Copyright
Fra : Kaj

Dato : 12-12-04 15:36

Hej

Jeg ved godt man ikke kan barrikaderes sig helt imod at folk
kopiere
fra sin site, og der vil garanteret være folk der ville minde mig
om det herinde, men er der ikke nogle javascripts man kan bruge
til i det mindste at stoppe nogen for at kopiere ?

P.S: skriv eks. når i svarer ;)

mvh

Kaj

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-04 15:50

Kaj wrote:

> [...]
> om det herinde, men er der ikke nogle javascripts man kan bruge
> til i det mindste at stoppe nogen for at kopiere ?

http://www.html-faq.dk/1014.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kaj

Dato : 12-12-04 19:47

> http://www.html-faq.dk/1014.asp
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
> http://ginnerskov.frac.dk

tak for påmindelsen.

Det jeg gerne vil er at lave lidt javascript til at stoppe nogle, som
ikke
ville gå det skridt videre til at lave en print screen. For jeg ved at
man kan lave en alert....når man højreklikker, men den er ikke så
populær hos folk...da folk oftest bliver sure over dette. Det jeg
gerne vil have lavet er, at få fjernet "gem som" når man højre klikker
....er det muligt man kan dette ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-04 20:21

Kaj wrote:

> Det jeg gerne vil er at lave lidt javascript til at stoppe nogle, som
> ikke ville gå det skridt videre til at lave en print screen.

Som du kunne læse på det link, som Erik gav dig, er der mange andre
måder at omgå et sådant JavaScript. I browsere som Mozilla Firefox og
Opera vil JavaScriptet slet ikke virke. Og de lidt mere erfarne brugere
vil altid - og meget nemt - kunne kopiere dine billeder.
PrintScreen-tricket er blot en nødløsning som stort set alle kan finde
ud af at bruge.

Kort sagt, du kan ikke forhindre besøgende i at kopiere dine billeder.
Du kan genere de mindre erfarne brugere, mens alle andre uden besvær kan
kopiere som de lyster. Lidt på samme måde som pladebranchens kopisikring
kun generer de lovlydige brugere, mens piraterne uden besvær kan kopiere
cd'erne.

Hvis nogen uretmæssigt bryder din ophavsret og bruger dine billeder på
deres egne hjemmesider, så kan du sende dem en regning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : kaj

Dato : 12-12-04 20:42

> [...]

> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Ok,men ved du så hvordan man får ophavsrettigheder over det man har på sin
sider eller kan man det ?

Fra : Christian Hansen

Dato : 12-12-04 23:26

kaj wrote:

> Ok,men ved du så hvordan man får ophavsrettigheder over det man har på sin
> sider eller kan man det ?

Du har altid automatisk ophavsrettigheder til det du har produceret. Det
skal du ikke gøre noget specielt for at få - andet end at lave noget
selvfølgelig :)

Læs mere på http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

mvh Christian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-04 22:52

Christian Hansen wrote:

> Du har altid automatisk ophavsrettigheder til det du har produceret.

Ja, forudsat det har værkshøjde. Billeder har som udgangspunkt altid
værkshøjde, det er lidt sværere at opnå værkshøjde på tekst eller kode.

Fra : Kaj

Dato : 13-12-04 01:01

Jeg takker for svarene :)

Fra : BGT

Dato : 14-12-04 15:56

On 12 Dec 2004 14:36:07 GMT, Kaj <kaj@sol.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg ved godt man ikke kan barrikaderes sig helt imod at folk
> kopiere

Så længe Microsoft ligefrem tilskynder folk til at stjæle billeder fra
hjemmesider, bliver det nok ret svært !

Fra : JH

Dato : 14-12-04 16:01

BGT wrote:
> Så længe Microsoft ligefrem tilskynder folk til at stjæle billeder fra
> hjemmesider, bliver det nok ret svært !

Hvordan gør de det?

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : BGT

Dato : 14-12-04 18:40

On Tue, 14 Dec 2004 16:00:38 +0100, JH <spam@spam.com> wrote:

> Hvordan gør de det?

Med deres image toolbar !!!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-04 18:52

BGT wrote:

> Med deres image toolbar !!!

Den må du forklare nærmere. Det er ikke tyveri eller for den sags skyld
i strid med ophavsretsloven at kopiere billeder fra en hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, deres opstående og hvordan de bruges

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-04 19:14

Kim Ludvigsen wrote:

> Den må du forklare nærmere. Det er ikke tyveri eller for den sags
> skyld i strid med ophavsretsloven at kopiere billeder fra en
> hjemmeside.

Præcis. Det er helt lovligt at gemme billeder på egen harddisk til privat
brug. Det bliver først kriminelt, når man begynder at bruge billederne til
en eller anden form for offentliggørelse som f.eks. på en hjemmeside.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : BGT

Dato : 14-12-04 19:55

On Tue, 14 Dec 2004 19:13:31 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Præcis. Det er helt lovligt at gemme billeder på egen harddisk til privat
> brug.

Men Microsoft opfordrer jo folk til at stjæle billeder og sende dem
videre uden kildeangivelse !!!

Modtageren kan så "i god tro" benytte billederne som han vil .... !!!

Det rigtige ville være at sende URL videre, så modtageren kan se
billede og resten af siden i rette sammenhæng !!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-04 20:37

BGT wrote:

> Men Microsoft opfordrer jo folk til at stjæle billeder og sende dem
> videre uden kildeangivelse !!!

Jeg er absolut ikke fan af Bill Gates, men mon ikke du skyder ham noget i
skoene, som du ikke har dækning for?

Jeg kender godt nok indholdet af omtalte image-toolbar, men at beskylde
Microsoft for at opfordre til tyveri kræver vist lidt bedre beviser. Ingen
forhindrer dig at anføre kilden i den mail, du sender billedet med.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : BGT

Dato : 14-12-04 21:48

On Tue, 14 Dec 2004 20:36:59 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Ingen
> forhindrer dig at anføre kilden i den mail, du sender billedet med.

Men det gør folk jo ikke,
og det er uomtvisteligt dårligt at rive en ting ud af en helhed !
Og Microsoft opfordrer folk til at gøre det !

Fra : JH

Dato : 15-12-04 14:47

BGT wrote:

> Men det gør folk jo ikke,
> og det er uomtvisteligt dårligt at rive en ting ud af en helhed !
> Og Microsoft opfordrer folk til at gøre det !

Fordi du stiller et værktøj til rådighed - som OGSÅ kan misbruges -
betyder det jo ikke at du opfordrer til noget ulovligt. Hvis det var
tilfældet var der jo masser af ting der skulle gøres noget ved.

Hvordan skulle Microsoft's image toolbar dog kunne skelne mellem om
billedet er fra dit private website med billeder af moster Oda, eller et
professionelt website med billeder med copyright? Det er DIT ansvar som
bruger af toolbar'en. Ikke Microsofts.

Fra : JH

Dato : 15-12-04 13:54

BGT wrote:
> Med deres image toolbar !!!

Hvad er det? Hvordan kan jeg bruge den og hvor finder jeg den?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-04 14:22

JH wrote:

> Hvad er det? Hvordan kan jeg bruge den og hvor finder jeg den?

Du fyrer op under Internet Explorer, går ind på en hjemmeside med et
stort billede, og holder musen hen over billedet. Hvis toolbaren ikke
vises, er den slået fra på hjemmesiden eller i internetindstillingerne
på din computer. Du kan læse om internetindstillingerne og nogle af de
forskellige valgmuligheder her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-ie.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs, hvorfor du bør udskifte din bedagede Internet Explorer med en

Fra : JH

Dato : 15-12-04 14:32

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> vises, er den slået fra på hjemmesiden eller i internetindstillingerne
> på din computer. Du kan læse om internetindstillingerne og nogle af de

Tak for info! God side du har der iøvrigt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-04 14:19

JH skrev:

> Hvad er det? Hvordan kan jeg bruge den og hvor finder jeg den?

Det er en lille værktøjsbjælke i IE6 - den kommer op når musen er
over et billede.

Se mere her:
<http://www.ieinfosite.co.uk/tip_view.asp?id=203>
<http://www.microsoft.com/windows/ie/using/howto/customizing/phototoolbar.mspx>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 15-12-04 14:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Det er en lille værktøjsbjælke i IE6 - den kommer op når musen er
> [...]

Ah, ja... Tak for info. Den kender jeg godt, men troede faktisk der var
tale om noget "ekstra" man kan installere...