Bundkort til Northwood vs. Prescott
Fra : Martin Mogensen

Dato : 13-12-04 08:38

Er ved at udse mig dele til opgradering af et P4 system med CPU + bundkort +
ram
og mangler lidt erfaringer og for/imod de enkelte dele, og dels er der alle
rygterne om Intels varmeproblemer og høje strømforbrug i Prescott serien.
Jeg har udset mig følgende 2 modeller. Nogen erfaringer med disse 3 bundkort
og tilhørende CPU?

1:
Intel P4 3.4 GHz Northwood Socket 478
Asus P4C800-E Deluxe (alternativt Asus P4GD1 med PCI-Express)
2x512 MB Kingston HyperX PC3500 433 MHz CL2 Dual DDR

2:
Intel P4 550 3.4 GHz Prescott Socket 775
Asus P5AD2 Premium
2x512 MB Kingston PC2-4200 CL4 533 MHz Dual DDR2

Skal jeg hoppe på Prescott vognen eller holde mig til gode "gamle"
Northwood - nogen erfaringer med Prescott anyone, udover de ildevarslende
anmeldelser og test der er at finde på nettet - den skulle have et ret
ugunstigt effektforbrug og lide under varmeproblemer.

Socket 478 3.4 GHz Northwood CPU'en der efter sigende skulle være ret stabil
både ydelsesmæssigt, varmemæssigt og overclockningsvenlig, hvor meget kan
den egentlig overclockes uden at blive ustabil?

Håber nogen sidder med lidt erfaringer.

Martin

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-12-04 22:26

Martin Mogensen wrote:

> [...]
> anmeldelser og test der er at finde på nettet - den skulle have et ret
> ugunstigt effektforbrug og lide under varmeproblemer.

http://theinquirer.net/?article=16952
Jeg ser ingen grund til at købe en Prescott.
Northwood er køligere, kræver ikke så kraftig/dyr en PSU, og er lige
så hurtig, hvis ikke hurtigere end en tilsvarende Prescott.

Fra : BC

Dato : 17-12-04 21:36

Jens C. Hansen wrote:

> http://theinquirer.net/?article=16952
> Jeg ser ingen grund til at købe en Prescott.
> Northwood er køligere, kræver ikke så kraftig/dyr en PSU, og er lige
> så hurtig, hvis ikke hurtigere end en tilsvarende Prescott.

tjah, jeg er ikke helt enig, har selv kørt med både northwood og prescott,
og kører med sidstnævnte nu, og har fået en del mere ydelse.
specielt, når jeg arbejder med video redigering. bevares, den bliver en
lille smule varmere, men ikke noget at snakke om, og mht. dyr psu, så er min
"kun" på 400w og kun lidt dyrere pga. at det er en "low noise", i den
artikel du linker til drejer det sig, efter hvad jeg kan se, kun om shuttle
kabinetter, og de er om man så må sige lidt specielle.
jeg må så fortælle, jeg går ikke så meget op i diverse test resultater, kun
hvordan maskinen reelt føles at arbejde med.
jeg har flere gange prøvet at lave de samme opgaver, jeg lavede på
northwood'en og tidsforbruget var reduceret med op til 1/2-2/3 af tiden.

det er min erfaring med omtalte cpu'ere

/Brian

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-12-04 22:07

BC wrote:

> jeg har flere gange prøvet at lave de samme opgaver, jeg lavede på
> northwood'en og tidsforbruget var reduceret med op til 1/2-2/3 af tiden.

... og det er naturligvis to processorer med samme frekvens du
sammenligner?

Fra : BC

Dato : 17-12-04 22:50

Jens C. Hansen wrote:

> .. og det er naturligvis to processorer med samme frekvens du
> sammenligner?

jeps, selvfølgelig, men ikke samme bundkort eller ram type, Northwood'en
blev kørt med pc800 rambus Prescott'en med 400 mhz dual channel DDR, begge
med 512 MB

/Brian

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-12-04 00:24

BC wrote:
> jeps, selvfølgelig, men ikke samme bundkort eller ram type, Northwood'en
> blev kørt med pc800 rambus Prescott'en med 400 mhz dual channel DDR, begge
> med 512 MB

Det kan over-hele-hovedet slet ikke sammenlignes - single-channel
PC3200(DDR400) er i forvejen hurtigere end RDRAM PC800, og
dual-channel giver Prescott'en en kæmpe fordel.
Hvis det så yderligere var et VIA-chipset til Northwood'en og et Intel
til Prescott'en, så er forklaringen vist fundet.

Du burde prøve Northwood'en med dual-channel PC3200 for at få en
ordentlig sammenligning, forskellen er voldsom..

Fra : BC

Dato : 18-12-04 12:18

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> Hvis det så yderligere var et VIA-chipset til Northwood'en og et Intel
> til Prescott'en, så er forklaringen vist fundet.

nu er det meget meget længe siden jeg har kørt med via chipset, da jeg altid
havde problemer
med ustabile maskiner, så jeg holder mig til intel. hvor jeg næsten ingen
probs har haft
dog havde jeg lidt med northwood mobo, men det tilskriver jeg ikke cpu'en

> Du burde prøve Northwood'en med dual-channel PC3200 for at få en
> ordentlig sammenligning, forskellen er voldsom..

muligt, men efter hvad jeg kan se, så arbejder cpu'erne på forskellig vis på
den samme opgave.

noget andet er om programmet jeg bruger, evt er skrevet til at udnytte
prescottens rutiner bedre

/bc

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-12-04 18:44

BC wrote:

> muligt, men efter hvad jeg kan se, så arbejder cpu'erne på forskellig vis på
> den samme opgave.

Så voldsom forskel er der ikke på Northwood og Prescott.
Prescott's 1 MiB L2-cache har meget højere latency end Northwood's 512
kiB, og pipeline'n er længere - de ting ophæver stort set hinanden.

> noget andet er om programmet jeg bruger, evt er skrevet til at udnytte
> prescottens rutiner bedre

Jeg tvivler - den slags software-optimeringer er altid længe om at slå
igennem.
Her er en bedre artikel om forskellen på de to:

http://www.tomshardware.com/cpu/20040201/

Fra : Martin Mogensen

Dato : 18-12-04 17:07

> [...]
> jeg har flere gange prøvet at lave de samme opgaver, jeg lavede på
> northwood'en og tidsforbruget var reduceret med op til 1/2-2/3 af tiden.

Hvor varm bliver din Prescott CPU, både ved idle og fuld belastning over
længere tid?
Hvor mange GHz er din Prescott på og hvilken version er det? - 04A eller
04B, se linket:
http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-05.html

Hvilket bundkort kører den sammen med?

Martin