To routere og passive ftp.
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-12-04 18:26

Davs..

Jeg har adsl hos CC med tilhørende Cisco 677 router. På linien
driver jeg bl.a. en pænt besøgt ftp-server (serv-u). Jeg har i et
par år kørt med en freebsd maskine til at lave
båndbreddebegrænsning af min server og det har fungeret perfekt.
Nu har jeg i midlertid investeret i en Linksys WRT54GS med det
formål at lade den overtage QoS-opgaven. Da Linksys'en ikke har
indbygget modem, er jeg dog nødt til fortsat at bruge min 677'er,
hvilket jeg egentlig har det helt fint med.

Min hidtidige opsætning med freebsd'en var sat op på den måde at
677'eren styrede nat-funktionerne og den slags. Freebsd'en havde
to netkort, et med ip 10.0.0.15 (forbundet til 677'eren via et
krydset kabel) og et med ip 10.1.0.1 (forbundet til en switch og
mit interne netværk). Min server hedder 10.1.0.11. I 677'eren er
bl.a. port 21 forwardet til 10.1.0.11 og det kører fint. 677'eren
"ser" så at sige ikke freebsd maskinen. Laver jeg en "sh nat" i
677'eren, viser den mig at port 21 er forwardet til 10.1.0.11,
samt at en masse dataporte er forwardet samme vej (antallet
afhængigt af hvor mange brugere der er på ftp'en).

Jeg konfigurerede Linksys'en til at have 10.0.0.15 på wansiden og
10.1.0.1 på lansiden, og flyttede de to kabler fra freebsd'en over
i linksys'en. Nu hedder det altså internet <-> 677'er <-> linksys
<-> switch <-> server + det løse. Da jeg helst er fri for at lave
portforwarding både i cisco'en og linksys'en, satte jeg linksys'en
op til at 10.1.0.11 er i DMZ.

Opsætningen med Linksys fungerer helt fint, både min web- og
mailserver kan ses udefra, men ftpserveren kan nu pludselig kun
ses hvis man bruger en klient der kører active ftp. Når jeg
skriver "sh nat" i 677'eren, kan jeg pludselig se at den forwarder
dataportene til 10.0.0.15 og ikke til 10.1.0.11 som den plejer..

Hvordan bærer jeg mig ad med at gøre Linksys'en "usynlig" overfor
677'eren?

Jeg kører pt. med Sveasofts Satori 4.0 på Linksys'en, men er da
også åben for andre forslag hvis andet er bedre.

--
Hygge..
Thomas