MS Windows
briani 27239
Fra Fat 32 til NFTS?
Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 13:37

Jeg opgraderede en 98SE med XP i går og beholdt af sikkerhedshensyn Fat 32;
hvis jeg nu højreklikker på "D" og ønsker at konvetere er muligheden
nedtonet; skal jeg logge på som administrator og i givet fald hvordan - jeg
optræder som sådan som "Computeradministrator" under brugerkonti?

Håber oplysningerne er tilstrækkelige
Hans

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-12-04 16:09

Hans Paulin skrev :
> [...]
jeg
> optræder som sådan som "Computeradministrator" under brugerkonti?

Klik Start, Kør og skriv CMD
På promten skriver du convert /?

- så får du klar besked.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 16:49

Michael Lund Sørensen skrev:

> Klik Start, Kør og skriv CMD
> På promten skriver du convert /?

Done!

> - så får du klar besked.

Hmnnn...har ikke forstand nok til at vide hvordan jeg går videre dérfra
Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 16:56

Hans Paulin wrote:

> Hmnnn...har ikke forstand nok til at vide hvordan jeg går videre dérfra

Det du fik på skærmen med førnævnte kommando var en liste med parametre
du kan give "convert" kommandoen. Disse skal så kombineres på en måde,
så programmet ved hvad du vil have. Det du skal koncentre dig om er:

volume og /FS:NTFS

Det giver så den samlet kommandolinie der giver:

convert x: /FS:NTFS

(hvor X: er drevbogstavet på det drev du vil konvertere)

Så lærte du også lidt i dag. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 19:11

Anders Lund skrev:

> Det du fik på skærmen med førnævnte kommando var en liste med
> parametre du kan give "convert" kommandoen. Disse skal så kombineres
> på en måde, så programmet ved hvad du vil have.

So far so good!

> [...]
>
> Det giver så den samlet kommandolinie der giver:
>
> convert x: /FS:NTFS
>
> (hvor X: er drevbogstavet på det drev du vil konvertere)

Okay!

"Putter" man så linien ind i Start=> og Kør - eller skal den et andet sted
hen?

I givet fald: kan jeg bare kopiere "din" linie - altså "convert D:
/FS:NTFS" - uden at få problemer?

> Så lærte du også lidt i dag. :)

Jow!
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-12-04 19:21

Hans Paulin skrev:

>"Putter" man så linien ind i Start=> og Kør - eller skal den et andet sted
>hen?

Nej, du skal skrive det i en command prompt og genstarte, under
genstart vil ntfs blive oprettet.
--
Knud

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 19:30

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, du skal skrive det i en command prompt

Kan jeg bare skrive det derinde i "Klik Start, Kør og skriv CMD
På promten skriver du convert /?"

> og genstarte, under
> genstart vil ntfs blive oprettet.

- og så genstarte pc'en?
Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 22:05

Hans Paulin wrote:
> Kan jeg bare skrive det derinde i "Klik Start, Kør og skriv CMD
> På promten skriver du convert /?"

Ja, det er lige der hvor det skal skrives. :)

> - og så genstarte pc'en?

Ja, den skal nok skrive at den vil genstartes.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 22:35

Anders Lund skrev:

> Ja, det er lige der hvor det skal skrives. :)

Tak - dét prøver jeg!

> Ja, den skal nok skrive at den vil genstartes.

Fint!

Tak for hjælpen
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 22:43

Anders Lund skrev:

> Ja, det er lige der hvor det skal skrives. :)

Jeg fik svaret:

"Diskenheden på denne enhed kan ikke konverteres"

Er det fordi jeg ikke har delt harddisken i flere partioner?

I givet fald: jeg har ikke Partion Magic - en Linux-cd kan vel ikke bruges!?

(Eller blander jeg tingene sammen?)

Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 23:05

Hans Paulin wrote:
> "Diskenheden på denne enhed kan ikke konverteres"

Har desværre ikke konverteret så mange partitioner, så jeg har ringe
erfaring med dette og de fejl der måtte komme. Men du kan prøve at køre
en chkdsk, som kan scanne din harddisk igennem for fejl i filtabellerne.
Det gør du med denne kommando: chkdsk d: /f

> Er det fordi jeg ikke har delt harddisken i flere partioner?

Nej.

> I givet fald: jeg har ikke Partion Magic - en Linux-cd kan vel ikke bruges!?

Partition Magic kunne nok bruges - Jeg tvivler på at du får konverteret
dine partitioner med en Linux CD.

> (Eller blander jeg tingene sammen?)

Både og, det kommer an på hvad du tænkte på.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 23:41

Anders Lund skrev:

> du kan prøve at
> køre en chkdsk, som kan scanne din harddisk igennem for fejl i
> filtabellerne. Det gør du med denne kommando: chkdsk d: /f

Der kom lige en Dos-promt (?) op et nano-sekund - så var den væk - ikke som
på min gamle 98'er...

> Nej.

Godtså.

> Jeg tvivler på at du får
> konverteret dine partitioner med en Linux CD.

Nå okay - da jeg installerede Linux en gang kunne jeg skubbe Windows sammen
under installationen
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-04 23:45

Hans Paulin skrev:

> Der kom lige en Dos-promt (?) op et nano-sekund - så var den væk -

Prøvede lige med "chkdsk" - ingen fejlmeldinger.
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-12-04 10:21

On Sun, 12 Dec 2004 23:41:03 +0100, Hans Paulin wrote:

> Nå okay - da jeg installerede Linux en gang kunne jeg skubbe Windows
> sammen under installationen

Ja det er intet problem :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-12-04 11:37

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ja det er intet problem :)

Ville du mene man kunne bruge Linux (jeg har Mandrake liggende på 3 cd'er) i
stedet for Partion Magic?
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-12-04 12:54

On Mon, 13 Dec 2004 11:37:01 +0100, Hans Paulin wrote:

> Ville du mene man kunne bruge Linux (jeg har Mandrake liggende på 3
> cd'er) i stedet for Partion Magic?

Det burde være muligt!

Ellers kan du hente Hirens Boot CD v.6 - den er genial.

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-12-04 14:13

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det burde være muligt!

> Ellers kan du hente Hirens Boot CD v.6 - den er genial.

Freeware?

Dén kigger jeg på efter fyraften

Foreløbig tak!
Hans

Fra : Knud Dam

Dato : 13-12-04 18:42

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen
> Hans

Hej Hans.

Jeg var der for et par uger siden.

Dette link hjalp mig

http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Mvh

KD

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-12-04 10:37

Knud Dam skrev:

> http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Man mindes "Haynes" - meget informativt!

Tak skal du ha!
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-12-04 23:06

On Mon, 13 Dec 2004 14:13:21 +0100, Hans Paulin wrote:

> Freeware?

Det mener jeg men jeg er ikke sikker - den ligger ihvertfald steder som
jeg ikke vil mene ville lægge den online såfremt de kunne få ristet
deres røv

> Foreløbig tak!

Velbekomme.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 00:27

Hans Paulin wrote:

> Freeware?

Jeg tvivler. Skiven rummer både Norton Ghost og Partition Magic.

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-12-04 10:25

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg tvivler. Skiven rummer både Norton Ghost og Partition Magic.

Så kan man vist glemme det!
Hans