hvide pletter ??
Fra : Johnny & Jytte

Dato : 13-12-04 12:56

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan man ser forskel på
fiskedræber og forkølelses pletter ?
og hvilken behandling kræver de to sygdomme??

hilsen Jytte Thrane

Fra : Michael

Dato : 14-12-04 16:12

hvis der er fiskedræber så er der mange hvide pletter på fisken og de bliver
tynde da parasitten suger det væske der er i fisken til sig og der skal
behandles med "Fauna Mor"

men ved ikke hvordan forkølelse pletter ser ud!

Michael

Fra : Michael Tidemand

Dato : 14-12-04 16:24

Forkølelse er en udvendig parasit. Den sidder fæstnet til fisken
med nogle rodformede udløbere under fiskens hud. Parasittens cyklus forløber
i flere stadier. Når den voksne parasit har siddet på fisken i ca. en uge
(afhængig af temperaturen), falder den af fisken og deler sig til ca. 200
nye sporer. Disse sporer udvikler sig over flere stadier til parasitter, som
igen sætter sig på fisken.

Symptomer: Fisken spjætter og klør sig. Man kan se små hvide
pletter, (på størrelse med fint salt), som bliver større for hver dag. Ved
voldsomme angreb ser man en tynd hvid belægning på fiskens hud. Hvide
pletter ses tydeligst på fiskens øjne eller finner.

http://akva-net.hjem.orangenet.dk/sygdom.htm