ASP.NET - Hjælp en begynder med at vælge s~
Fra : Sørensen

Dato : 13-12-04 00:14

Hej NG!
Jeg vil meget gerne lære at programmere ASP.NET. Jeg starter ikke på HELT
bar bund, idet jeg har lidt programmeringserfaring fra andre sprog/scripts i
forvejen.

Jeg ved ikke, hvilken "sprog", jeg skal satse på:
- 1) De to primære er vel C# og Visual Basic .NET - hvis jeg har forstået
det korrekt?
Jeg går ud fra, at der ikke er noget simpelt svar på, hvilket sprog mna bør
vælge.. Men måske kan I hjælpe ved at svare på følgende:
- 2) Hvilket af sprogene bliver i størst grad benyttet i erhvervslivet /
efterspørges mest på jobmarkedet?
- 3) Jeg skal primært bruge det til webudvikling. Har et af sprogene fordele
i den forbindelse?

Ellers har jeg hørt, at det meget handler om, hvilken erfaring man har i
forvejen. Der kan jeg så fortælle, at jeg kender til:
PHP, MySQL, HTML, JavaScript i rimeligt nutidig grad (om end jeg ikke
verdens største PHP-haj). For 2-3 år tilbage havde jeg dog også et semester
undervisning i Java-programmering, men har ikke brugt det siden (og dengang
blev jeg heller ikke noget kæmpe geni til det).
- 4) Giver det hints til, hvilket sprog, man bør satse på?

På HTML.dk anbefales det, at man lærer ASP før man kaster sig over ASP.NET.
En fyr fortalte mig dog, at det kun gælder, hvis man slet ikke har
kode-erfaring ud over HTML i forvejen - i så fald er det en omvej..
- 5) Hvor bør jeg starte? Er det bare at springe direkte ud i det - eller
bør jeg tage den tunge vej og lære (gammel) ASP inden det (formodede)
virkeligt sjove begynder?
Links til særligt anbefalelsværdige tutorials og guides er selvfølgelig
meget velkomne.

Mange tak for alle råd og tips på forhånd!

VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"Fast, Cheap or Good -- Pick any two"

Fra : JH

Dato : 13-12-04 00:51

Sørensen wrote:
> [...]
> bar bund, idet jeg har lidt programmeringserfaring fra andre sprog/scripts i

Du burde nok have stillet dette spørgsmål i dotnet-gruppen, der er
større chance for svar

> Jeg ved ikke, hvilken "sprog", jeg skal satse på:
> - 1) De to primære er vel C# og Visual Basic .NET - hvis jeg har forstået
> det korrekt?

Ja, det er rigtigt. Selv om der i markedsføringen ofte fortælles om alle
de muligheder man har er det sjældent at se andet end disse to sprog.

> [...]
> vælge.. Men måske kan I hjælpe ved at svare på følgende:
> - 2) Hvilket af sprogene bliver i størst grad benyttet i erhvervslivet /

Det er svært at svare på, jeg *tror* der er overvægt til VB.NET's
fordel, men det er udelukkende et gæt.

> - 3) Jeg skal primært bruge det til webudvikling. Har et af sprogene fordele
> i den forbindelse?

Nej, de kan det samme. Du er ikke begrænset af noget som helst, uanset
om du vælger det ene eller det andet.

> [...]
> blev jeg heller ikke noget kæmpe geni til det).
> - 4) Giver det hints til, hvilket sprog, man bør satse på?

Det er et emne som godt kan gå hen og blive religiøst. Jeg vil råde dig
til at vælge det sprog du har det bedst med. Har du allerede snuset til
Java og hvis du er rimelig til javascript, så minder C#-syntaksen en hel
del om det, og det er oplagt at vælge det.

> På HTML.dk anbefales det, at man lærer ASP før man kaster sig over ASP.NET.
> En fyr fortalte mig dog, at det kun gælder, hvis man slet ikke har
> kode-erfaring ud over HTML i forvejen - i så fald er det en omvej..

Ja, det kan jeg også godt tilslutte mig. ASP er jo typisk Visual Basic
(nogle bruger jscript), så den eneste grund jeg ser til at lære ASP
først er for at få erfaring med at programmere til web og erfaring med
at programmere i det hele taget. Nu har du jo allerede en del erfaring
med javascript og PHP, så jeg synes det er spild af tid at begynde og
lære alle de dårlige vaner man tillægger sig ved at lave ASP...

> - 5) Hvor bør jeg starte? Er det bare at springe direkte ud i det - eller
> bør jeg tage den tunge vej og lære (gammel) ASP inden det (formodede)
> virkeligt sjove begynder?

Nej, jeg tror bare du spilder din tid. Der er nok at sætte sig ind i
vedr. .Net, så det er bare at komme igang! Det sværeste omkring .Net er
højst sandsynligt at sprogene er objektorienterede. C# ligner uhyggeligt
meget Java og VB.Net er MEGET forskelligt fra tidligere versioner af VB.
Hvis du ikke er inde i den objektorienterede tankegang, foreslår jeg at
du begynder der, for den tid vil være temmelig godt givet ud senere hen.

Du kan sagtens lave dine ASP.NET sider stort set som ASP, men du mister
den fleksibilitet og kraft, der ligger i at arbejde med objekter. OO kan
godt være svært at sætte sig ind i, og der kan gå noget tid inden
brikkerne falder på plads. Derudover er der hele den måde ASP.NET virker
på, som er fundementalt anderledes end ASP (og PHP).

OO og så lære enten VB.NET eller C# må være første prioritet, så skal
det andet nok komme!

> Links til særligt anbefalelsværdige tutorials og guides er selvfølgelig
> meget velkomne.

Jeg har selv brugt Sam's Teach Yourself C# in 21 days. Den giver et
grundlæggende kendskab til sproget. Ikke nogen dybtegående bog, men du
lærer de basale ting. Jeg kender desværre ikke andre "sprog"-tutorials,
men ellers prøv og søg på Amazon (ved ikke om du er mest til bøger eller
online materiale), der er sikkert kommet nogle nyere.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Sørensen

Dato : 13-12-04 01:17

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

Hej Jeppe

Mange tak for det meget informative og brugbare svar!
(Genposter som du siger lige i dotnet-gruppen, så jeg måske kan få andres
vurderinger at jobmarkedet m.v. også)

> OO og så lære enten VB.NET eller C# må være første prioritet, så skal det
> andet nok komme!

Det var egentlig nok en god idé - at komme ind i OO (forhåbentligt kan jeg
sige "igen" pga. Java).

Du skulle vel ikke også have et par tips til, hvor jeg finder en god
indgangsvinkel til det? (De fleste guides handler jo specifikt om at komme
ind i et psrog, så vidt jeg umiddelbart kan se..)

Tak!
VH Sørensen

Fra : JH

Dato : 13-12-04 09:58

Sørensen wrote:
> [...]
> indgangsvinkel til det? (De fleste guides handler jo specifikt om at komme
> ind i et psrog, så vidt jeg umiddelbart kan se..)

Nu ved jeg ikke hvor meget du nåede at komme ind i OO da du lærte om
Java, men personligt har jeg det lettest ved at motivere mig, når der er
en eller anden form for tilgang som indbefatter det sprog/den teknologi,
som jeg er ved at lære. Dvs. hvis du kan finde noget materiale om OO
hvor eksemplerne er i C# fx. Prøv og lav nogle søgninger på Amazon (.com
har flest reviews). Her er et par forslag:

Beginning C# Objects: From Concepts to Code:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/159059360X/qid=1102927707/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl14/104-9993568-5124733?v=glance&s=books&n=507846

Object Thinking (DV-Microsoft Professional)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0735619654/qid=1102927739/sr=8-3/ref=sr_8_xs_ap_i3_xgl14/104-9993568-5124733?v=glance&s=books&n=507846

OOP Demystified (Demystified)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0072253630/qid=1102927973/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl14/104-9993568-5124733?v=glance&s=books&n=507846

Jeg har selv købt den øverste, men du må vente lidt med at få min
vurdering af den (er ikke kommet igang endnu...).

Håber det kan bruges. Der er sikkert mange andre gode forslag, men prøv
og se hvad du kan finde.

OT: Nu er jeg forvirret omkring at der er XFUT'et, hvad skal jeg mon nu
gøre? Hvis jeg svarer her, kommer der ikke svar i dotnet-gruppen, men
hvis jeg XFUT'er, så kommer der vel en tråd mere i den gruppe? Hvad gør
man i sådan en situation?

Fra : Sørensen

Dato : 14-12-04 09:49

> [...]
> men personligt har jeg det lettest ved at motivere mig, når der er en
> eller anden form for tilgang som indbefatter det sprog/den teknologi, som

Tak for tips igen. :)

> [...]
> jeg XFUT'er, så kommer der vel en tråd mere i den gruppe? Hvad gør man i

Hmm, det aner jeg faktisk heller ikke.. Mon ikke det er "tilladeligt" blot
at fortsætte tråden her, når den nu er i gang og ikke er _helt_ OT..

VH Sørensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-04 16:02

Sørensen skrev:

> Hmm, det aner jeg faktisk heller ikke.. Mon ikke det er "tilladeligt" blot
> at fortsætte tråden her, når den nu er i gang og ikke er _helt_ OT..

Tjo - jeg ville nu foreslå at fortsætte debatten i asp.net-gruppen - det
giver mulighed for at .net-hajerne der ikke nødvendigvis følger med i
denne gruppe også kan være med.

Hvis der svares på noget konkret i tråden her, kan man fint xfutte -
selv om der kommer to tråde i .net-gruppen vil de jo begge være
on-topic, og begge vil kunne ses af de "rigtige" personer.

Det kan måske også være formålstjenligt at starte en helt ny tråd i
dotnet-gruppen - hvis debatten alligevel er kommet ud på et sidespor i
forhold til det oprindelige indlæg, kan det være en fin løsning.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-04 01:08

Sørensen skrev i asp-gruppen:

> Jeg vil meget gerne lære at programmere ASP.NET.

Så vil jeg foreslå dig at kigge i dotnetgruppen:
<news:dk.edb.programmering.dotnet> (jeg krydsposter dette indlæg
med fut dertil).

> Jeg starter ikke på HELT bar bund, idet jeg har lidt
> programmeringserfaring fra andre sprog/scripts i forvejen.

Hvilke sprog kender du til?

> Jeg ved ikke, hvilken "sprog", jeg skal satse på:
> - 1) De to primære er vel C# og Visual Basic .NET - hvis jeg
> har forstået det korrekt?

Ja. Man kan det samme med de to sprog, så valget er et spørgsmål om
smag. C# minder om Java eller C, så hvis du kender til den slags,
vil du føle dig godt tilpas med C#. VB.NET minder omvendt om Visual
Basic, VBA og Vbscript - så har man erfaringer med et af de sprog,
kan vb.net være lettere at gå til.

> - 2) Hvilket af sprogene bliver i størst grad
> benyttet i erhvervslivet / efterspørges mest på jobmarkedet?

Det kan jeg desværre ikke svare på.

> - 3) Jeg skal primært bruge det til webudvikling. Har et af
> sprogene fordele i den forbindelse?

Nej - begge kan fint anvendes.

[snip, opremsning af sprog Sørensen kender til]

> - 4) Giver det hints til, hvilket sprog, man bør satse på?

Hov - så fik du alligevel nævnt hvad du kendte i forvejen. Ud fra
det du skriver, vil jeg foreslå dig at starte med C#. Java, php og
javascript har alle lidt tilfælles med C# - og stort set intet med
vb.net.

> På HTML.dk anbefales det, at man lærer ASP før man kaster sig
> over ASP.NET.

Hvor står det? Hvis det er teksten i afsnittet "Hvad skal jeg
kunne?" på siden <http://html.dk/tutorials/aspnet/introduktion.asp>
- så tror jeg bare det er uklart formuleret. Når forfatteren
skriver "asp-udvikler" og "asp-opmærkninger" vil jeg tro at han
mener asp.net-udvikler hhv. asp.net-opmærksninger.

I hvert fald mener jeg *ikke* at man får lettere ved at lære
asp.net ved at starte med traditionel asp. Det er ikke fordi det er
decideret problematisk at lære asp før asp.net, men der er bare så
mange forskelle at man ikke kan tale om nogen genvej hvis man tager
et asp-kursus for at forberede sig til asp.net.

Som der står i det nævnte afsnit, er det dog en fordel at kunne
html (og gerne også css) inden man starter på asp.net. Det gælder
generelt for alle serversidesprog - det er særdeles praktisk at
kende det sprog der skal komme ud af serversidekoden (dvs.
html/css) før man skal lære selve serversidesproget.

>- 5) Hvor bør jeg starte? Er det bare at springe direkte ud i det

Tja - tutorialen på html.dk er jo lidt halvfærdig, men man kan da
tage de lektioner der er færdige. Det er også en rigtig god ide at
hente SDK-kittet til .NET - det fylder meget (108MB), men det er
gratis og der er mange gode eksempler i det. Det kan hentes -
sammen med mange andre resurser - fra <http://asp.net/>.

> - eller bør jeg tage den tunge vej og lære (gammel) ASP inden det
> (formodede) virkeligt sjove begynder?

Nej - bestemt ikke. Som nævnt tidligere mener jeg ikke at det er
nogen genvej at lære asp for at lære asp.net. Hvis man allerede
kender til asp, kan man måske have lidt lettere ved at forstå nogle
ting i asp.net - men der er flere forskelle end der er ligheder.

Opfølgning til dotnet-gruppen.
X-Post über 2 Gruppen, FollowUp-To dk.edb.programmering.dotnet
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sørensen

Dato : 13-12-04 01:32

> Så vil jeg foreslå dig at kigge i dotnetgruppen:
> <news:dk.edb.programmering.dotnet> (jeg krydsposter dette indlæg
> med fut dertil).

Det prøvede jeg så.

> [...]

> det du skriver, vil jeg foreslå dig at starte med C#. Java, php og
> javascript har alle lidt tilfælles med C# - og stort set intet med

Tak, det bekræftede Jeppes vurdering, så det må blivde den retning, jeg skal
bevæge mig i.

> [...]
> skriver "asp-udvikler" og "asp-opmærkninger" vil jeg tro at han
> mener asp.net-udvikler hhv. asp.net-opmærksninger.

Jeg er ret sikker på, at der tidligere på samme vis stod en henvisning til
ASP-kurset, som noegt man burde kunne først. Måske er guiden revideret eller
jeg husker bare forkert. Men point taken, tak - jeg springer over.

Tak for dine råd!
VH Sørensen