slackware: reboot/poweroff som user
Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 23:01

Hej ng.

Hvordan slipper jeg afsted med at reboote og lukke ned som reg user?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-12-04 09:14

L[x] wrote:

> Hej ng.
>
> Hvordan slipper jeg afsted med at reboote og lukke ned som reg user?

Personligt anvender jeg 'sudo' til dette formål. I filen /etc/sudoers har
jeg følgende:

mit_brugernavn ALL=NOPASSWD: /sbin/shutdown

Og så kan jeg som almindelig bruger anvende kommandoerne:

sudo /sbin/shutdown -h now

eller

sudo /sbin/shutdown -r now

Fra : L[x]

Dato : 13-12-04 21:35

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> jeg følgende:
>
> mit_brugernavn ALL=NOPASSWD: /sbin/shutdown
>
> Og så kan jeg som almindelig bruger anvende kommandoerne:

Tak.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-12-04 07:44

Jacob Tranholm wrote:

> Personligt anvender jeg 'sudo' til dette formål. I filen /etc/sudoers har
> jeg følgende:
> mit_brugernavn  ALL=NOPASSWD: /sbin/shutdown

Hvis nu det er et mere kompleks program, man ønsker at køre som bruger2,
hvordan får man så sat ~ til at pege på /home/bruger2 og
ikke /home/bruger1 ?

Ønsket er altså at køre programmet som havde man lavet en
su - bruger2 && program

men hvor man ikke vil skulle taste PW hver gang.

Ivar Madsen