Ny vandtank ??
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-12-04 21:41

I forbindelse med at jeg "om-arrangerer" mine kistebænke kunne jeg også godt
tænke mig en ny vandtank. Lige pt har jeg den sædvanlige "discountløsning"
med en alm hvid beholder (som
http://nautiskudstyr.scannet.dk/Graphics/Products/15430.jpg bare lidt højere
og smallere).

Jeg har 4 problemer med den:

1: Når den er fuld og jeg sejler bb halse, så løber (hævert?) vandet ud i sb
toiletvask (da jeg næsten altid glemmer at slukke)
2: Den sidder i vejen for en hylde jeg vil lave
3: Generelt skal tunge ting jo *ned* i båden, men vandtanken er jo på
"højkant"
4: Den er klar og al "vandteori" siger jo at jo mere lys, jo dårligere
holdbarhed.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at udskifte den med en lavere og bredere
model der "ligger mere" nede i bunden af kistebænken. Og den skal ikke være
at hvid plast (hvor lyset gå igennem)

Er der nogen af Jer der kender til hvor jeg kan købe sådan en ?? Jeg har
bladret katalogerne igennem uden held.

Man kunne selvfølgelig tage en rustfri brændstoftank (brændstoftanke i
plast er næppe sundhedssikre), men de er dyre og med et forkert antal
studser. Septiktanke ser rigtige ud, men stadig lidt dyre og det vil lige
tage mig lidt tid at glemme hvad der stod på kvitteringen når jeg drikker af
vandet.

Nogle ideer ?? Hvor kan jeg få en flad, mørk vandtank ?? - helst lidt
billiger end de 1400-1600 kr en rustfri septiktank koster...

(20-40 liter er tilstrækkeligt)

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : MAXI-87

Dato : 12-12-04 22:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cpiad5$1103$1@news.cybercity.dk...

> Nogle ideer ?? Hvor kan jeg få en flad, mørk vandtank ?? - helst lidt
> billiger end de 1400-1600 kr en rustfri septiktank koster...
Hej
Prøv at se på denne side, skriv vandtank på søg varer.
De har mange forskellige slags, både farvet og stor og små.
De fleste skal nok have eftermonteret lidt fittings, men de
også billige.
Hilsen
Hans

Fra : MAXI-87

Dato : 12-12-04 22:31

ARrrghhh - øv
glemte link:
http://www.vendelbo-vans.dk/ub/varegruppe.php3

Hans Olsen

Fra : MAXI-87

Dato : 12-12-04 22:34

> ARrrghhh - øv
> glemte link:
Eksempelvis har de denne, den kan du placere hvor
du normalt har reservehjulet
(Varenr 200399)
Vandtank til 14' reservehjul 40L Ø 63 - H 30 cm

Hilsen
Hans

Fra : Preben Christensen

Dato : 12-12-04 23:07

Hej Bjarke
se dette link http://butik.hks-camping.dk/default.php?cPath=262_134_222_235
de har både tanke og tilbehør
Jeg vil endda tro at der er mange andre campingcemtre der har sådan tanke
hvor
du kan få mål og se om de passer i din båd

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-12-04 23:04

SUPER. Lige hvad jeg savnede....

Og så er det endda lige efter min egen opskift: Camping shops har det
bådejere leder efter. - til halv pris....

/Bjarke

Fra : Preben Christensen

Dato : 12-12-04 23:21

Hej Bjarke

Det var da godt men de er ikke altid til at finde når man lige
mangler et eller andet held og lykke med dit projekt

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-12-04 16:06

> [...]
>
> Nogle ideer ?? Hvor kan jeg få en flad, mørk vandtank ?? - helst lidt
> billiger end de 1400-1600 kr en rustfri septiktank koster...

Hej Bjarke
Hvad med en fleksibel vandtank. Det har jeg nu brugt i 3 skibe. De kan fås i
flere former, og er nemme at gemme af vejen i bunden af en kistebænk m.m..
50 liter koster 700 kr.
I Maxi 68 var der dobbeltbund i kistebænkene, så det var nemt at skære et
mandehul og installere "sækken" i det store mellemrum. Jeg ved ikke hvad en
Magic har af skjulte rum, men mon ikke der er et ubenyttet.
Jeg har lagt 3 billeder på binær (de er fra Ohlsson 22).
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-12-04 23:37

Besnærende tanke, som jeg selv har tænkt på. Jeg har faktisk et "hul" den
kan ligge i.

Betyder det noget, hvis hullet er mindre end tanken er designet til ?

Hvorledes rengører man sådan en om efter/foråret ??

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-12-04 16:06

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cpl5j6$10gm$1@news.cybercity.dk...
> Besnærende tanke, som jeg selv har tænkt på. Jeg har faktisk et "hul" den
> kan ligge i.

Hej Bjarke

> Betyder det noget, hvis hullet er mindre end tanken er designet til ?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Men "mandehullet" skal bare være så
stort, at man kan få hoved og arme ned for at montere/demontere. Selve
tanken består af en indvendig gummi eller plastik/latex-sæk. Uden om sidder
en nylonslærredsæk med en påsyet strop i hvert hjørne. Selve sækken kan
rulles/foldes, så den kan komme ned i et meget lille hul, men når den er
monteret skal den ligge fladt på bunden, med påfyldningsstudsen øverst og
drænstudsen nederst. De "rum" jeg har haft den monteret i har været skrå, da
de var i bunden og lidt op af skrogsiden, men forinden havde jeg glasset 4
øjer fast, så de 4 stropper kunne bindes fast. Desuden havde jeg lagt et
billigt liggeunderlag mellem skrog og tank. Der er 2 fordele ved denne
montering. 1: Tanken er gemt langt væk under vandlinien (balance). 2: vandet
er som regel dejligt koldt.

> Hvorledes rengører man sådan en om efter/foråret ??

Man kan tage den ud ved at løsne 2 spændebånd og de 4 stropper. Da den er
flexibel, kan man rense den mekanisk med en opvaskebørste ned gennem
påfyldningshullet. Det har jeg nu aldrig været ude for, da tanken ligger
mørkt og i kulde.

> Bjarke
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-12-04 19:53

Jeg tænke at hvis hullet er fx 80*40 cm og 20 cm dybt og man kun kan få en
sæk der er 70*70 cm ??

Jeg tror jeg tager ned og måler ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-12-04 16:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cpncq3$2taj$1@news.cybercity.dk...
> Jeg tænke at hvis hullet er fx 80*40 cm og 20 cm dybt og man kun kan få en
> sæk der er 70*70 cm ??
>
> Jeg tror jeg tager ned og måler ...
>
> Bjarke
Hej Bjarke

Det er jo et "rum" på 64 liter, men målene er lidt akavede til
standardsækkene. Du kan nemt putte en 70X70X25 cm sæk i "rummet", men så vil
den ikke kunne indeholde 50 L vand. Jeg mener at både Vetus og Plastimo
laver sække efter speciale mål, men så er prisen også højere.

Men hvad pokker - hun kan vel godt klare opvasken i saltvand

Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-12-04 07:48

Ha, ro på. Min kone sejler slet ikke med mig, så ofte vasker vi slet ikke op
..... Det er kun til morgenkaffen og vand til kartoflerne.

Jeg tager ned i week'enden og finder de præcise mål ...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-12-04 20:52

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cpiad5$1103$1@news.cybercity.dk...

> studser. Septiktanke ser rigtige ud, men stadig lidt dyre og det vil lige

Køb nu ikke en brugt for at spare lidt

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-12-04 21:18

Nu har jeg været nede for at måle. Jeg kredser lidt om Steffens ide med at
bruge det "ubrugelige" rum under kistebænken. Jeg skal bare lige vende mig
til tanken om at have mit vand i en sæk og have lidt mere input på om det er
den bedste ide.

Jeg har lagt lidt billeder og tanker (jeg tænker bedst når jeg skriver) ind
på en web-side:

http://www.maximalt.dk/artikler/kistebaenke/bb.htm

Input er *meget* velkomne.

/Bjarke

> [...]