Pumpe til plante akvarie
Fra : Xenon

Dato : 12-12-04 23:36

Jeg har et 600 l. selskabsakvarie , hvor jeg har et Eheim wet/dry filter
på men jeg synes der er for meget støm i vandet , de lidt finere planter
er jo næsten ude i en orkan.

Så hvad kan jeg gøre , drosle filteret eller skal jeg købe en anden type
og hvad skal det så være.??

Claus

Fra : Roy

Dato : 13-12-04 11:00

"Xenon" <Mito.fjern@adslhome.dk> skrev i melding
> [...]
> er jo næsten ude i en orkan.
>
> Så hvad kan jeg gøre , drosle filteret eller skal jeg købe en anden type

Jeg hadde byttet ut filteret var jeg deg.
Wet/Dry lufter ut Co2 fra vannet, og det er ikke bra mtp. plantenes behov
for denne gassen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 11:22

Roy wrote:

> Jeg hadde byttet ut filteret var jeg deg.
> Wet/Dry lufter ut Co2 fra vannet, og det er ikke bra mtp. plantenes behov
> for denne gassen.

Nu kender jeg ikke dette wet-dry-filter i detaljer. Men forholder det
sig som jeg tror: At filtret er en lukket beholder med indtag kun under
vandet, lufter det ikke noget CO2 ud. CO2 i luften i filtret vil så være
i balance med CO2 i vandet i filtret, og ideen med wet-dry er så gået op
i blålys.
Ideen med et wet-dry filter er at omgivende luft skal udligne den
ubalance med omgivende luft, der opstår i et akvarium/lukket filter
(forbrug af ilt og dannelse af CO2)
Er der der imod en luftindsugning i filtret, har du ret.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Roy

Dato : 13-12-04 11:48

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i melding

> [...]
> og dannelse af CO2)
> Er der der imod en luftindsugning i filtret, har du ret.

Eheim`s Wet/Dry har egen slange for luftinntak som plasseres over
vannflaten.
Hvertfall de modellene jeg har sett....

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 14:30

Roy wrote:

> Eheim`s Wet/Dry har egen slange for luftinntak som plasseres over
> vannflaten.
> Hvertfall de modellene jeg har sett....

Er det ikke en diffusor, der river luft med når vand løber fra filter
til akv?

Fra : Roy

Dato : 13-12-04 16:05

> Er det ikke en diffusor, der river luft med når vand løber fra filter til
> [...]

Nei, det går 3 slanger ut fra tønnen.
Vann inn
Vann ut
Og en tynn lufteslange (breathing tube)
http://www.lost-manual.com/manuals/eheim/2227/0017.jpg

Fra : Xenon

Dato : 13-12-04 16:32

"Roy" <rwerkland@sensewave.com> skrev i en meddelelse

> Nei, det går 3 slanger ut fra tønnen.
> Vann inn
> Vann ut
> Og en tynn lufteslange (breathing tube)
> http://www.lost-manual.com/manuals/eheim/2227/0017.jpg

Hej.

Det er helt korrekt,

Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 18:05

Xenon wrote:

> Hej.
>
> Det er helt korrekt,

Herligt!

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 18:11

Roy wrote:

> Nei, det går 3 slanger ut fra tønnen.
> Vann inn
> Vann ut
> Og en tynn lufteslange (breathing tube)
> http://www.lost-manual.com/manuals/eheim/2227/0017.jpg

OK - jeg tror såmænd gerne hvad du siger. Men jeg kan ikke se hvordan
luft kommer ind uden at vand løber ud , men.........