :

En netværksenhed der befinder sig mellem to netværk, og er i stand til
at forwarde pakker imellem disse netværk.

Samme beskrivelse kan så bruges om en router, men den kan idag andet og
mere end blot forwarde pakkerne. Bl.a. kan den tage mere eller mindre
intelligente beslutninger omkring hvilken af flere veje der er
optimale(/ eller blot ønskværdige.

Så en router er bare en kløgtig gateway!

/sic
må Asbjørn falde over mig hvis jeg tager fejl.

--
The early bird may catch the worm,
but it's the second mouse who gets the cheese.

Fra : TBC

Dato : 13-12-04 20:13

"Lars Angus Lyons" <angus@spliph.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller blot ønskværdige.
>
> Så en router er bare en kløgtig gateway!

Ahh, ok tak for en god udredning.

I forhold til latency har en routers "intelligente beslutninger" så nogen
positiv eller negativ indflydelse på det?

Jeg tænker som sådan: Når routeren er mere "kløgtig" og tager flere
beslutninger har den behov for en hurtigere processor for at have samme lave
latency som en mindre "tænkene" og som sådan reccourcekrævende Gateway

Er jeg helt på vildspor hvis jeg eftehånden har forstået det sådan at der
[kan være] lige meget åbent og "hul igennem" forbindelse i en Router som i
en Gateway?

Eller er jeg helt på vildspor hvis jeg forestiller mig at det der burde
kunne give mig den laveste latency er en Gateway med en hurtig processor?

.....At det er derfor der f.eks er lavere latency på f.eks ICS på en
"PowerPC" end på de routere/Gateways jeg har tidligere har haft dårlige
erfaringer med? (Jævnfør tråden "Hvilken løsning er bedst mht. til de
specifikke prioiteter om latency og "hul igennem"?")

TBC

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-12-04 20:04

On Mon, 13 Dec 2004 15:07:37 +0100, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Ok, hvor i ligger forskellen på opgaven i at være "gateway" i
> modsætning til at være "router" ?

Det afhænger af, hvem du spørger...

For en del af producenterne er det mere eller mindre det samme og man
kan fx se 3Com kalde en box for Home Gateway, som Linksys måske ville
kalde Cable/DSL Firewall Router... Men det er jo bare marketing.

Hvis man er mere formel og spørger OSI-modellen, er en router en box,
der forbinder på lag 3, mens en gateway forbinder på lag 4 - 7 (som fx
et relay mellem SMTP og X.400).

For blot at forvirre begreberne, kalder man nogle gange en router for
en gateway, som fx når man siger 'default gateway' eller 'gateway of
last resort'.

-A

Fra : TBC

Dato : 13-12-04 20:39

> [...]
> kan fx se 3Com kalde en box for Home Gateway, som Linksys måske ville
> kalde Cable/DSL Firewall Router... Men det er jo bare marketing.

Ja, det har jeg efterhånden forstået (no wonder man bliver forvirret)

> Hvis man er mere formel og spørger OSI-modellen, er en router en box,
> der forbinder på lag 3, mens en gateway forbinder på lag 4 - 7 (som fx
> et relay mellem SMTP og X.400).

Ok, jeg er dog ikke ørn nok til at vudere om det har noget reelt performance
betydning for mig, eller om det bare er flotte teknikaliteter.

> For blot at forvirre begreberne, kalder man nogle gange en router for
> en gateway, som fx når man siger 'default gateway' eller 'gateway of
> last resort'.

Tak for et meget præcist svar

TBC

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-04 21:09

> Ok, jeg er dog ikke ørn nok til at vudere om det har noget reelt
> performance betydning for mig, eller om det bare er flotte
> teknikaliteter.

Med mindre du har så stort et netværk at du vidste alt der her i
forvejen tvivler jeg på det har nogen som helst målbar betydning for
dig om det er den ene eller den anden type enhed du vælger.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899